Książka pod red. prof. Anity Has-Tokarz i dr Renaty Malesy

Z radością informujemy, że ukazała się monografia naukowa pt. Ksi@żka jest kobietą. Rynek książki (dla) kobiet. Przeszłość - Stan obecny - Perspektywy pod redakcją naukową dr hab. Anity Has-Tokarz prof. UMCS i dr Renaty Malesy z Katedry Informatologii Bibliologii i Edukacji Medialnej UMCS.

Książka ukazała się nakładem Wydawnictwa UMCS jako drugi tom zainicjowanej w 2023 roku serii KSI@ŻKA W MEDIACH – MEDIA W KSI@ŻCE. Stanowi pokłosie międzynarodowej konferencji naukowej, którą Katedra Informatologii Bibliologii i Edukacji Medialnej organizuje cyklicznie we współpracy z Department of Social Communication and Information Activities, Lviv Polytechnic National University, Department of Social Communication, Lesya Ukrainka Volyn National University oraz Department of Media Communications,
Ukrainian Academy of Printing.

W monografii znalazło się dwanaście artykułów przygotowanych przez badaczy z polskich i ukraińskich ośrodków naukowych. Zgromadzone teksty (w języku polskim i angielskim) uporządkowano w dwóch częściach problemowych:

  1. Branża książkowa jako obszar aktywności kobiet – perspektywa historyczna i współczesna.
  2. Kobiecy wymiar (rynku) książki.

We Wstępie do publikacji możemy przeczytać: 

„Fundamentalną [kwestią rozważaną w niniejszym tomie] stało się ustalenie pozycji kobiet w szeroko rozumianej branży książkowej, w tym rozpoznanie ich udziału w spektrum zawodów związanych z procesami projektowania, tworzenia, publikowania, dystrybuowania, promowania i udostępniania książek. […] Równie istotnym tematem dyskusji były kwestie dotyczące funkcjonowania kobiet jako czytelniczek i konsumentek na rynku książki.[,,,]

Podjęto dyskusję skoncentrowaną wokół takich problemów, jak: branża książkowa jako obszar aktywności zawodowej kobiet w perspektywie historycznej i współczesnej; kobiety w instytucjach książki; kobiety jako inicjatorki społecznego życia książki i propagatorki czytelnictwa; kobiety jako czytelniczki dawniej i dziś; rola kobiet w socjalizacji czytelniczej; kobiety jako konsumentki książki; kobiety jako target na rynku wydawniczo-księgarskim; media i internet jako przestrzeń rozpowszechniania i promocji książki dla kobiet; kobiety rynku książki jako bohaterki narracji medialnych.”


W publikacji znalazły się także rozdziały przygotowane przez pracowników Wydziału Politologii i Dziennikarstwa UMCS:

  • Książki dla kobiet w krytycznoliterackich i anonsowych publikacjach na łamach międzywojennej prasy dla Polekprof. dr hab. Ewa Maj,
  • Zuzanna Kawa: dziewczynka nieoczywista  - polska autorka powieści detektywistycznych dla dzieci publikowanych w kraju i za granicą - dr hab. Krystyna Leszczyńska-Wichmanowska, prof. UMCS,
  • Działalność Marii Danilewicz-Zielińskiej w instytucjach książki: Biblioteka Narodowa w Warszawie, Biblioteka Polska w Londynie, Instytut Literacki w Paryżudr Ewelina Górka.

Autorom artykułów zebranych w monografii dziękujemy za wkład włożony w jej przygotowanie, a wszystkich, którzy w orbicie swoich zainteresowań uwzględniają szeroko rozumianą „kulturę książki” i przemiany zachodzące w tym obszarze, zapraszamy do lektury. 

Więcej o publikacji na stronie Wydawnictwa UMCS pod linkiem

Aktualności

Data dodania
28 stycznia 2025