Statut Polskiego Towarzystwa Historycznego
ze zmianami uchwalonymi 20 września 2009 roku
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Polskie Towarzystwo Historyczne, zwane dalej Towarzystwem, jest stowarzyszeniem zarejestrowanym i posiada osobowość prawną.
§ 2
- Terenem działania Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą władz naczelnych Towarzystwa jest m.st. Warszawa.
- Towarzystwo może również prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 3
Towarzystwo może powoływać oddziały i koła. Oddziały mogą uzyskać osobowość prawną.
§ 4
Działalność Towarzystwa opiera się na pracy społecznej ogółu członków.
§ 5
- Towarzystwo używa pieczęci z napisami: „Polskie Towarzystwo Historyczne - Zarząd Główny”, „Polskie Towarzystwo Historyczne - Oddział w...”, „Polskie Towarzystwo Historyczne - Koło w...”
- Towarzystwo może posiadać godło i odznakę organizacyjną ustanowione zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział II
Cele i środki działania
§ 6
Celem Towarzystwa jest pogłębianie wiedzy historycznej i upowszechnianie jej.
§ 7
Dla realizacji celów określonych w § 6 Towarzystwo:
- dążąc do poznania prawdy historycznej pobudza i organizuje badania nad przeszłością, zwłaszcza regionalną;
- troszczy się o przestrzeganie norm etyki historyka;
- wypowiada się w sprawach ważnych dla rozwoju nauk historycznych, dla zachowania świadectw przeszłości i przekazywania wiedzy o dziejach, dla kształtowania świadomości historycznej społeczeństwa, a także w innych sprawach dotyczących społeczności historyków;
- organizuje posiedzenia, konferencje, zebrania naukowe oraz co pięć lat powszechne zjazdy historyków polskich;
- urządza samodzielnie lub wspólnie z innymi organizacjami i instytucjami wykłady publiczne i odczyty, wystawy i pokazy, organizuje wycieczki o tematyce historycznej, a także podejmuje inne działania w celu popularyzacji nauk i zagadnień historycznych;
- tworzy sekcje i komisje, zakłada zbiory, pracownie oraz stacje naukowe o zadaniach wchodzących w zakres celów Towarzystwa;
- wydaje czasopisma poświęcone naukom historycznym oraz podejmuje i popiera inne wydawnictwa naukowe i popularnonaukowe z zakresu historii;
- współpracuje z właściwymi organami administracji państwowej i samorządowej, z Polską Akademią Nauk, Polską Akademią Umiejętności i szkołami wyższymi, a także z innymi instytucjami w sprawach badań naukowych, organizacji życia naukowego, nauczania historii oraz we wszystkich innych sprawach objętych działalnością Towarzystwa;
- współdziała z pokrewnymi stowarzyszeniami i organizacjami w kraju i za granicą.
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 8
Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
- zwyczajnych,
- honorowych,
- wspierających.
§ 9
- Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może zostać pełnoletnia osoba pragnąca współdziałać w urzeczywistnianiu celów Towarzystwa.
- Członków zwyczajnych przyjmuje Zarząd Oddziału na podstawie pisemnej deklaracji wspartej przez dwóch członków zwyczajnych Towarzystwa.
- Członków zwyczajnych - cudzoziemców nie mających miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przyjmuje na podstawie pisemnej deklaracji Zarząd Oddziału lub Zarząd Główny.
- Osoba niepełnoletnia, która ukończyła 16 lat, może zostać członkiem Towarzystwa z tym ograniczeniem, że nie ma biernego prawa wyboru do władz.
§ 10
Członkowie zwyczajni mają prawo:
- czynnego i biernego wyboru do władz Towarzystwa;
- uczestniczenia w zebraniach, konferencjach, zjazdach oraz innych przedsięwzięciach organizowanych przez Towarzystwo;
- korzystania ze zbiorów Towarzystwa;
- otrzymywania czasopism i innych własnych wydawnictw Towarzystwa na ustalonych warunkach;
- korzystania z rekomendacji i opieki Towarzystwa w swojej działalności statutowej.
§ 11
Do obowiązków członka zwyczajnego należy:
- uczestniczenie w realizacji celów Towarzystwa;
- przestrzeganie postanowień statutu, regulaminów oraz uchwał i zarządzeń władz Towarzystwa;
- regularne opłacanie składki członkowskiej.
§ 12
- Członkostwo zwyczajne wygasa na skutek:
- dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie Zarządowi Oddziału;
- skreślenia z listy członków przez Zarząd Oddziału z powodu zalegania z opłatą składki członkowskiej za okres przekraczający jeden rok - pomimo pisemnego upomnienia;
- wykluczenia orzeczeniem Sądu Koleżeńskiego, w szczególności za działanie na szkodę Towarzystwa.
- Zarząd Oddziału może zawiesić na rok członkostwo zwyczajne osoby, która działa na szkodę Towarzystwa pomimo pisemnego upomnienia.
- Od uchwały Zarządu Oddziału wymienionej w ust. 1 pkt 2 i w ust. 2 przysługuje odwołanie do Zarządu Głównego.
§ 13
- Godność członka honorowego nadaje Walne Zgromadzenie Delegatów osobom, które położyły wybitne zasługi w realizacji celów Towarzystwa.
- Członkowie honorowi mają wszystkie prawa członków zwyczajnych Towarzystwa, lecz nie są obowiązani do płacenia składki członkowskiej oraz mają prawo uczestniczenia z głosem decydującym w Walnym Zgromadzeniu Delegatów.
- Uchwały w sprawie członkostwa honorowego podejmuje Walne Zgromadzenie Delegatów na wniosek Zarządu Głównego, większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania.
§ 14
- Członkiem wspierającym może zostać osoba fizyczna lub prawna, niezależnie od miejsca zamieszkania lub siedziby (w tym cudzoziemiec), która zadeklaruje dla Towarzystwa pomoc o wartości nie niższej niż określona przez Zarząd Oddziału lub Zarząd Główny.
- Członków wspierających przyjmuje na podstawie pisemnej deklaracji Zarząd Oddziału lub Zarząd Główny.
- Członkowie wspierający będący osobami prawnymi działają w Towarzystwie za pośrednictwem przedstawicieli lub pełnomocników.
§ 15
- Członkowie wspierający mają prawo uczestniczenia z głosem doradczym w Walnym Zebraniu Członków Oddziału.
- Obowiązkiem członków wspierających jest okazywanie pomocy w realizacji celów Towarzystwa - zgodnie z dobrowolnie przyjętymi zasadami.
- Członkostwo wspierające wygasa przez dobrowolne wystąpienie albo wskutek pozbawienia członkostwa przez Zarząd Główny, w szczególności z powodu nieświadczenia pomocy w zadeklarowanej wysokości.
Rozdział IV
Władze naczelne Towarzystwa
§ 16
- Władzami naczelnymi Towarzystwa są:
- Walne Zgromadzenie Delegatów;
- Zarząd Główny;
- Główna Komisja Rewizyjna;
- Sąd Koleżeński.
- Członkostwo w Zarządzie Głównym, Głównej Komisji Rewizyjnej i Sądzie Koleżeńskim jest rozłączne.
- Organem doradczym władz naczelnych Towarzystwa jest Rada Wspierająca.
- Kadencja władz Towarzystwa, w tym Walnego Zgromadzenia Delegatów, trwa trzy lata.
- Prezes Towarzystwa może pełnić funkcje przez trzy kolejne kadencje.
§ 17
- Uchwały władz Towarzystwa, poza wyjątkami przewidzianymi w statucie, zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby osób uprawnionej do głosowania.
- W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego.
- Głosowanie tajne odbywa się na wniosek co najmniej 1/5 obecnych uprawnionych do głosowania.
§ 18
Walne Zgromadzenie Delegatów jest najwyższą władzą Towarzystwa.
§ 19
- 1. W Walnym Zgromadzeniu Delegatów biorą udział z głosem decydującym:
- delegaci oddziałów, wybrani na czas kadencji Walnego Zgromadzenia Delegatów na walnych zebraniach członków oddziałów według klucza - odpowiadającego liczbie członków oddziałów - ustalonego przez Zarząd Główny, przy czym każdy oddział jest reprezentowany co najmniej przez 1 delegata;
- członkowie honorowi.
- 2. W Walnym Zgromadzeniu Delegatów uczestniczą z głosem doradczym członkowie Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej, Sądu Koleżeńskiego i Rady Wspierającej, a także osoby zaproszone.
§ 20
- Walne Zgromadzenie Delegatów jest władne do podejmowania uchwał w pierwszym terminie przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie - niezależnie od liczby obecnych, z wyjątkiem spraw wymienionych w §§ 13, 54 i 55.
- W ogólnej liczbie osób uprawnionych do głosowania nie uwzględnia się liczby członków honorowych.
§ 21
- Walne Zgromadzenie Delegatów może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zgromadzenie Delegatów zwołuje Zarząd Główny co 3 lata.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Delegatów zwołuje Zarząd Główny:
- z własnej inicjatywy;
- na żądanie Głównej Komisji Rewizyjnej;
- na wniosek co najmniej 1/3 zarządów oddziałów;
- na wniosek co najmniej 1/10 ogólnej liczby członków Towarzystwa.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Delegatów powinno być zwołane w przeciągu 60 dni od daty złożenia żądania lub wniosku.
§ 22
- O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia Delegatów Zarząd Główny zawiadamia zarządy oddziałów nie później niż 30 dni przed terminem.
- Zarządy oddziałów oraz członkowie Towarzystwa w liczbie co najmniej 10 mają prawo zgłosić wnioski do porządku dziennego Walnego Zgromadzenia Delegatów najpóźniej na 10 dni przed jego terminem, na ręce sekretarza generalnego.
- O uzupełnieniu porządku dziennego, przesłanego oddziałom przez Zarząd Główny, decyduje Walne Zgromadzenie Delegatów. To samo dotyczy wniosków nagłych zgłoszonych w ciągu obrad Walnego Zgromadzenia.
- Przedmiotem nagłego wniosku nie mogą być sprawy członkostwa honorowego, odwołania i wyboru władz, zmiany statutu i rozwiązania się Towarzystwa.
§ 23
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Delegatów należy:
- wytyczanie ogólnego kierunku działalności Towarzystwa;
- rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego oraz decydowanie o udzieleniu absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu;
- wybór w głosowaniach tajnych:
a) prezesa Towarzystwa,
b) pozostałych członków Zarządu Głównego,
c) członków Głównej Komisji Rewizyjnej,
d) członków pierwszej instancji Sądu Koleżeńskiego,
e) członków drugiej instancji Sądu Koleżeńskiego;
- podejmowanie uchwał o nadaniu godności członka honorowego Towarzystwa;
- uchwalanie zasad dysponowania majątkiem Towarzystwa;
- zatwierdzanie regulaminów Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej, Sądu Koleżeńskiego i stacji naukowych oraz uchwalanie regulaminu wyboru delegatów i regulaminu Walnego Zgromadzenia Delegatów;
- podejmowanie uchwał o zmianie statutu;
- decydowanie o rozwiązaniu się Towarzystwa.
§ 24
- 1. Zarząd Główny składa się:
- z prezesa Towarzystwa;
- z 22-24 członków, w tym co najmniej 13 spoza Warszawy.
- 2. W skład Prezydium Zarządu Głównego wchodzą:
- prezes,
- czterej wiceprezesi, w tym co najmniej dwaj spoza Warszawy,
- sekretarz generalny i jego zastępca, skarbnik i jego zastępca oraz dwaj członkowie Prezydium.
- 3. Skład Prezydium wymieniony w ust. 2 pkt 2 i 3 jest powoływany przez Zarząd Główny spośród jego członków.
§ 25
W posiedzeniach Zarządu Głównego uczestniczy z głosem doradczym przewodniczący Głównej Komisji Rewizyjnej lub jego zastępca, a w określonych przez Prezydium Zarządu Głównego posiedzeniach uczestniczą z głosem doradczym także: przewodniczący komisji Zarządu Głównego, przewodniczący Komitetu Głównego Olimpiady Historycznej oraz prezesi oddziałów.
§ 26
- W przypadku zwolnienia stanowiska prezesa jego funkcje przejmuje jeden z wiceprezesów, wybrany przez Zarząd Główny.
- W przypadku, kiedy liczba członków Zarządu Głównego wymienionych w § 24 ust. 1 pkt 2 jest niższa od 24, Zarząd może dokooptować nowych członków w brakującej liczbie, nie więcej jednak niż 1/3 członków pochodzących z wyboru.
§ 27
Do kompetencji Zarządu Głównego należy:
- kierowanie całokształtem działalności Towarzystwa zgodnie ze statutem oraz uchwałami i wytycznymi Walnego Zgromadzenia Delegatów;
- reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz;
- powoływanie Prezydium Zarządu Głównego, udzielanie mu wytycznych, rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z jego działalności;
- zwoływanie Walnego Zgromadzenia Delegatów i składanie na nim sprawozdań z działalności Towarzystwa;
- stawianie wniosków o nadanie godności członka honorowego Towarzystwa;
- przyjmowanie i zwalnianie członków zwyczajnych - cudzoziemców nie mających miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przyjmowanie członków wspierających, decydowanie o pozbawieniu członkostwa wspierającego;
- powoływanie i rozwiązywanie oddziałów, nadzorowanie ich działalności oraz zatwierdzanie decyzji o powoływaniu i rozwiązywaniu kół;
- powoływanie komisji stałych i problemowych przy Zarządzie Głównym, powoływanie zespołów redakcyjnych wydawnictw Towarzystwa;
- zakładanie stacji naukowych, powoływanie ich rad naukowych;
- zarządzanie majątkiem Towarzystwa i dysponowanie funduszami Zarządu Głównego;
- uchwalanie regulaminu Zarządu Głównego oraz regulaminów stacji naukowych, zatwierdzanie regulaminów oddziałów, kół i komisji.
§ 28
Uchwalenie przez Zarząd Główny wniosków na Walne Zgromadzenie Delegatów w sprawach nadania członkostwa honorowego, zmiany statutu albo rozwiązania się Towarzystwa wymaga większości 2/3 głosów przy obecności 2/3 statutowej liczby członków Zarządu Głównego, w tym co najmniej sześciu członków Prezydium.
§ 29
Plenarne posiedzenia Zarządu Głównego odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku.
§ 30
W okresie między posiedzeniami Zarządu Głównego działalnością Towarzystwa kieruje Prezydium Zarządu Głównego, zgodnie z regulaminem Zarządu Głównego zatwierdzonym przez Walne Zgromadzenie Delegatów.
§ 31
W imieniu Zarządu Głównego Towarzystwo reprezentują, z zastrzeżeniem treści § 53, prezes lub jeden z wiceprezesów oraz sekretarz generalny lub jego zastępca bądź inny członek Prezydium upoważniony do tego przez Zarząd Główny.
§ 32
- Główna Komisja Rewizyjna jest naczelnym organem kontrolnym Towarzystwa.
- Główna Komisja Rewizyjna składa się z 7 członków, w tym co najmniej 3 spoza Warszawy; wybiera ona ze swego grona przewodniczącego, sekretarza oraz ich zastępców.
- Członkami Głównej Komisji Rewizyjnej mogą być osoby, które:
- nie są krewnymi lub powinowatymi osób wchodzących w skład Zarządu Głównego ani nie podlegają im z tytułu zatrudnienia;
- nie były skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.
- W razie zmniejszenia się liczby członków Głównej Komisji Rewizyjnej Komisja może dokooptować nowych członków spośród delegatów na Walne Zgromadzenie Delegatów w brakującej liczbie, nie więcej jednak niż 1/3 członków pochodzących z wyboru.
- Główna Komisja Rewizyjna działa na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez Walne Zgromadzenie Delegatów.
§ 33
Do kompetencji Głównej Komisji Rewizyjnej należy:
- przeprowadzanie przynajmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności Towarzystwa, ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowo-gospodarczej pod względem celowości, rzetelności i gospodarności;
- występowanie do Zarządu Głównego z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontrolnych;
- zatwierdzanie rocznych sprawozdań sporządzonych przez Zarząd Główny;
- składanie na Walnym Zgromadzeniu Delegatów sprawozdania ze swej działalności oraz stawianie wniosku w sprawie absolutorium dla ustępującego Zarządu Głównego;
- nadzorowanie działalności komisji rewizyjnych oddziałów;
- w wypadkach szczególnej wagi występowanie do Zarządu Głównego z żądaniem zwołania nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Delegatów;
- uchwalanie regulaminu Głównej Komisji Rewizyjnej oraz uchwalanie regulaminów i instrukcji dla komisji rewizyjnych oddziałów.
§ 34
- Przewodniczący Głównej Komisji Rewizyjnej lub jego zastępca ma prawo uczestniczenia z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu Głównego.
- Główna Komisja Rewizyjna działa w składzie co najmniej trzyosobowym.
- Główna Komisja Rewizyjna może podejmować czynności kontrolne w każdym czasie, we wszystkich agendach Zarządu Głównego, oddziałów i kół.
§ 35
- Sąd Koleżeński czuwa nad przestrzeganiem norm etyki historyka, a także rozpoznaje wszelkie spory wynikłe między członkami Towarzystwa w związku z ich działalnością statutową.
- Sąd Koleżeński działa w dwóch instancjach:
- pierwszą instancję Sądu Koleżeńskiego stanowi 8 członków orzekających w składzie trzyosobowym,
- drugą instancję Sądu Koleżeńskiego stanowi 8 członków orzekających w składzie trzyosobowym.
- Każda instancja Sądu Koleżeńskiego wybiera ze swego grona przewodniczącego oraz jego pierwszego i drugiego zastępcę.
- Sąd Koleżeński działa na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez Walne Zgromadzenie Delegatów.
§ 36
- Rada Wspierająca może wyrażać opinie we wszystkich sprawach Towarzystwa, z własnej inicjatywy lub na wniosek każdej z władz naczelnych Towarzystwa.
- W skład Rady Wspierającej wchodzą, jeżeli wyrażą takie życzenie, członkowie wspierający, którzy świadczyli Towarzystwu pomoc o wartości nie niższej niż określona przez Zarząd Główny wielokrotność kwoty, o której mowa w § 14 ust. 1.
- Rada Wspierająca działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
Rozdział V
Oddziały, koła i stacje naukowe Towarzystwa
§ 37
- Oddziały Towarzystwa powołuje i rozwiązuje Zarząd Główny.
- Oddział powinien liczyć co najmniej 15 członków.
- Z wnioskiem o wpisanie oddziału do odpowiedniego rejestru, aby oddział uzyskał osobowość prawną, występuje Zarząd Główny.
- Oddział Towarzystwa w Warszawie nosi nazwę: „Towarzystwo Miłośników Historii - Oddział Polskiego Towarzystwa Historycznego w Warszawie”, zaś oddział Towarzystwa we Wrocławiu nosi nazwę: „Wrocławskie Towarzystwo Miłośników Historii - Oddział Polskiego Towarzystwa Historycznego”.
- Oddział może mieć indywidualną nazwę, którą nadaje Walne Zgromadzenie Delegatów na wniosek Zarządu Głównego.
§ 38
Władzami oddziału są:
- Walne Zebranie Członków Oddziału,
- Zarząd Oddziału,
- Komisja Rewizyjna Oddziału.
- Kadencja władz oddziału trwa trzy lata.
§ 39
- Najwyższą władzą oddziału jest Walne Zebranie Członków Oddziału.
- W Walnym Zebraniu Członków biorą udział z głosem decydującym wszyscy członkowie zwyczajni oddziału, a z głosem doradczym członkowie wspierający.
- Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd Oddziału co trzy lata.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd Oddziału:
- z własnej inicjatywy,
- na żądanie Komisji Rewizyjnej Oddziału,
- na żądanie Zarządu Głównego,
- na wniosek co najmniej 1/10 ogólnej liczby członków oddziału.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie członków powinno być zwołane w przeciągu 30 dni od daty złożenia żądania lub wniosku.
- O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zebrania Członków Zarząd Oddziału powiadamia członków nie później niż 7 dni przed terminem.
§ 40
- Do kompetencji Walnego Zebrania Członków Oddziału należy:
- wytyczanie ogólnego kierunku działalności oddziału zgodnie ze statutem i uchwałami naczelnych władz Towarzystwa;
- rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu Oddziału i Komisji Rewizyjnej Oddziału oraz decydowanie o udzieleniu absolutorium ustępującemu Zarządowi;
- wybór w głosowaniach tajnych:
a) prezesa Oddziału,
b) pozostałych członków Zarządu Oddziału,
c) członków Komisji Rewizyjnej Oddziału;
- wybór w głosowaniu tajnym delegatów na Walne Zgromadzenie Delegatów;
- ustalanie wysokości składki członkowskiej;
- uchwalanie regulaminu oddziału oraz regulaminów tworzonych w oddziale sekcji, komisji i kół.
§ 41
Do Walnego Zebrania Członków Oddziału mają odpowiednie zastosowanie postanowienia §§ 17, 20 i 22 ust. 3, 4.
§ 42
- W skład Zarządu Oddziału wchodzi prezes i od 4 do 16 osób, w tym jeden lub dwóch wiceprezesów, sekretarz, skarbnik i ewentualnie ich zastępcy.
- W zebraniach Zarządu Oddziału uczestniczą z głosem doradczym: przewodniczący lub sekretarz Komisji Rewizyjnej Oddziału, redaktorzy wydawanych przez oddział publikacji oraz przewodniczący sekcji, komisji i kół powołanych przez oddział.
§ 43
- Do kompetencji Zarządu Oddziału należy:
- kierowanie działalnością oddziału zgodnie ze statutem, wytycznymi Zarządu Głównego oraz uchwałami Walnego Zebrania Członków Oddziału;
- reprezentowanie oddziału na zewnątrz;
- zwoływanie Walnego Zebrania Członków i składanie na nim sprawozdania z działalności oddziału;
- przyjmowanie członków zwyczajnych i wspierających, skreślanie z listy członków;
- powoływanie i rozwiązywanie sekcji, komisji oraz kół, nadzorowanie ich działalności;
- zarządzanie majątkiem Towarzystwa znajdującym się w dyspozycji oddziału;
- tworzenie, za uprzednią zgodą Zarządu Głównego, zbiorów i pracowni naukowych oraz organizowanie regionalnych wydawnictw historycznych;
- podejmowanie wszelkich innych prac i przedsięwzięć zmierzających do urzeczywistnienia celów Towarzystwa.
- Zarząd Oddziału składa Zarządowi Głównemu okresowe sprawozdania z merytorycznej i finansowej działalności oddziału.
- Do reprezentowania oddziału stosuje się odpowiednio postanowienia §§ 31 i 53.
§ 44
Posiedzenia Zarządu Oddziału odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż cztery razy w roku, a w razie powołania Prezydium co najmniej dwa razy w roku.
§ 45
- Komisja Rewizyjna Oddziału składa się z 3 do 7 członków, którzy wybierają ze swego grona przewodniczącego i sekretarza.
- Komisja Rewizyjna Oddziału działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez Główną Komisję Rewizyjną.
§ 46
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej Oddziału należy:
- przeprowadzanie co najmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności oddziału, ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowo-gospodarczej;
- kontrolowanie opłacania składek;
- występowanie do Zarządu Oddziału z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli;
- składanie na Walnym Zebraniu Członków Oddziału sprawozdania ze swej działalności oraz stawianie wniosku w sprawie absolutorium dla ustępującego Zarządu Oddziału;
- w wypadkach szczególnej wagi występowanie do Zarządu Oddziału z żądaniem zwołania nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków.
§ 47
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Oddziału lub sekretarz ma prawo uczestniczenia z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu Oddziału.
- Komisja Rewizyjna Oddziału działa w składzie co najmniej trzyosobowym.
- Komisja Rewizyjna Oddziału może podejmować czynności kontrolne w każdym czasie, we wszystkich agendach oddziału i w należących do niego kołach.
§ 48
- Zarząd Oddziału może powoływać koła, które są wydzielonymi terytorialnie częściami oddziału.
- Uchwały o powołaniu i rozwiązaniu kół podlegają zatwierdzeniu przez Zarząd Główny.
- Koła działają na podstawie regulaminu uchwalonego przez Walne Zebranie Członków Oddziału.
§ 49
- Stacje naukowe Towarzystwa są placówkami badawczymi powoływanymi przez Zarząd Główny.
- Zakres działalności stacji i ich organizację, zasady planowania i oceny prowadzonych w nich prac oraz kompetencje rad naukowych stacji określa regulamin uchwalony przez Zarząd Główny i zatwierdzony przez Walne Zgromadzenie Delegatów.
- Stacja naukowa współpracuje z oddziałem, na terenie którego działa.
Rozdział VI
Majątek Towarzystwa
§ 50
Majątek Towarzystwa powstaje z:
- wpływów ze składek członkowskich,
- dotacji i darowizn,
- dochodów z majątku Towarzystwa,
- dochodów z wydawnictw i innych przedsięwzięć Towarzystwa przewidzianych w § 7,
- dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 51
Działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji celów statutowych mogą prowadzić: Zarząd Główny i w granicach posiadanych uprawnień zarządy oddziałów.
§ 52
Całość dochodów Towarzystwa jest przeznaczana na działalność statutową.
§ 53
- Dla ważności pism dotyczących praw i obowiązków majątkowych Towarzystwa wymagane są podpisy prezesa lub jednego z wiceprezesów oraz skarbnika lub jego zastępcy.
- Postanowienia ust. 1 stosuje się odpowiednio do pism dotyczących praw i obowiązków majątkowych oddziałów.
Rozdział VII
Zmiana statutu i rozwiązanie się Towarzystwa
§ 54
Uchwałę o zmianie statutu podejmuje Walne Zgromadzenie Delegatów większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania.
§ 55
- Uchwałę o rozwiązaniu się Towarzystwa podejmuje Walne Zgromadzenie Delegatów większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania.
- Uchwała o rozwiązaniu się Towarzystwa powinna określać przeznaczenie majątku Towarzystwa.
Wersja do pobrania na stronie: www.pth.net.pl