"Romantyzm w kręgu współczesności" - spotkanie ze szkołami partnerskimi

10 stycznia 2023 roku o godz. 10.00 w połączonych aulach Wydziału Filologicznego (Pl. M. Curie-Skłodowskiej 4A w Lublinie) odbyło się kolejne spotkanie ze Szkołami Partnerskimi Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Tym razem Instytut Językoznawstwa i Literaturoznawstwa UMCS zorganizował wydarzenie pt. Jakiż to chłopiec piękny i młody… Romantyzm w kręgu współczesności.

Program wydarzenia, wpisującego się w obchody 200. rocznicy romantyzmu w Polsce, objął:

  • wykład pt. Tajemnice Świtezi – prof. dr hab. Arkadiusz Bagłajewski;
  • projekcję adaptacji ballady Adama Mickiewicza – Świtezianka (2018, reż. Julia Bui, Mai Bui; thriller romantyczny);
  • podsumowanie „Wielkiego testu o romantyzmie” i wręczenie nagród laureatom;
  • Co wiemy o romantyzmie? – aktywności studencko-doktoranckich kół naukowych: Koła Miłośników Kultury i Literatury Wieku XIX oraz Koła Młodych Dydaktyków;
  • Romantyzm widziany oczami współczesnych młodych ludzi – adaptacje
    i artystyczne wykonania utworów romantycznych.

Wydarzenie zostało zorganizowane przez dr hab. Małgorzatę Rzeszutko, prof. UMCS, przewodniczącą Zespołu ds. współpracy ze szkołami na Wydziale Filologicznym oraz dr hab. Elżbietę Flis-Czerniak, prof. UMCS (opiekun Koła Miłośników Kultury i Literatury Wieku XIX) i dr Beatę Jarosz (opiekun Koła Młodych Dydaktyków).

Otwarcia uroczystości dokonał Prorektor ds. ogólnych dr hab. Arkadiusz Bereza, prof. UMCS. Następnie głos zabrali Prodziekan ds. studenckich Wydziału Filologicznego dr hab. Joanna Szadura, prof. UMCS oraz Dyrektor Instytutu Językoznawstwa i Literaturoznawstwa prof. dr hab. Arkadiusz Bagłajewski. Obecni byli również Wice-dyrektor Instytutu dr hab. Renata Jakubczuk, prof. UMCS, pracownicy Wydziału Filologicznego, w tym Instytutu Językoznawstwa i Literaturoznawstwa, a także studenci.

Wśród gości znalazła się Pani mgr Barbara Rzeszutko, Dyrektor Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Komisji Edukacji Narodowej w Lublinie.

Spotkanie prowadziła dr hab. Małgorzata Rzeszutko, prof. UMCS.

Do uczestnictwa w wydarzeniu zgłosiły się szkoły z Krasnegostawu, Lublina, Łukowa, Puław, Radomia, Radzynia Podlaskiego, Siedlec – razem ponad 400 osób:

1)    I Liceum Ogólnokształcące im. Wł. Jagiełły w Krasnymstawie,

2)    II Liceum Ogólnokształcące im. Hetmana Jana Zamoyskiego w Lublinie,

3)    III Liceum Ogólnokształcące im. Unii Lubelskiej w Lublinie,

4)    IX LO im. M. Kopernika w Lublinie,

5)    XIX LO im. Marii i Jerzego Kuncewiczów w Lublinie,

6)    XXX LO im. ks. J. Twardowskiego w Lublinie,

7)    Zespół Szkół nr 1 im. Władysława Grabskiego w Lublinie,

8)    I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Łukowie,

9)    Zespół Szkół w Pionkach,

10)   Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 im. Franciszka Dionizego Kniaźnina w Puławach,

11)  IV Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. dra Tytusa Chałubińskiego w Radomiu,

12)  I Liceum Ogólnokształcące im. B. Prusa w Siedlcach.

„Wielki test o romantyzmie” został zrealizowany w ramach Grantu Władz Rektorskich i odbył się pod honorowym patronatem Jego Magnificencji Rektora UMCS prof. dr. hab. Radosława Dobrowolskiego, Dziekan Wydziału Filologicznego UMCS prof. dr hab. Barbary Hlibowickiej-Węglarz, Dyrektora Instytutu Językoznawstwa i Literaturoznawstwa UMCS prof. dr. hab. Arkadiusza Bagłajewskiego oraz Dyrektor Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Komisji Edukacji Narodowej w Lublinie mgr Barbary Rzeszutko.

Laureatami tegorocznej edycji Wielkiego Testu, organizowanego już po raz piąty, zostali:

I miejsceKlaudia Drozd (66 pkt.) – II Liceum Ogólnokształcące im. Hetmana Jana Zamoyskiego w Lublinie, nauczyciel prowadzący: Anna Maliszewska-Pokrzywa.

II miejsceMilena Lis (64 pkt., 32 min 45 s) – I Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Jagiełły w Krasnymstawie, nauczyciel prowadzący: Anna Kosmowska.

III miejsceNatalia Łuczkiewicz (64 pkt., 34 min) – IV Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. dra Tytusa Chałubińskiego w Radomiu, nauczyciel prowadzący: Magdalena Jankowska.

Jury konkursu postanowiło przyznać także dodatkowe wyróżnienia osobom, które uzyskały wysoki rezultat (ponad 60 pkt.):

  1. Martyna Grodzicka (62, 25 pkt.) – IV Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. dra Tytusa Chałubińskiego w Radomiu, nauczyciel prowadzący: Magdalena Jankowska.
  2. Arkadiusz Materek (62 pkt.) – Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 im. F. D. Kniaźnina w Puławach, nauczyciel prowadzący: Małgorzata Berlińska.
  3. Milena Puła (61, 50 pkt.) – II Liceum Ogólnokształcące im. Hetmana Jana Zamoyskiego w Lublinie, nauczyciel prowadzący: Anna Maliszewska-Pokrzywa.
  4. Emilia Rabijewska (60, 50 pkt.) – Zespół Szkół w Pionkach, nauczyciel prowadzący: Aleksandra Gronczyńska.
  5. Wiktor Stefaniak (60, 25 pkt.) – Zespół Szkół nr 1 im. Władysława Grabskiego w Lublinie, nauczyciel prowadzący: Bożena Żurawicka-Dębska.

Dyrektor Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. KEN w Lublinie Pani Barbara Rzeszutko ufundowała nagrody dodatkowe dla laureatów. Podziękowania i upominki otrzymali również nauczyciele, którzy przygotowywali laureatów i osoby wyróżnione.

Podczas spotkania (dwa ostatnie punkty programu) zostały zaprezentowane sondy przeprowadzone wśród lublinian nt. wiedzy o romantyzmie, opracowane przez oba koła naukowe, a także artystyczne adaptacje  utworów romantycznych w wykonaniu studentów z obu kół. Pojawiły się także adaptacje artystyczne utworów w wykonaniu uczniów z IV Liceum Ogólnokształcącego im. Dra Tytusa Chałubińskiego w Radomiu, IX Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika w Lublinie i I Liceum Ogólnokształcącego im. Bolesława Prusa w Siedlcach. Duże zainteresowanie wzbudziła adaptacja ballady „Lilie” A. Mickiewicza w postaci animacji Minecraft, przygotowana przez uczniów I LO z Siedlec.

Uroczystość uświetniła Beata Chmielewska, studentka 2. roku II st. filologii polskiej oraz przewodnicząca Koła Miłośników Kultury i Literatury Wieku XIX, która przedstawiła muzyczne wykonanie „Hymnu” Juliusza Słowackiego.

Spotkanie „Romantyzm w kręgu współczesności” to kontynuacja powstałego w roku akademickim 2008/2009 Programu Współpracy Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej ze Szkołami Partnerskimi z Lublina i Regionu.


Z historii „Programu Współpracy…”

W roku akademickim 2008/2009 powstał Program Współpracy Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej ze Szkołami Ponadgimnazjalnymi Lublina i Regionu. Pierwsze spotkania osób reprezentujących IFP UMCS oraz szkoły partnerskie odbyły się w murach UMCS.

Program współpracy opierał się na wieloletnich doświadczeniach ówczesnych wykładowców Instytutu Filologii Polskiej UMCS, a obecnie – kadry badawczo-dydaktycznej Instytutu Językoznawstwa i Literaturoznawstwa UMCS. Przed rokiem 2008 zanim powstał zorganizowany program pracownicy IFP UMCS zapraszani byli z wykładami do szkół, a także prowadzili warsztaty oraz konsultacje dla uczniów w gościnnych murach UMCS.

9 czerwca 2009 roku miała miejsce uroczysta inauguracja programu w auli Wydziału Humanistycznego. Uczestniczyło w niej ok. 350 osób – uczniów i nauczycieli ze szkół partnerskich, Władze Uczelni, Wydziału, Instytutu, w tym także pracownicy IFP UMCS.

W roku akademickim 2012/2013 lista szkół partnerskich IFP UMCS w Lublinie obejmowała 16 szkół z następujących miast i miejscowości: Biłgoraj, Kraśnik, Lubartów, Lublin, Łuków, Międzyrzec Podlaski, Radzyń Podlaski, Ryki, Parczew, Puławy, Radom, Świdnik oraz Zamość. W roku akademickim 2019/2020 liczba ta wzrosła do 21. Obecnie są to szkoły partnerskie UMCS i/lub szkoły współpracujące z Wydziałem Filologicznym – ponad 100
i w roku akademickim 2022/2023 podpisywane są kolejne umowy bądź porozumienia o współpracy naukowo-dydaktycznej.

Cele współpracy:

- zacieśnienie związków szkolnictwa średniego i wyższego, wzmocnienie współpracy kadry akademickiej i studentów UMCS ze środowiskiem szkolnym, rozbudzenie pasji humanistycznych wśród młodzieży szkolnej, ukazanie perspektyw współczesnej humanistyki, współczesnej kultury, powtórzenie i rozszerzenie wiedzy przed egzaminem maturalnym, promocja kierunków studiów oferowanych na Wydziale Filologicznym, w tym w Instytucie Językoznawstwa i Literaturoznawstwa UMCS oraz całym UMCS, promowanie wartości, którym hołdują dobrze wykształceni humaniści, bez których nie może funkcjonować wolne, demokratyczne państwo.

Podejmowane działania (m.in.):

  • wykłady, warsztaty prowadzone w szkołach partnerskich oraz na terenie UMCS;
  • konsultacje dla uczniów przygotowujących się do olimpiad oraz konkursów przedmiotowych;
  • organizowanie oraz współpraca w organizowaniu przedsięwzięć naukowych i kulturalnych (konkursy literackie, imprezy okolicznościowe, międzynarodowe projekty edukacyjne etc.);
  • zapraszanie szkół do udziału w wydarzeniach na terenie UMCS (odczyty, wykłady, spotkania z pisarzami, uczonymi, animatorami kultury).

Tematyka spotkań ze szkołami partnerskimi (m. in.):

  • Filologia polska: współczesność, scenariusze przyszłości, projekty kształcenia,
  • Panorama teatralna Lublina,
  • Przewodnik po kulturze baroku,
  • Manipulacja w języku,
  • Kolędy lubelskie i ich współczesne aranżacje na tle słowiańskim,
  • Polonistyka w świecie kultury. Awangarda w literaturze i kulturze,
  • Lekcja literatury: Gombrowicz czyta Słowackiego.

W roku akademickim 2021/2022 ponadto został zainicjowany cykl dodatkowych spotkań „Środy z Instytutem Filologii Polskiej UMCS”, dotyczący języka polskiego i literatury polskiej. Słuchacze dowiedzieli się, np., iż w języku „zapisana” jest wiedza o świecie, jaką gromadziły poprzednie pokolenia, a także co mówi o nas samych nasz język i jakie podejście do świata zdradza. Zobaczyli „Dziady” Adama Mickiewicza na scenie, poznali nowe spojrzenie na Zygmunta Krasińskiego oraz literackie obrazy fanatyków w twórczości Stefana Żeromskiego. Dowiedzieli się również, co sprawia, że plakat teatralny stanowi interpretację dzieła dramatycznego.

Fot. Bartosz Proll

 

 

    Kronikalia

    Data dodania
    12 stycznia 2023