Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z publikacją pt. „ Merging experimental and theoretical approaches towards understanding real diesel fuel desulfurization by nanoporous carbons” w czasopiśmie Chemical Engineering Journal , 200 pkt. MNiSW, IF 13,3.
Badania oparte na testach eksperymentalnych oraz obliczeniach teoretycznych dostarczyły nowych informacji na temat adsorpcyjnego odsiarczania oleju napędowego przy użyciu różnych nanoporowatych węgli aktywnych, dobranych ze względu na ich różne właściwości fizykochemiczne, i poddanych obróbce chemicznej w celu modyfikacji składu chemicznego ich powierzchni. Wyniki eksperymentów wykazały, że zarówno porowatość, jak i chemia powierzchni wpływają na skuteczność odsiarczania oleju; niektóre węgle zapewniły wysoką skuteczność odsiarczania (<1 ppmwS). Skuteczność ta zależy w dużym stopniu od stopnia grafityzacji oraz obecności defektów
w płaszczyznach grafenowych. Obliczenia teoretyczne wykazały, że oddziaływania dyspersyjne były w głównym stopniu odpowiedzialne za adsorpcję, natomiast obecność różnych grup funkcyjnych obecnych na krawędziach płaszczyzn grafenowych węgli miała raczej znikomy wpływ na siłę oddziaływania. Związki aromatyczne obecne w oleju napędowym, choć konkurują z tiofenami o miejsca adsorpcyjne na powierzchni węgli aktywnych, to energie tych oddziaływań są dużo niższe, co umożliwia preferencyjną adsorpcję związków siarki w stosunku do związków aromatycznych. Opublikowane badania stanowią istotny krok w kierunku zrozumienia skomplikowanych procesów zachodzących podczas adsorpcyjnego odsiarczania oleju napędowego.
Zachęcamy do zapoznania się z treścią artykułu: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1385894724093495
Serdecznie gratulujemy.
źródło: Wydział Chemii UMCS