Lublin, 03.06.2022r.
Propozycje zmian w planach studiów
W związku z wizytami studyjnymi, które odbyły się w: Szkole Podstawowej w Rejkiawiku oraz Polskiej Społecznej Szkole Sobotniej we Fredrikstad w ramach projektu ,,Edukacja włączająca bez granic – Polska – Islandia” oraz projektu ,,Edukacja włączająca bez granic – Polska – Norwegia”, jako Koordynator, w imieniu własnym i uczestników proponuję następujące zmiany w planach studiów realizowanych na Wydziale Pedagogiki
i Psychologii UMCS w Lublinie.
Kierunek Pedagogika specjalna, specjalność Edukacja i rehabilitacja osób
z niepełnosprawnością sensoryczną i terapia pedagogiczna
- Wprowadzenie podstawowych aktów prawnych obowiązujących w Islandii
i Norwegii dotyczących edukacji integracyjnej i włączającej (Przedmiot: Teoretyczne i prawne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej);
- Omówienie przykładowych programów wychowawczych w edukacji włączającej realizowanych w Islandii i Norwegii (Przedmiot: Programy wychowawcze
w edukacji integracyjnej i włączającej);
- Omówienie systemu edukacji dla uczniów z SPE w Islandii i Norwegii (Przedmiot: Organizacja edukacji włączającej i integracyjnej).
Kierunek Pedagogika specjalna, specjalność Edukacja i rehabilitacja osób
z niepełnosprawnością intelektualną i osób ze spektrum autyzmu
- Wprowadzenie podstawowych aktów prawnych obowiązujących w Islandii
i Norwegii dotyczących edukacji integracyjnej i włączającej (Przedmiot: Teoretyczne i prawne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej);
- Omówienie przykładowych programów wychowawczych w edukacji włączającej realizowanych w Islandii i Norwegii (Przedmiot: Programy wychowawcze
w edukacji integracyjnej i włączającej);
- Wprowadzenie treści na temat sposobów wspierania rozwoju seksualnego osób
z niepełnosprawnością intelektualną w Islandii i Norwegii (Przedmiot: Wspieranie rozwoju seksualnego osób z NI);
- Omówienie systemu edukacji dla uczniów z SPE w Islandii i Norwegii (Przedmiot: Organizacja edukacji włączającej i integracyjnej);
- Wprowadzenie treści dotyczących edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w Islandii i Norwegii (Przedmiot: Współczesne tendencje w edukacji i rehabilitacji osób z NI).
Kierunek Pedagogika, specjalność Doradztwo zawodowe i edukacyjne
- Wprowadzenie treści dotyczących nowych trenów pedagogicznych w Islandii
i Norwegii (Przedmiot: Współczesne kierunki pedagogiczne);
- Omówienie treści związanych z edukacją uczniów w SPE w Norwegii i Islandii (Przedmiot: Pedagogika porównawcza);
- Wprowadzenie treści dotyczących funkcjonowania szkół w Islandii i Norwegii
w społeczeństwie, uwzględniając polskie szkoły (Przedmiot: Szkoła
w społeczeństwie);
- Wprowadzenie elementów doradztwa zawodowego dla osób ze szczególnymi potrzebami realizowanego w Islandii i Norwegii (Przedmiot: Wybrane zagadnienia z doradztwa zawodowego);
- Omówienie/przygotowanie wybranych projektów realizowanych w Islandii
i Norwegii z udziałem osób ze szczególnymi potrzebami (Przedmiot: Metodyka projektów).
Kierunek Pedagogika, specjalność Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza
z mediacją szkolną i sądową
- Wprowadzenie treści dotyczących nowych trenów pedagogicznych w Islandii
i Norwegii (Przedmiot: Współczesne kierunki pedagogiczne);
- Omówienie treści związanych z edukacją uczniów w SPE w Norwegii i Islandii (Przedmiot: Pedagogika porównawcza);
- Wprowadzenie treści dotyczących funkcjonowania szkół w Islandii i Norwegii
w społeczeństwie, uwzględniając polskie szkoły (Przedmiot: Edukacja włączająca).
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
- Wprowadzenie podstawowych aktów prawnych obowiązujących w Islandii
i Norwegii dotyczących edukacji włączającej (Przedmiot: Prawo w oświacie);
- W ramach zajęć fakultatywnych – nauka języka norweskiego lub islandzkiego;
- Omówienie różnic kulturowych w kontekście edukacji włączającej w Islandii
i Norwegii (Przedmiot Edukacja regionalna i wielokulturowa);
- Zwiększenie liczby godzin z przedmiotu: Praca z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
- Wprowadzenie przedmiotu: Metody pracy z uczniami z SPE w krajach skandynawskich (15 CA).
dr hab. A. Lewicka-Zelent, prof. uczelni
kierownik projektu