Podniesienie kompetencji dydaktycznych kadry akademickiej UMCS - Zad. 11

Zadanie obejmuje realizację następujących szkoleń dla łącznie 40 pracowników kadry akademickiej:

1) Szkolenie "Zarządzanie informacją naukową składnikiem kompetencji informacyjnych" warsztaty w pracowni komputerowej obejmuje 16 h, 1 gr. /10 os., obejmować będzie m.in. zagadnienia:

  • Kompetencje informacyjne elementem wykształcenia ogólnego;
  • Zarządzanie informacją naukową w pracy badawczej i dydaktycznej;
  • Internetowe zasoby i narzędzia zarządzania informacją naukową: m.in wyszukiwarki ogólne i specj., naukowe bazy danych - bibliograficzno-abstraktowe, cytowań, pełnotekstowe, czasopism open access, bazy surowych danych badawczych, aplikacje do analizy danych, wizualizacji informacji, zarządzanie bibliografią i wykrywania plagiatów;
  • Internet podręcznikiem akademickim;
  • Metody kształtowania kompetencji informacyjnych.

Efekty kształcenia:

  • Rozwijanie umiejętności wykorzystania zasobów internetowych i narzędzi zarządzania informacją naukową;
  • Doskonalenie umiejętności kształtcenia kompetencji informacyjnych u studentów;
  • Poszerzanie umiejętności zarządzania informacją naukową;
  • Weryfikacja uzyskanych efektów kształcenia przeprowadzona na podstawie wykonania projektu - konspektów zajęć kształtujących kompetencje informacyjne

2) Kurs z języka angielskiego poziom B2 lub C1, kt. obejmować będzie zagadnienia niezbędne do osiągnięcia poziomu B2/C1 z poziomu wyjściowego B1/B2 oraz dodatkowo zagadnienia z zakresu komponentu akademickiego. Kurs realizowany w wymiarze 60 godz. dla 10 os.

  • obejmuje zagadnienia niezbędne do osiągnięcia poziomu B2/C1 z pozycji wyjściowej B1/B2 oraz dodatkowych zagadnień z zakresu komponentu akademickiego tj: wyszukiwanie i przetwarzanie informacji przygotowanie prezentacji na podstawie materiału fachowego, sporządzanie notatek z wykładów i przeczytanych tekstów, pisanie tekstów Akademickich, np. streszczenia, abstraktu, eseju lub raportu. 

Efekty kształcenia: 

  • Poszerzenie umięjętności rozumienia szerokiego zakresu trudnych tekstów. 
  • Usprawnienie płynnego i spontanicznego wypowiadania się. 
  • Doskonalenie umiejętności swobodnego posługiwania się językiem w kontaktach edukacyjnych bądź zawodowych, a także społecznych i towarzyskich.

3) Szkolenie "Innowacyjne metody prezentacji danych-Tworzenie prezentacji w Prezi i MS PowerPoint", obejmuje 16 h, prowadzone w 4 gr. x 10 osób.

  • Przegląd narzędzi do tworzenia prezentacji multimedialnych.
  • Porównanie specyfiki prezentacji w Prezi i MS PowerPoint.
  • Projektowanie prezentacji w Prezi. 
  • Omówienie typów kont i licencji;
  • Nawigacja po kanwie.
  • Układanie elementów w ścieżki.
  • Tworzenie animacji.
  • Prezentowanie.
  • Zarządzanie folderami i uprawnieniami.
  • Prezentacja aplikacji Prezi Desktop; Studium przypadku).
  • Projektowanie prezentacji w MS PowerPoint. (w tym m.in. Struktura prezentacji w PowerPoint)
  • Tworzenie i modyfikacja slajdów.
  • Zastosowanie wzorców.
  • Wstawianie i formatowanie obiektów.
  • Wykorzystanie wykresów, tabel i diagramów do prezentacji danych.
  • Sterowanie prezentacją.
  • Zastosowanie dodatków w celu aktywizacji słuchaczy.
  • Wykorzystanie makr i podstaw języka VBA w tworzeniu prezentacji.
  • Studium przypadku.
  • Porównanie różnic, ograniczeń i możliwości analizowanych narzędzi.

Efekty kształcenia:
MS PowerPoint:

  • Doskonalenie umiejętności niezbędne do efektywnego tworzenia przejrzystych, spójnych i interesujących slajdów.
  • Rozwijanie umiejętności wykorzystania podstawowych i zaawansowanych funkcji, umożliwiających pełne wykorzystanie zasobów narzędzia.
  • Poszerzenie wiedzy z zakresu rozszerzeń programu zapewniających dostęp do metod ułatwiających aktywizację słuchaczy w trakcie prezentacji.

Prezi:

  • Doskonalenie umiejętności tworzenia konta, nawigacji w środowisku PREZI, ustawienia szablonu i dostosowywania tła, dodawania tekstu, hiperłącza, opcji formatowania, wstawianie istniejących plików do PREZI.
  • Poznanie możliwości pracy z obrazami i kształtami, ramkami, ścieżką, muzyką.
  • Nabycie wiedzy z zakresu pobierania, osadzania i udostępniania PREZI.
  • Rozwijanie umiejętności konwersji Power Point do PREZI.

4) Szkolenie "Kurs moderatora Design Thinking" 35h szkolenia (7hx5dni), szkolenie realizowane w 1 grupie 10 os.

  • Podstawy/historia/teoria design thinking.
  • Diagnoza potrzeb i generowanie pomysłów. 
  • Prototypowanie i testowanie.
  • Praktyczne wskazówki.
  • Konkretne narzędzia.
  • Warsztaty kreatywne, podczas których zrealizowany zostanie cały proces Design Thinking (dalej DT) w praktyce od użytkownika po rozwiązanie.

Efekty kształcenia:

  • Nabycie wiedzy na temat historii i teorii DT
  • Rozwijanie kompetencji do prowadzenia warsztatów i procesów metodą DT
  • Doskonalenie umiejętności trafnego diagnozowania ukrytych potrzeb użytkownika
  • Poszerzanie umiejętności budowania zespołu nastawionego na kreatywne rozwiązania
  • Doskonalenie umiejętności pobudzania zespołów do kreatywnej aktywności.

5) Szkolenie Profesjonalne Wystąpienia Publiczne szkolenie realizowane w wymiarze 16 godz. dla 40 osób (4 gr. x 10 os.).

Zakres tematyczny szkolenia:

  • Anatomia wystąpień publicznych (umiejętn. wymagane do efektyw. przemawiania do grup)
  • Najważniejsze zasady zachowania się podczas wystąpień publicznych sprawdz. zabiegi aktorów i mówców biznesowych.
  • Jak mówić, siedzieć, stać i poruszać się, aby przykuwać uwagę słuchową.
  • Etykieta profesjonalnego ubioru kobiet i mężczyzn.
  • Konstrukcja wystąpienia
  • Precyzyjna komunikacja werbalna (Sposoby na mocne otwarcie prezentacji; Nigdy nie zaczynaj od; Jak zakończyć wystąpienie; Zatruwacze prezentacji zwroty osłabiające kontakt ze słuchaczami; Zasady używania liczb; Wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy używanie wszystkich kanałów sensorycznych w trakcie prezentacji)

Efekty kształcenia:

  • Zdobycie umiejętności z zakresu przygot. i prowadzenia prezentacji;
  • Uświadomienie mocnych stron;
  • Zdobycie umiejętności z zakresu autoprezentacji;
  • Diagnoza umiejętności prezentacyjnych;
  • Poznanie narzędzi zapewniających interesujący przebieg prezentacji;
  • Poszerzenie wiedzy i umiejętności z zakresu komunikacji werbalnej i niewerbalnej.

6) Warsztaty z zakresu Wykorzystania elementów statystyki w warsztacie nauczyciela akademickiego, warsztaty realizowane dla 1 gr x 10 os., 30 godz.

Zakres tematyczny zajęć:

  • Praca z seriami danych dwu zmiennych;
  • Prawdopodobieństwo;
  • Rozkład normalny;
  • Rozkład statystyk z próby;
  • Estymacja parametrów statystyk;
  • Testowanie hipotez statyst.;
  • Testowanie średnich;
  • Prognozowanie;
  • Analiza wariancji;
  • Chi kwadrat.

Efekty kształcenia:

  • Umiejętność przeprowadzania analizy danych z użyciem programu Excel,
  • Umiejętność konstruowania i rozumienia struktury relacyjnych baz danych,
  • Umiejętność przeprowadzania analiz danych w oparciu o bazy,
  • Umiejętność prezentowania i publikowania danych w różnej formie.

Zakładane efekty kształcenia weryfikowane będą poprzez test/egzamin na koniec każdego szkolenia.
Zdobyte kompetencje zostaną wykorzystane przez uczestników projektu w ramach prowadzonych zajęć ze studentami przez co najmniej 1 semestr. 

Każdy uczestnik projektu odbędzie szkolenie z zakresu:

  • Profesjonalne wystąpienia publiczne
  • Innowacyjne metody prezentacji danych
  • Tworzenie prezentacji w Prezi i MS PowerPoint. 

Dodatkowo każdy z uczestników projektu wybierze 1 szkolenie z proponowanych poniżej:
-Zarządzanie informacją naukową składnikiem kompetncji informacyjnych
-Kurs z języka angielskiego poziom B2 lub C1
-Kurs moderatora Design Thinking
-Wykorzystanie elementów statystyki w warsztach nauczyciela akademickiego