GŁÓWNY CEL STRATEGICZNY rozwoju dyscypliny pedagogika w Instytucie Pedagogiki UMCS na lata 2019-2025 wyraża się w zdecydowanej poprawie i systematycznym umacnianiu jej pozycji na arenie krajowej i międzynarodowej, poprzez prowadzenie wysokiej jakości badań i ich umiędzynarodowianie, a także sukcesywne rozpowszechnianie oddziaływań na otoczenie społeczne.
Obszary badań Katedr Instytutu Pedagogiki UMCS
KATEDRA DYDAKTYKI
- Uczenie się i nauczanie w systemie dydaktycznym szkoły współczesnej: planowanie-realizacja-ewaluacja
- Neuropedagogika i NIRS – wykorzystanie obrazowania mózgu w badaniach nad edukacją
- Uczniowie i absolwenci klas Montessori: osiągnięcia i uwarunkowania
- Outdoor education w teorii i praktyce szkolnej
- Nauczyciel i uczeń edukacji wczesnoszkolnej w procesie kształcenia
KATEDRA METODOLOGII NAUK PEDAGOGICZNYCH
- Współczesne modele badań w naukach społecznych, w tym pedagogicznych.
- Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością ruchową.
- Nauczyciel i jego funkcjonowanie społeczno-zawodowe.
- Historia wychowania, edukacja domowa i czas wolny dzieci i dorosłych w XIX w.
- Wybrane uwarunkowania społecznego funkcjonowania osób bezrobotnych z perspektywy historycznej i współczesnej.
KATEDRA PEDAGOGIKI KULTURY
- Nowoczesna interpretacja koncepcji prekursorów i czołowych przedstawicieli polskiej pedagogiki kultury.
- Relacje pomiędzy kulturą a wychowaniem i edukacją, problematyka wartości humanistycznych z uwzględnieniem różnych kontekstów historycznych i współczesnych.
- Praktyka edukacyjna oparta na założeniach pedagogiki kultury.
- Interdyscyplinarne podstawy współczesnej pedagogiki kultury.
KATEDRA PEDAGOGIKI PRACY I ANDRAGOGIKI
- Kształcenie zawodowe młodych dorosłych oraz funkcjonowanie pracowników w różnych rolach zawodowych na krajowym i międzynarodowym rynku pracy.
- Rozwój zasobów osobowych – szanse i zagrożenia wynikające ze zjawisk patologicznych w środowisku pracy.
- Praca jako wartość i obszar kształtowania kreatywnych i innowacyjnych postaw zawodowych. Praca w zawodach trudnych i niebezpiecznych.
KATEDRA PEDAGOGIKI RESOCJALIZACYJNEJ
- Resocjalizacja penitencjarna oraz uwarunkowania efektywności probacji.
- Uwarunkowania radzenia sobie ze stresem funkcjonariuszy służby więziennej.
- Klimat społeczny zakładów karnych a poczucie bezpieczeństwa osadzonych i funkcjonariuszy.
- Zasoby osobiste a efektywność resocjalizacji.
KATEDRA PEDAGOGIKI SPOŁECZNEJ
- Zagadnienia opieki społecznej i pracy socjalne.
- Gerontologia społeczna - społeczne funkcjonowanie osób starszych i opieki społecznej.
- Współpraca wielu zainteresowanych stron w dziedzinie opieki społecznej.
- Projektowanie i ocena działań finansowanych przez UE.
- Edukacja międzykulturowa.
- Zagadnienia psychoterapii.
- Nadzór w pracy socjalnej.
KATEDRA PEDEUTOLOGII I EDUKACJI ZDROWOTNEJ
- Teoretyczne podstawy budowania pedagogiki zdrowia jako subdyscypliny w perspektywie interdyscyplinarnej.
- Samopoczucie młodzieży w szkole w kontekście uwarunkowań higieny otoczenia i osoby.
- Postawy młodych dorosłych wobec stosowania reklamowanych środków przeciwbólowych a samoskuteczność i odczuwanie bólu.
KATEDRA PSYCHOPEDAGOGIKI SPECJALNEJ I SOCJOPEDAGOGIKI SPECJALNEJ
- Psychopedagogiczne i socjopedagogiczne aspekty uwarunkowań, organizacji, przebiegu i efektywności edukacji i rehabilitacji dzieci i młodzieży z różnym rodzajem i stopniem niepełnosprawności w edukacji włączającej, integracyjnej i specjalnej.
- Aspekty i korelaty funkcjonowania dorosłych osób z niepełnosprawnością, chorobą przewlekłą czy spektrum autyzmu oraz rodzin z doświadczeniem niepełnosprawności.
- Problemy diagnozy i terapii osób z różnym rodzajem zaburzeń, czy niepełnosprawności, w tym diagnozy postaw wobec autonomii i seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz osób ze spektrum autyzmu.
KATEDRA TEORII WYCHOWANIA
- Istota, cele i zadania wychowania, samowychowania, terapii pedagogicznej i opieki w wymiarze historycznym i współczesnym.
- Uwarunkowania efektywności procesu wychowania, w tym m.in.: specyfika psychospołecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży w różnych środowiskach życia.
- Diagnoza potrzeb wychowawczych dzieci i młodzieży; metody i formy pracy wychowawczej; współpraca różnych podmiotów odpowiedzialnych za proces wychowania.
- Rozwój osobisty i profesjonalny osób odpowiedzialnych za realizację zadań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych.
KATEDRA WCZESNEJ EDUKACJI
- Konteksty edukacyjne, kulturowe, artystyczne i społeczne rozwoju dziecka.
- Analiza współczesnych dyskursów opieki i edukacji dziecka.
- Przygotowanie do roli i funkcjonowania zawodowego nauczyciela wczesnej edukacji w tradycyjnych i alternatywnych modelach edukacji.
- Edukacja w systemie Montessori.
- Badania nad edukacją w modelu Froebla i jego pedagogicznych kontynuatorów.
- Korzyści z muzyki w edukacji dzieci w zakresie wspierania ich rozwoju emocjonalnego i społecznego.