O projekcie

 


Tytuł projektu

„Akademicka kadra przyszłości”

 Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020

OŚ PRIORYTETOWA III SZKOLNICTWO WYŻSZE DLA GOSPODARKI I ROZWOJU

Działanie 3.4 Zarządzanie w instytucjach szkolnictwa wyższego

Okres realizacji projektu:

od 01.04.2017 do 30.04.2018

Wartość projektu:

456 937,50 PLN

Wkład Funduszy Europejskich:

385 106,93 PLN

Cele projektu:

Celem głównym projektu jest podniesienie kompetencji dydaktycznych kadry dydaktycznej UMCS z zakresu:

- innowacyjnych umiejętności dydaktycznych poprzez realizację szkoleń "Learning-by-doing czyli aktywne metody nauczania", "Kurs moderatora Design Thinking" oraz Indywidualnego wsparcia metodycznego

- umiejętności informatycznych, w tym posługiwania się profesjonalnymi bazami danych i ich wykorzystania w procesie kształcenia poprzez realizację szkoleń "Innowacyjne metody prezentacji danych-Tworzenie prezentacji w Prezi i MS PowerPoint", "Zarządzanie informacją naukową składnikiem kompetencji informacyjnych"

- prowadzenia dydaktyki w języku obcym poprzez realizację szkolenia z języka angielskiego poziom C1

- zarządzania informacją poprzez realizację szkolenia", "Zarządzanie informacją naukową składnikiem kompetencji informacyjnych".

 

Grupa docelowa:

Projekt skierowany jest do 90 osób stanowiących kadrę dydaktyczną Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, tj.:

- nauczycieli akademickich w rozumieniu art. 108 Prawo o szkolnictwie wyższym, tj. pracownicy naukowo-dydaktyczni, pracownicy dydaktyczni, pracownicy naukowi, dyplomowani bibliotekarze oraz dyplomowani pracownicy dokumentacji i informacji naukowej

- osób, z którymi UMCS zawarł umowy cywilno-prawne na prowadzenie dydaktyki na okres min. 01.10.2016 r. - 30.09.2018.

 

 

Działania:

Projekt przewiduje dla każdej osoby bilans kompetencji – diagnozę deficytu kompetencji każdego uczestnika projektu i dopasowanie działań projektowych do zdiagnozowanych potrzeb oraz przeprowadzenie drugiego bilansu kompetencji po zakończeniu udziału w zaplanowanych w działaniach projektowych.

Każdy Uczestnik projektu weźmie udział w jednej ze ścieżek:

Ścieżka nr 1:

1. Indywidualne wsparcie metodyczne. Wymiar 10 godz. na każdego UP., w tym: 5 godzin konsultacji metodycznych z dydaktykiem przedmiotowym (w ramach tych godzin każdy UP skorzysta z 2 godz. pomocy w sporządzeniu scenariusza innowacyjnych zajęć, z 2 godz. hospitacji tych zajęć oraz z 1 godz. informacji zwrotnych na temat realizacji scenariusza) oraz 5 godz. – superwizji/coachingu (każdy UP skorzysta z rozmów indywidualnych na temat prowadzenia zajęć metodami aktywnymi, technik komunikacyjnych w relacji nauczyciel – student/ka oraz budowania atmosfery sprzyjającej rozwijaniu kreatywności studentek i studentów). Planowany termin realizacji 10.2017 – 04.2018,

2. Szkolenie "Learning-by-doing czyli aktywne metody nauczania". Wymiar 32 godz. 9 grup 10 osobowych. Planowany termin realizacji 05.2017 – 03.2018,

Zakres tematyczny: 

- Kompetencje psychospołeczne nauczyciela akademickiego. Warunki kompetencji komunikacyjnych.

- Specyfika metodyki nauczania dorosłych. Różnice między nauczaniem dzieci a nauczaniem dorosłych wg M. Knowlesa.

- Bariery w twórczym myśleniu.

- Dostrojenie metodyczne do założonych celów.

- Poziomy uczenia się.

- Myślenie wertykalne i lateralne.

- Sześć sposobów myślenia Edwarda de Bono.

- Style uczenia się.

- Przegląd aktywnych metod nauczania.

- Rozumienie procesów grupowych.

- Doskonalenie własnych umiejętności prezentacyjnych

3. Szkolenie "Innowacyjne metody prezentacji danych-Tworzenie prezentacji w Prezi i MS PowerPoint". Wymiar 16 godz. 9 grup 10 osobowych. Planowany termin realizacji 05-12.2017,

Zakres tematyczny:

- Przegląd narzędzi do tworzenia prezentacji multimedialnych.

- Porównanie specyfiki prezentacji w Prezi i MS PowerPoint.

- Projektowanie prezentacji w Prezi. (w tym m.in. Rejestracja i logowanie. Omówienie typów kont i licencji; Nawigacja po kanwie; Układanie elementów w ścieżki; Tworzenie animacji; Prezentowanie; Zarządzanie folderami i uprawnieniami; Prezentacja aplikacji Prezi Desktop; Studium przypadku).

- Projektowanie prezentacji w MS PowerPoint. (w tym m.in. Struktura prezentacji w PowerPoint; Tworzenie i modyfikacja slajdów; Zastosowanie wzorców; Wstawianie i formatowanie obiektów; Wykorzystanie wykresów, tabel i diagramów do prezentacji danych; Sterowanie prezentacją; Zastosowanie dodatków w celu aktywizacji słuchaczy; Wykorzystanie makr i podstaw języka VBA w tworzeniu prezentacji; Studium przypadku.

- Porównanie różnic, ograniczeń i możliwości analizowanych narzędzi.

4. Szkolenie "Kurs moderatora Design Thinking" dla 48 UP. Wymiar 35 godz. 3 grupy 15-16 osobowych. Planowany termin realizacji: 2 grupy 09-10.2017, 1 grupa – 02.2018.

Zakres tematyczny:

- Podstawy/historia/teoria design thinking.

- Diagnoza potrzeb i generowanie pomysłów. Burza mózgów skuteczniej. Inne techniki kreatywne.

- Prototypowanie i testowanie. Praktyczne wskazówki. Konkretne narzędzia.

- Warsztaty kreatywne, podczas których zrealizowany zostanie cały proces Design Thinking (dalej DT) w praktyce od użytkownika po rozwiązanie.

Ścieżka nr 2:

1. Indywidualne wsparcie metodyczne. Wymiar 10 godz. na każdego UP., w tym: 5 godzin konsultacji metodycznych z dydaktykiem przedmiotowym (w ramach tych godzin każdy UP skorzysta z 2 godz. pomocy w sporządzeniu scenariusza innowacyjnych zajęć, z 2 godz. hospitacji tych zajęć oraz z 1 godz. informacji zwrotnych na temat realizacji scenariusza) oraz 5 godz. – superwizji/coachingu (każdy UP skorzysta z rozmów indywidualnych na temat prowadzenia zajęć metodami aktywnymi, technik komunikacyjnych w relacji nauczyciel – student/ka oraz budowania atmosfery sprzyjającej rozwijaniu kreatywności studentek i studentów). Planowany termin realizacji 10.2017 – 04.2018,

2. Szkolenie "Learning-by-doing czyli aktywne metody nauczania". Wymiar 32 godz. 9 grup 10 osobowych. Planowany termin realizacji 05.2017 – 03.2018,

Zakres tematyczny: 

- Kompetencje psychospołeczne nauczyciela akademickiego. Warunki kompetencji komunikacyjnych.

- Specyfika metodyki nauczania dorosłych. Różnice między nauczaniem dzieci a nauczaniem dorosłych wg M. Knowlesa.

- Bariery w twórczym myśleniu.

- Dostrojenie metodyczne do założonych celów.

- Poziomy uczenia się.

- Myślenie wertykalne i lateralne.

- Sześć sposobów myślenia Edwarda de Bono.

- Style uczenia się.

- Przegląd aktywnych metod nauczania.

- Rozumienie procesów grupowych.

- Doskonalenie własnych umiejętności prezentacyjnych

3. Szkolenie "Innowacyjne metody prezentacji danych-Tworzenie prezentacji w Prezi i MS PowerPoint". Wymiar 16 godz. 9 grup 10 osobowych. Planowany termin realizacji 05-12.2017,

Zakres tematyczny:

- Przegląd narzędzi do tworzenia prezentacji multimedialnych.

- Porównanie specyfiki prezentacji w Prezi i MS PowerPoint.

- Projektowanie prezentacji w Prezi. (w tym m.in. Rejestracja i logowanie. Omówienie typów kont i licencji; Nawigacja po kanwie; Układanie elementów w ścieżki; Tworzenie animacji; Prezentowanie; Zarządzanie folderami i uprawnieniami; Prezentacja aplikacji Prezi Desktop; Studium przypadku).

- Projektowanie prezentacji w MS PowerPoint. (w tym m.in. Struktura prezentacji w PowerPoint; Tworzenie i modyfikacja slajdów; Zastosowanie wzorców; Wstawianie i formatowanie obiektów; Wykorzystanie wykresów, tabel i diagramów do prezentacji danych; Sterowanie prezentacją; Zastosowanie dodatków w celu aktywizacji słuchaczy; Wykorzystanie makr i podstaw języka VBA w tworzeniu prezentacji; Studium przypadku.

- Porównanie różnic, ograniczeń i możliwości analizowanych narzędzi.

4. Szkolenie "Zarządzanie informacją naukową składnikiem kompetencji informacyjnych" dla 33 UP. Wymiar 16 godz. 3 grupy 11 osobowe. Planowany termin realizacji: 2 grupy 09-10.2017, 1 grupa – 02.2018.

Zakres tematyczny:

- Kompetencje informacyjne elementem wykształcenia ogólnego.

- Zarządzanie informacją naukową w pracy badawczej i dydaktycznej.

- Internetowe zasoby i narzędzia zarządzania informacją naukową: m.in wyszukiwarki ogólne i specj., naukowe bazy danych - bibliograficzno-abstraktowe, cytowań, pełnotekstowe, czasopism open access, bazy surowych danych badawczych, aplikacje do analizy danych, wizualizacji informacji, zarządz. bibliografią i wykrywania plagiatów.

- Internet podręcznikiem akademickim.

- Metody kształtowania kompetencji informacyjnych.

 

Ścieżka nr 3:

1. Indywidualne wsparcie metodyczne. Wymiar 10 godz. na każdego UP., w tym: 5 godzin konsultacji metodycznych z dydaktykiem przedmiotowym (w ramach tych godzin każdy UP skorzysta z 2 godz. pomocy w sporządzeniu scenariusza innowacyjnych zajęć, z 2 godz. hospitacji tych zajęć oraz z 1 godz. informacji zwrotnych na temat realizacji scenariusza) oraz 5 godz. – superwizji/coachingu (każdy UP skorzysta z rozmów indywidualnych na temat prowadzenia zajęć metodami aktywnymi, technik komunikacyjnych w relacji nauczyciel – student/ka oraz budowania atmosfery sprzyjającej rozwijaniu kreatywności studentek i studentów). Planowany termin realizacji 10.2017 – 04.2018,

2. Szkolenie "Learning-by-doing czyli aktywne metody nauczania". Wymiar 32 godz. 9 grup 10 osobowych. Planowany termin realizacji 05.2017 – 03.2018,

Zakres tematyczny: 

- Kompetencje psychospołeczne nauczyciela akademickiego. Warunki kompetencji komunikacyjnych.

- Specyfika metodyki nauczania dorosłych. Różnice między nauczaniem dzieci a nauczaniem dorosłych wg M. Knowlesa.

- Bariery w twórczym myśleniu.

- Dostrojenie metodyczne do założonych celów.

- Poziomy uczenia się.

- Myślenie wertykalne i lateralne.

- Sześć sposobów myślenia Edwarda de Bono.

- Style uczenia się.

- Przegląd aktywnych metod nauczania.

- Rozumienie procesów grupowych.

- Doskonalenie własnych umiejętności prezentacyjnych

3. Szkolenie "Innowacyjne metody prezentacji danych-Tworzenie prezentacji w Prezi i MS PowerPoint". Wymiar 16 godz. 9 grup 10 osobowych. Planowany termin realizacji 05-12.2017,

Zakres tematyczny:

- Przegląd narzędzi do tworzenia prezentacji multimedialnych.

- Porównanie specyfiki prezentacji w Prezi i MS PowerPoint.

- Projektowanie prezentacji w Prezi. (w tym m.in. Rejestracja i logowanie. Omówienie typów kont i licencji; Nawigacja po kanwie; Układanie elementów w ścieżki; Tworzenie animacji; Prezentowanie; Zarządzanie folderami i uprawnieniami; Prezentacja aplikacji Prezi Desktop; Studium przypadku).

- Projektowanie prezentacji w MS PowerPoint. (w tym m.in. Struktura prezentacji w PowerPoint; Tworzenie i modyfikacja slajdów; Zastosowanie wzorców; Wstawianie i formatowanie obiektów; Wykorzystanie wykresów, tabel i diagramów do prezentacji danych; Sterowanie prezentacją; Zastosowanie dodatków w celu aktywizacji słuchaczy; Wykorzystanie makr i podstaw języka VBA w tworzeniu prezentacji; Studium przypadku.

- Porównanie różnic, ograniczeń i możliwości analizowanych narzędzi.

 4. Szkolenie z języka angielskiego na poziomie C1 dla 9 UP. Wymiar 120 godz. 1 grupa 9 osobowa. Planowany termin realizacji 05.2017 – 03.2018.

Szkolenie obejmować będzie zagadnienia niezbędne do osiągnięcia poziomu C1 z poziomu wyjściowego B2 oraz dodatkowo zagadnienia z zakresu komponentu akademickiego tj:

- Wyszukiwanie i przetwarzanie informacji

- Przygotowanie prezentacji na podstawie materiału fachowego

- Sporządzanie notatek z wykładów i przeczytanych tekstów

- Pisanie tekstów akademickich, np. streszczenia, abstraktu, eseju lub raportu