O projekcie

Tytuł projektu:

Ku warsztatowi rozwijającego się nauczyciela

Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020

OŚ PRIORYTETOWA III SZKOLNICTWO WYŻSZE DLA GOSPODARKI I ROZWOJU
Działanie 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym
Numer umowy: POWR.03.01.00-00-K010/16
Okres realizacji projektu: od 01.01.2017 do 30.06.2019

Wartość projektu:

550 777,00 PLN

Wkład Funduszy Europejskich:

464 194,86 PLN

Projekt skierowany jest do 100 studentów ostatnich trzech semestrów (I edycja – 50 osób) i ostatnich czterech semestrów (II edycja – 50 osób) studiów stacjonarnych I stopnia na kierunku Pedagogika o specjalności pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna na Wydziale Pedagogiki i Psychologii UMCS w Lublinie.

Cele projektu:

Celem projektu jest uzupełnienie kompetencji zawodowych/analitycznych, komunikacyjnych i informatycznych studentów poprzez udział w warsztatach kompetencji, wizytach studyjnych oraz dodatkowych zajęciach praktycznych realizowanych w formie projektowej. Udział w projekcie umożliwi uzyskanie przez studentów dodatkowych efektów kształcenia oczekiwanych przez pracodawców na rynku pracy.

Program zajęć obejmuje zagadnienia nieuwzględnione w programie studiów, a wymagane na rynku pracy. Studenci zostaną poddani analizie kompetencji, wykonanej na początku swojego udziału w projekcie oraz po jego zakończeniu, a także zostaną objęci 12-miesięcznym monitoringiem losów absolwentów. Projekt przewiduje organizację warsztatów kształcących kompetencje zawodowe/analityczne, komunikacyjne i informatyczne rozwijające umiejętności praktyczne.

Ważną częścią projektu będą również zadania związane ze współpracą z otoczeniem gospodarczo-społecznym, takie jak wizyty studyjne u pracodawców w szkołach oraz przedszkolach.

Cel główny:
Celem głównym projektu jest uzupełnienie deficytów kompetencji zawodowych/analitycznych, komunikacyjnych i informatycznych przez studentów studiów stacjonarnych I stopnia na kierunku Pedagogika o specjalności pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna do 30.06.2019 r.

Grupa docelowa:

Grupę docelową projektu stanowi 100 (98 Kobiet, 2 Mężczyzn) studentów Wydziału Pedagogiki i Psychologii ostatnich trzech semestrów (I edycja – 50 osób) i ostatnich czterech semestrów (II edycja – 50 osób) studiów stacjonarnych I stopnia kierunku Pedagogika o specjalności pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna.

Działania:

Projekt przewiduje dla każdego studenta bilans kompetencji – diagnozę deficytu kompetencji każdego uczestnika projektu i dopasowanie działań projektowych do zdiagnozowanych potrzeb oraz przeprowadzenie drugiego bilansu kompetencji po zakończeniu udziału w zaplanowanych działaniach projektowych.

Ponadto projekt oferuje:

1. WARSZTATY

  • Warsztat kompetencji zawodowych/ analitycznych - Mediacje szkolne, oświatowe i rówieśnicze. Wymiar: 40h. Limit: 50 miejsc w ramach każdej z 2 edycji.
  • Warsztaty będą prowadzone zgodnie ze standardem szkolenia mediatorów określonym w Załączniku do Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z 18.05.2001 oraz Rozporządzenia z 13.06.2003. Uczestnicy warsztatów otrzymają materiały dydaktyczne wraz z wzorami niezbędnych dokumentów w pracy mediatora. Studenci po pozytywnym zaliczeniu otrzymają dyplom z załącznikiem, określającym zakres nabytej wiedzy i umiejętności, który daje uprawnienia do wpisu na listę mediatorów w sprawach karnych prowadzonych przez Prezesów Sądów Okręgowych.
  • Warsztat kompetencji informatycznych - Nowe technologie w pracy nauczyciela. Wymiar: 35h. Limit: 50 miejsc w ramach każdej z 2 edycji. Po pozytywnym zaliczeniu Uczestnicy otrzymają zaświadczenie potwierdzające nabycie ww. kompetencji.
  • Warsztat kompetencji komunikacyjnych - Komunikacja interpersonalna z elementami asertywności. Wymiar: 28 h. Limit: 50 miejsc w ramach każdej z 2 edycji. Po pozytywnym zaliczeniu Uczestnicy otrzymają zaświadczenie potwierdzające nabycie ww. kompetencji.

2. WIZYTY STUDYJNE U PRACODAWCÓW

Wizyty studyjne mają na celu wieloaspektowe poznanie przestrzeni przedszkola i szkoły, w szczególności poznanie problematyki dotyczącej funkcjonowania placówek oraz poznanie sposobów radzenia sobie z nimi w praktyce nauczyciela, a także wzbogacenie warsztatu przyszłego nauczyciela o kompetencje zawodowe, komunikacyjne i analityczne.

Każdy Uczestnik odbędzie 2 wizyty studyjne w placówkach szkolnych oraz 2 w placówkach przedszkolnych.

3. ZADANIA PRAKTYCZNE REALIZOWANE W FORMIE PROJEKTOWEJ

Cel pracy metodą projektową:

  • nabycie umiejętności przez studentów jako potencjalnych, przyszłych nauczycieli rozwijania kreatywności i samodzielności uczniów,
  • wzbogacenie warsztatu Uczestnika o kompetencje organizacyjne, w zakresie przedsiębiorczości oraz komunikacji,
  • rozwijanie kreatywności Uczestnika w pracy z dziećmi,
  • konstruowanie wiedzy poprzez badanie,
  • przygotowuje Uczestnika do podejmowania zadań na rzecz szkoły i środowiska lokalnego,
  • włączanie Uczestnika w działanie angażujące wszystkie podmioty edukacyjne.

Uczestnicy będą opracowywali koncepcje i realizowali projekty:

  • dwa edukacyjne (po jednym, w przedszkolu i w szkole) oraz
  • jeden społeczny.

Projekty będą realizowane pod opieką mentorów (opiekunów projektów) ze strony Uczelni i Pracodawcy (placówki szkolnej i/lub przedszkolnej).

Realizacja projektów edukacyjnych

Wymiar: 25h na jeden projekt. Łącznie 50h (2 projekty po 25h).

Struktura projektu:

  • Praca koncepcyjna Studenta: 5h (ustalenie zgodności i miejsca tematu projektu edukacyjnego z podstawą programową; gromadzenie potrzebnych materiałów pomocniczych, np. ilustracji, historyjek obrazkowych, utworów muzycznych itp.);
  • Etap I projektu: 5h (przygotowanie własnego planu działania w formie siatki wstępnej; przeprowadzenie zajęć wprowadzających, których celem jest budowanie wspólnych doświadczeń; przygotowanie siatki tematu dotyczącego aktualnego stanu wiedzy dzieci oraz listy pytań do projektu);
  • Etap II projektu: 10h (poszukiwanie odpowiedzi na podstawowe pytania oraz formułowanie nowych, bardziej złożonych pytań; aktywność badawcza dzieci, wypady terenowe, wizyty ekspertów, wykonywanie zadań wynikających z realizowanego projektu);
  • Etap III projektu: 5h (rozmowy podsumowujące, przygotowanie wydarzeń kulminacyjnych, ewaluacja projektu i przygotowanie dokumentów z realizacji poszczególnych etapów projektu).

Przykładowe tytuły projektów:

  • W przedszkolu: Zdrowie
  • W szkole: Tolerancja

Zadania realizowane w grupach 2 osobowych.

Realizacja projektów społecznych

Wymiar: 30h, w tym:

  • 10h na ustalenie zadania we współpracy z dyrekcją szkoły i nauczycielami opiekunami, wysunięcie propozycji sposobów realizowania zadań, przygotowanie do przeprowadzenia podjętego zadania;
  • 20h na realizacje zadania.

Sugerowane rodzaje zadań (do wyboru przez Uczestników):

  • Inscenizacje,
  • Zajęcia otwarte z udziałem rodziców i/lub członków społeczności lokalnej,
  • Konkursy i turnieje angażujące społeczność lokalną,
  • Imprezy okolicznościowe typu: Dzień Matki, Dzień Ziemi, Dzień Sportu,
  • Inne, proponowane przez pracodawcę.

Zadanie realizowane w grupach 5 osobowych.