Nauczanie fizyki i informatyki

 

 Nazwa  Nauczanie fizyki i informatyki   Nauczanie fizyki i informatyki 
 Forma studiów  stacjonarne  stacjonarne
 Poziom kształcenia  pierwszego stopnia, licencjackie  drugiego stopnia, magisterskie
 Liczba semestrów  6  4
 Profil studiów  praktyczny  praktyczny
 Język wykładowy  polski  polski
 Plan studiów  2024/2025  2024/2025
 Efekty uczenia się  2024/2025  2024/2025
 Prezentacja o kierunku    
 Rejestracja na studia  https://irk.umcs.pl/pl/

NAUCZANIE FIZYKI I INFORMATYKI PIERWSZEGO STOPNIA

Kierunek nauczanie fizyki i informatyki to jedyne w regionie studia, które przygotują Cię do wykonywania zawodu nauczyciela fizyki i informatyki. Są one oparte na nowatorskim i atrakcyjnym programie studiów dostosowanym do standardu kształcenia nauczycieli. Odpowiadają oczekiwaniom współczesnej nowoczesnej szkoły przyjaznej uczniom i wychowującej kreatywną młodzież. Kierunek jest dopasowany do współczesnych tendencji w zakresie metodyki nauczania fizyki i informatyki. Wprowadza nowoczesne koncepcje nauczania, szczególnie w obszarze fizyki doświadczalnej i kształcenia empirycznego oraz wykorzystuje technologie informacyjne i nowoczesne narzędzia multimedialne w procesie nauczania. Na studiach I stopnia uzyskasz wiedzę i nabędziesz najważniejsze umiejętności, które są niezbędne do wykonywania zawodu nauczyciela na poziomie szkoły podstawowej. Interdyscyplinarność kierunku przygotuje Cię do roli trenera, korepetytora, czy edu-influencera. W programie zajęć znajdziesz bloki: przygotowania merytorycznego i pedagogicznego. Poznasz istotne prawa i pojęcia fizyczne oraz liczne przykłady zastosowań fizyki i informatyki, oraz nabędziesz wiele praktycznych umiejętności w zakresie nauczania wspieranego doświadczeniami oraz grami komputerowymi.

W ramach bloku zajęć psychologiczno-pedagogicznych zostaniesz przygotowany do pracy z młodzieżą. W ramach praktyk zawodowych ukształtujesz swoje kompetencje opiekuńczo-wychowawcze oraz zgromadzisz doświadczenie związane z pracą dydaktyczno-wychowawczą, skonfrontujesz nabytą wiedzę z zakresu dydaktyki szczegółowej (metodyki nauczania) z rzeczywistością pedagogiczną.

NAUCZANIE FIZYKI I INFORMATYKI PIERWSZEGO STOPNIA

Lubisz fizykę i informatykę, a także widzisz siebie w roli nauczyciela. Chcesz pokazać dzieciom i młodzieży, jak świetną, fascynującą i rozwijającą dziedziną jest fizyka oraz ściśle powiązana z nią informatyka. Wiesz, że może to nie być łatwe, ale od zawsze przyjmowałeś wyzwanie – dobrze wiesz, że praca z młodzieżą daje największą satysfakcję. Na tym kierunku pogłębisz swoją wiedzę przedmiotową z fizyki i informatyki oraz przygotowanie pedagogiczne niezbędne do pracy nauczyciela. Poznasz też nowoczesne metody i technologie przydatne do pracy z uczniami.

Kierunek ten wprowadza nowoczesne koncepcje nauczania, szczególnie w obszarze fizyki doświadczalnej oraz wykorzystuje technologie informacyjne i nowoczesne narzędzia multimedialne w procesie dydaktycznym.
Po ukończeniu tego kierunku będziesz mógł podejmować pracę w szkolnictwie jako nauczyciel fizyki i/lub informatyki, korepetytor fizyki i/lub informatyki.

MOCNE STRONY:

Najważniejsze cechy programu studiów, które stanowią o jego atrakcyjności i konkurencyjności, to:

  • połączenie wiedzy i umiejętności z zakresu dwóch dyscyplin: nauk fizycznych oraz informatyki, wymaganych do podjęcia pracy w zawodzie nauczyciela fizyki i informatyki w szkole podstawowej, a po ukończeniu studiów II stopnia – również szkole ponadpodstawowej, 
  • gruntowne przygotowanie pedagogiczne, psychologiczne i dydaktyczne,  
  • bloki zajęć przygotowujące do samodzielnego doboru i tworzenia nowoczesnych materiałów dydaktycznych i innowacyjnych programów nauczania, wdrażania nowoczesnych i skutecznych metod pracy z uczniami,
  • praktyka i teoria – przeplatanie wiedzy elementami kształcenia empirycznego,
  • kreatywny Absolwent, który wie, jak pozyskać, przygotować i wykorzystać pomoce dydaktyczne pozwalające na wsparcie procesu nauczania doświadczeniami i pokazami fizycznymi w celu zachęcania  ucznia do eksperymentowania i poszerzania wiedzy, 
  • innowacje techniczne dla procesu dydaktycznego - wykorzystanie nowoczesnych technik i narzędzi multimedialnych oraz informatycznych w nauczaniu,  
  • praktyki zawodowe w najlepszych szkołach w regionie, zgodnie ze standardem kształcenia nauczycieli na studiach, bardzo dobre przygotowanie praktyczne do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz pracy z młodzieżą,
  • kształcenie absolwenta do roli kreatywnego edukatora przyjaznego młodzieży i współpracującego ze środowiskiem akademickim oraz samorządowym,
  • przygotowanie absolwenta do aktywnego włączenia się w działalność społeczną i organizacyjną, w szczególności wspierającą proces kształcenia i nauczania.

SPECJALNOŚCI

Na tym kierunku student nie wybiera specjalności. Profilowanie wykształcenia odbywa się poprzez wybór przedmiotów spośród obszernego katalogu przedmiotów fakultatywnych.

MOŻLIWOŚCI W TRAKCIE STUDIÓW:

  • rozwijanie zainteresowań w kołach naukowych,
  • realizacja własnych projektów studenckich,
  • działalność w Samorządzie Studentów,
  • działalność edukacyjna: prowadzenie warsztatów z uczniami, zaangażowanie w działalność kół naukowych oraz organizacja zajęć i spotkań z uczniami, współpraca z NGO w obszarach promocji i popularyzacji nauki,
  • udział w konferencjach, wydarzeniach popularyzujących naukę, piknikach oraz spotkaniach naukowych,
  • udział w projektach i zajęciach organizowanych przez firmy z branży IT,
  • nowoczesne zaplecze dydaktyczno-naukowe, pracownie wyposażone w najnowocześniejszą aparaturę,
  • program praktyk w placówkach szkolnych,
  • programy wymiany studenckiej (DAAD, Erasmus+, Tempus, Sokrates i MOST),
  • profesjonalne doradztwo w Biurze Rozwoju Kompetencji UMCS.

CO PO STUDIACH

Po ukończeniu tego kierunku będziesz mógł podejmować pracę w szkolnictwie jako nauczyciel fizyki i/lub informatyki, korepetytor fizyki i/lub informatyki. Kierunek studiów drugiego stopnia przygotowuje przede wszystkim do pracy na stanowisku nauczyciela fizyki i informatyki. Możesz uczyć na wszystkich poziomach edukacji, zarówno w placówkach publicznych, jak i prywatnych. Oprócz tego będziesz miał także możliwości podjęcia pracy niezwiązanej z systemem oświaty. Możesz pracować m.in. jako: trener kursów komputerowych, specjalista (pracownik/trener/prelegent/konstruktor) w centrach nauki i edukacji, domach kultury, świetlicach środowiskowych, muzeach nauki i techniki, specjalista w placówkach i firmach przygotowujących, analizujących i opiniujących programy zajęć kształcących w obszarze nauk ścisłych i pokrewnych, pracownik instytucji kontroli i nadzoru nauki i kształcenia, animator kultury oraz pracownik firm organizujących i realizujących warsztaty i obozy naukowe dla dzieci i młodzieży, pracownik placówek wspierających rozwój i kształcenie osób o szczególnych wymaganiach, pracownik w firmach informatycznych i innych, także prowadzących działalność w zakresie nowych technologii, jak również w firmach informatycznych tworzących i popularyzujących programy edukacyjne, pracownik naukowy w wyższych uczelniach, instytutach badawczych, w przemysłowych centrach rozwojowych lub technologicznych instytucjach badawczych. Swoją wiedzę możesz wykorzystać także w tematycznych parkach naukowych czy różnych ośrodkach edukacyjnych.