Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Z przyjemnością informujemy o sukcesie dr Moniki Ratajczyk z Katedry Metod Badawczych Zarządzania, której projekt pt. Unboxing Sustainability. Postrzeganie opakowań wysyłkowych przez konsumentów został zakwalifikowany do finansowania w ramach IV edycji programu "Minigranty UMCS".
Projekt zakłada realizację badań jakościowych (indywidualne wywiady pogłębione oraz pomiar fizjologiczny – eyetracking, aby wyjść poza deklaracje konsumenckie), które pozwoliłyby zweryfikować, jak konsumenci postrzegają opakowania wysyłkowe, w których otrzymują zakupione produkty w kanale internetowym handlu, tj. na jakie komunikaty zwracają uwagę - czy są to komunikaty werbalne, czy niewerbalne, jakich problemów doświadczają (w związku z otwarciem, z późniejszą utylizacją), itp. Dotychczas takie badania nie były realizowane, a zakupy w kanale internetowym stają się coraz powszechniejsze generując coraz większą liczbę odpadów. Wiedza o tym, jakie znaczenie ma dla konsumenta opakowanie wysyłkowe, jaką posiada wiedzę związaną z ekologią opakowań, a w związku z tym w jaki sposób ocenia ekologię tych opakowań byłaby niezwykle cenna w kontekście konieczności przejścia Polski na Gospodarkę o Obiegu Zamkniętym (GOZ), co jest wymagane dokumentami Unii Europejskiej (w 2019 roku przyjęto Europejski Zielony Ład, który zakłada, że do 2050 roku gospodarka wspólnoty będzie neutralna dla klimatu i zasobooszczędna). Dotychczasowe badania naukowców koncentrują się na ekologii opakowań w kontekście opakowań detalicznych. Brakuje jednak uwzględnienia innych szczebli pakowania, w tym - opakowań wysyłkowych, które to są nie mniej ważne. Ekologia w tym kontekście to nie tylko tworzywa wykorzystywane do pakowania, ale także wielkość opakowań. Jak podaje DS Smith - ponad jedna trzecia (34%) światowych liderów handlu detalicznego przyznaje, że paczki, które wysyłają na cały świat, są co najmniej dwukrotnie większe od rzeczywistego produktu w środku (Empty Space Economy, 2018). Prowadzi to do dodatkowych kosztów transportu i zanieczyszczenia środowiska.
Dr Monika Ratajczyk na swoje badania otrzymałs finansowanie w wysokości 20 000 zł.
Serdecznie gratulujemy i życzymy owocnych badań.
"Minigranty UMCS" to program wsparcia aktywności naukowej ogłoszony przez prof. dr. hab. Wiesława I. Gruszeckiego, Prorektora ds. Nauki i Współpracy Międzynarodowej UMCS. Do programu mogą aplikować pracownicy badawczo-dydaktyczni oraz badawcze zgłoszeni do liczby N w ramach dyscyplin naukowych ewaluowanych w UMCS.
Lista projektów zakwalifikowanych do finansowania w ramach II edycji programu dostępna jest tutaj.
źródło: Wydział Ekonomiczny UMCS