Media akademickie UMCS – między funem a profesjonalnym dziennikarstwem

Zapraszamy do zapoznania się z tekstem autorstwa Grażyny Stankiewicz, zastępcy dyrektora ACKiM UMCS Chatka Żaka ds. Mediów, który ukazał się w majowym numerze „Wiadomości Uniwersyteckich”. Zachęcamy do lektury!

Kilkaset newsów telewizyjnych, kilka tysięcy radiowych, reportaże, wywiady, impresje, programy studyjne, filmy dokumentalne, audycje muzyczne. A to efekt zaledwie jednego roku. Ponad 40 stałych współpracowników i ponad pół setki studentów z ostatniego jesiennego naboru. Jeśli do tego dodamy wsparcie praktyków i infrastrukturę techniczną, to mamy pełen obraz tego, co kryje się pod nazwą mediów akademickich UMCS. Dużo, a nawet bardzo dużo. Ale pojawia się także pytanie o to, w jakim kierunku powinien zmierzać rozwój mediów studenckich, tak aby zaspokoił ambicje i zainteresowania młodych ludzi.

Na początku 2021 r. uniwersyteckie media, mając za sobą blisko 70-letnią historię, znalazły się w nazwie Akademickiego Centrum Kultury i Mediów UMCS Chatka Żaka. Znaczenie mediów tradycyjnych i nowoczesnych multimediów w tworzeniu kultury studenckiej jest bezdyskusyjne. To prawdziwy poligon, gdzie najważniejsze są chęci, wyobraźnia, zainteresowanie światem – podkreśla Izabela Pastuszko, dyrektor ACKiM UMCS Chatka Żaka w Lublinie.

W położonym w środku kampusu uniwersyteckiego charakterystycznym budynku z lat 60. Działają dwa zespoły mediów – Akademickie Radio Centrum i TV UMCS. Spośród 15 jednostek kultury studenckiej w Polsce to miejsce wyróżnia się nie tylko długą historią, ale i niespotykanymi gdzie indziej możliwościami praktycznej nauki zawodu dziennikarza radiowego i telewizyjnego.

Nadajemy dla Ciebie

Akademickie Radio Centrum rozpoczęło nadawanie w eterze 26 lat temu na bazie działającego uczelnianego radiowęzła, który został uruchomiony w 1953 r. Od początku działalności „wykluły” się tutaj liczne radiowe talenty, choć nie wszyscy pozostali w zawodzie – duża część z nich wybrała kariery lekarza, prawnika, inżyniera. To marka sama w sobie i w dodatku z imponującym bagażem doświadczeń. Gdyby powstał klub absolwenta, liczyłby kilka tysięcy nazwisk. Całkiem długa byłaby też lista radiowych par i małżeństw. Nasza rozgłośnia przygotowała do pracy w tej profesji wielu reporterów i publicystów, którzy są nazwiskami ogólnopolskich stacji radiowych. Nasi „absolwenci” to studenci niemal wszystkich lubelskich uczelni wyższych, a nawet ci, którzy dołączyli do nas, będąc uczniami szkół średnich. Część z nich, pomimo że zawodowo, zajmuje się czymś innym, nadal prowadzi swoje autorskie audycje. To pokazuje, jak uzależniająca jest magia radia. A w przypadku Akademickiego Radia Centrum dodatkowo jak ważna jest legenda tego miejsca – mówi redaktor naczelny Marek Skowronek, który swoją karierę rozpoczął w uniwersyteckim radiu, studiując na Wydziale Prawa, a następnie przeszedł całą zawodową drogę radiowego reportera i publicysty.

Akademickie Radio Centrum nadaje przez całą dobę w ramach koncesji przyznawanej na 10 lat przez Krajową Radę Telewizji i Radiofonii, a jego zasięg to 20 km od granic Lublina. Od października do końca czerwca obowiązuje ramówka oparta na serwisach informacyjnych, porannych rozmowach i audycjach publicystycznych. W czasie letnich wakacji, kiedy większość studentów wyjeżdża, głównie gra muzyka. To także wyróżnik ARC jako najbardziej rockowej stacji w Lublinie.

Na wizji

Jakość tego, co widzimy na stronach i profilach w mediach społecznościowych, w których są emitowane produkcje uniwersyteckiej telewizji, od początku do końca zależy od potencjału i umiejętności zespołu. Ale nie byłoby wysokiego poziomu tych produkcji, gdyby nie wrażliwość autorów, ich ciekawość świata, próbowanie tego, czego jeszcze nie spróbowali inni. Obecnie kameralną ekipę TV UMCS tworzą Robert Kłysz, Arkadiusz Zawadzki, Tomir Jędrejek, Mateusz Chazan i Michał Częstochowski – studenci i absolwenci UMCS. Coraz częściej swoich sił w realizacjach filmowych próbują studenci z ostatniego, jesiennego naboru. Już ukończyli cykl szkoleń, których jednym z prowadzących był Robert Kłysz z V roku produkcji medialnej, związany z TV UMCS niemal od początku studiów: Nie wyobrażam sobie bardziej płynnego przejścia pomiędzy studiami a pracą niż praktyka, np. wolontariacka. Media akademickie zapewniają dostęp do profesjonalnego zaplecza sprzętowego oraz bezpośredniego kontaktu z ekspertami w swoich dziedzinach, ale przede wszystkim stwarzają okoliczności do samorozwoju. Jest to najlepsze miejsce na eksperymentowanie i uczenie się przy jednoczesnej możliwości popełniania błędów.

Redaktor naczelną akademickiej TV UMCS jest, wcześniej rzecznik prasowy Uczelni oraz reporterka i prezenterka telewizyjnej Panoramy Lubelskiej, Magdalena Kozak-Siemińska. Znakomicie wyposażone studio TV i filmowe przestrzenie Chatki Żaka to również pole doświadczalne dla studentów, którzy w ramach zajęć stawiają swoje pierwsze kroki w świecie filmu pod okiem m.in. wybitnego operatora filmowego Tomasza Michałowskiego, na co dzień wykładowcy łódzkiej filmówki, a także najbardziej utytułowanej lubelskiej dokumentalistki prof. Nataszy Ziółkowskiej-Kurczuk.

98.2 FM

Największą wartością każdego projektu w mediach są ludzie. Młodość, pomysłowość, brak pokory, ale i do- świadczenie, umiejętność dokumentowania tematu, precyzowanie. Akademickie Radio Centrum tworzą następujące redakcje: informacji kierowana przez Joannę Jastrzębską, sportowa – przez Katarzynę Niećko-Zygmunt, dziennikarkę Polsat News, muzyczna – przez Tomasza Kowalewicza, dziennikarza „Gazety Wyborczej” i prezentera muzycznego, kultury – przez Joannę Kukier, doktorantkę Wydziału Politologii i Dziennikarstwa oraz dział realizacji, którym dowodzi Bartłomiej Głuch, absolwent produkcji medialnej. Zespół każdego z nich liczy od kilku do kilkunastu osób. Co daje mi praca w radiu? Przede wszystkim olbrzymie emocje i adrenalinę. Gdy nad mikrofonem zapala się czerwona lampka, a uszy zaczyna wypełniać podkład od porannej publicystyki, puls dobija mi do 160. Dodatkowo mam okazję poznać najwybitniejszych przedstawicieli życia publicznego w Polsce. Jako 24-latek przeprowadzałem wywiady z Donaldem Tuskiem, Adamem Michnikiem czy Andrzejem Rzeplińskim. Dla takich chwil warto pracować w mediach – przekonuje Filip Kozłowski, autor poniedziałkowych i piątkowych porannych rozmów ARC, student ostatniego roku filologii polskiej.

Również tutaj młodzi ludzie poznają tajniki zawodu pod okiem doświadczonych dziennikarzy i starszych stażem kolegów. Od sierpnia działalność ARC wspiera redaktor programowy Tomasz Wolski, który radiowcem stawał się podczas studiów na anglistyce UMCS, a następnie był współtwórcą najbardziej rozpoznawalnych rozgłośni radiowych w Polsce. Tworzył lub przekształcał również rozgłośnie we Francji, Portugalii, Turcji. To w dużej mierze dzięki jego konsekwencji playlista ARC przyciąga nowych słuchaczy i pozwala coraz wyżej plasować się w rankingu lubelskich rozgłośni.

Studia, pasja, zawód

Misja mediów akademickich jest wielopłaszczyznowa. Obsługa wybranych bieżących wydarzeń związanych z Uniwersytetem, przybliżenie tego, co aktualnie dzieje się w Chatce Żaka i Lublinie. A w tym wszystkim owa „misyjność” koncentrująca się na warsztatowym przygotowaniu młodych ludzi do zawodu dziennikarza, niezależnie od tego, jak potoczą się ich dalsze losy.

Praca w mediach wymaga wyjątkowych predyspozycji – bycia dyspozycyjnym, odpowiedzialnym, kreatywnym, posiadania szerokiej wiedzy ogólnej bądź potrzeby i umiejętności jej zdobywania. Testem na szybkie reagowanie obydwu redakcji akademickich był atak Rosji na Ukrainę. Pełna mobilizacja zespołu, zwiększona liczba serwisów i bodaj pierwsze w Polsce audycje nadawane po ukraińsku udowodniły, że ARC to zaprawiona w bojach ekipa. Podobnie było z TV UMCS, która przygotowała wywiady, relacje oraz dokumentację wypowiedzi Ukrainek, które przez kilka tygodni korzystały z przestrzeni wspólnej i punktu informacyjnego w Chatce Żaka.

Wprawdzie powoli zbliża się koniec roku akademickiego, ale przed mediami kolejne liczne wyzwania. U nas ciągle dużo się dzieje, właśnie jesteśmy m.in. w trakcie przygotowań do Studenckiej Wiosny Teatralnej. Nie wyobrażam sobie kreowania tak ważnych przedsięwzięć bez udziału mediów akademickich, które wspierają nasze działania nie tylko informacyjnie, ale przede wszystkim w warstwie dokumentacyjnej. Ważne, że to, co dzieje się zarówno na Uniwersytecie, jak i w samej Chatce Żaka możemy pokazać z perspektywy tak młodych osób – zaznacza Izabela Pastuszko.

Komunikowanie się przez media to ciągłe testowanie kolejnych możliwości technologicznych, a także potrzeb odbiorców, ponieważ osoby, które dopiero wybierają się na studia, zdecydowanie różnią się od tych, które te studia właśnie kończą. Idea funkcjonowania mediów akademickich daje gwarancję, że studenci z kolejnych naborów do Akademickiego Radia Centrum i TV UMCS poznają podstawy warsztatu dziennikarskiego, dzięki któremu odnajdą się w realiach każdej redakcji. Ich warsztat będzie wystarczający, a zdobyte doświadczenie w zakresie tworzenia informacji, publicystyki, muzyki, filmu pozwoli na dołączenie bez kompleksów do profesjonalnych redakcji. Z kolei komunikowanie się za pomocą coraz to nowych kanałów informacji i technologii to również konieczność ciągłego poznawania i uczenia się zarówno dla naszych studentów, jak i dla nas samych.

Fot. Arkadiusz Zawadzki

[Opublikowane za zgodą Centrum Prasowego UMCS]

    Aktualności

    Data dodania
    31 maja 2022