Obecnie zakończyliśmy zbieranie materiałów do wydania tomu XXXII, który ma charakter specjalny ponieważ poświecony został głównie problemom żywieniowym dzieci młodzieży.
W części pierwszej Naszego Rocznika zaprezentowane zostały teoretyczne aspekty z zakresu tej problematyki oraz ich empiryczne implikacje.
W części drugiej umieszczono artykuły z zakresu wychowania i pedagogiki specjalnej.
A w części ostatniej prezentujemy sprawozdanie z międzynarodowej konferencji naukowo – szkoleniowej poświęconej badaniu środowiska dziecka w wieku przedszkolnym za pomocą Skali ECERS.
Każdy tom zawiera wyraźnie określoną strukturę przygotowywanych materiałów i zagadnień wśród których wyróżniamy: wybrane problemy nauczania i wychowania, zagadnienia z zakresu pedagogiki specjalnej, dziejów oświaty i wychowania oraz materiały i recenzje.
W ostatnim okresie Kolegium Redakcyjne wypracowało swoiste zasady gromadzenia i redagowania materiałów kwalifikowanych do Rocznika. Poza określoną zwartością tematyczną poszczególnych tomów i wymienionymi już działami, niezbędnym warunkiem jest oryginalność tekstów. Należy też dodać, że zanim zgromadzony materiał zostanie przedstawiony do oceny zewnętrznej przez dwóch niezależnych recenzentów, wcześniej jest dokładnie przeanalizowany, „przepracowany” przez Redaktora Naczelnego i Kolegium Redakcyjne we współpracy z każdym autorem.
dr Anna Bieganowska
Sekretarz Redakcji
a.bieganowska@umcs.pl
tel. 81 537 63 22
Lubelski Rocznik Pedagogiczny ukazuje się od roku 1963. Pierwszym redaktorem naczelnym Rocznika był wybitny dydaktyk Prof. Konstanty Lech. Początkowo pismo ukazywało się dzięki wsparciu Kuratorium Okręgu Szkolnego w Lublinie i Komisja Współpracy z UMCS. Wydawcą pisma było Wydawnictwo Lubelskie. Od 15 tomu (1993 r.) Lubelski Rocznik Pedagogiczny wydawany jest przez Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej i Wydział Pedagogiki i Psychologii.
prof. dr hab. Janusz Kirenko Redaktor Naczelny
dr hab. Stanisława Byra - zastępca Redaktora Naczelnego
dr hab. Izabella M. Łukasik
dr hab. Teresa Zubrzycka-Maciąg
dr hab. Piotr A. Gindrich
doc. dr Teresa Sokołowska Dzioba
dr Magdalena Boczkowska
dr Marlena Duda
dr Anna Bieganowska - Sekretarz Redakcji
Redaktor Statystyczny
dr hab. Józef Stachyra
Beata Balogova, Grażyna Dryżałowska, Anna Fidelus, Zenon Gajdzica, Tadeusz Gałkowski, Anna Kieszkowska, Dorota Kornas-Biela, Stefan M. Kwiatkowski, Czesław Lewicki, Zbigniew Lew-Starowicz, Irena Mudrecka, Jerzy Nikitorowicz, Marian Nowak, Robert Opora, Barbara Pilecka, Władysława Pilecka, Mieczysław Radochoński, Andrzej Radziewicz-Winnicki, Krzysztof Rubacha, Elżbieta Rutkowska, Alina Rynio, Bogusław Śliwerski, Bernadeta Szczupał, Grzegorz Szumski, Mirosław S. Szymański, Marzanna Zaorska, Hanna Żuraw
Rzetelność w nauce stanowi jeden z jej jakościowych fundamentów. Czytelnicy powinni mieć pewność, iż autorzy publikacji w sposób przejrzysty, rzetelny i uczciwy prezentują rezultaty swojej pracy, niezależnie od tego, czy są jej bezpośrednimi autorami, czy też korzystali z pomocy wyspecjalizowanego podmiotu (osoby fizycznej lub prawnej). Dowodem etycznej postawy pracownika naukowego oraz najwyższych standardów redakcyjnych powinna być jawność informacji o podmiotach przyczyniających się do powstania publikacji (wkład merytoryczny, rzeczowy, finansowy etc.), co jest przejawem nie tylko dobrych obyczajów, ale także społecznej odpowiedzialności. Przykładami przeciwstawnymi są „ghostwriting'" i „guest authorship". Z „ghostwriting" mamy do czynienia wówczas, gdy ktoś wniósł istotny wkład w powstanie publikacji, bez ujawnienia swojego udziału jako jeden z autorów lub bez wymienienia jego roli w podziękowaniach zamieszczonych w publikacji. Z „guest authorship" („honorary authorship") mamy do czynienia wówczas, gdy udział autora jest znikomy lub w ogóle nie miał miejsca, a pomimo to jest autorem/współautorem publikacji.
Redakcja Naszego Rocznika będzie wymagać od autorów publikacji ujawnienia wkładu poszczególnych autorów w powstanie publikacji (z podaniem ich afiliacji oraz kontrybucji, tj. informacji kto jest autorem koncepcji, założeń, metod, protokołu itp. wykorzystywanych przy przygotowaniu publikacji), przy czym główną odpowiedzialność ponosi autor zgłaszający manuskrypt.
Redakcja informuje, że „ghostwriting"", „guest authorship" są przejawem nierzetelności naukowej, a wszelkie wykryte przypadki będą demaskowane, włącznie z powiadomieniem odpowiednich podmiotów (instytucje zatrudniające autorów, towarzystwa naukowe, stowarzyszenia edytorów naukowych itp.).
Redakcja będzie dokumentować wszelkie przejawy nierzetelności naukowej, zwłaszcza łamania i naruszania zasad etyki obowiązujących w nauce.