Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
W dniach 27-28 października 2022 roku w Instytucie Pedagogiki UMCS odbędzie się intensywne szkolenie realizowane w ramach projektu pt. „Pedagogika Rudolfa Steinera w norweskim modelu kształcenia”.
Szkolenie planowane jest dla 8 pracowników Instytutu Pedagogiki UMCS. Trenerami będą nauczyciele akademiccy zatrudnieni w Rudolf Steiner University College in Oslo, Norway:
Marius Wahl Gran - specjalista w dziedzinie pedagogiki, w tym pedagogiki Rudolfa Steinera, i nauk społecznych. Jego głównym obszarem badawczym są sztuki wizualne.
Frode Barkved - jego badania są skoncentrowane w szczególności na dwóch obszarach: nauczanie historii i poglądy historyczne w szkole waldorfskiej oraz recepcję Rudolfa Steinera w norweskim społeczeństwie. W uczelni Steiner University wykłada następujące przedmioty: podstawowe elementy edukacji waldorfskiej, perspektyw rozwoju i uczenia się, nauczania historii, antropozoficznej wiedzy ludzkiej oraz profesjonalizmu i samorozwoju nauczyciela.
Program szkolenia przewiduje następujące obszary tematyczne:
- Prezentacja Uniwersytetu Rudolfa Steinera w Oslo;
- Szkoły alternatywne: szkoły waldorfskie – tło historyczne i intencje Rudolfa Steinera;
- Antropozofia. Nauka duchowa Rudolfa Steinera jako inspiracja do edukacji;
- Władza pedagogiczna w szkołach Waldorf, rola nauczyciela;
- Program nauczania Waldorf. Cele, zadania i treści edukacyjne;
- Metodyka i dydaktyka nauczania w szkołach waldorfskich;
- Przestrzenny wymiar edukacji waldorfskiej;
- Współczesne szkoły waldorfskie.
Projekt „Pedagogika Rudolfa Steinera w norweskim modelu kształcenia” korzysta z dofinansowania o wartości 5 460 Euro otrzymanego od Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach Funduszy EOG. Celem projektu jest podniesienie kompetencji kadry dydaktycznej Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie w obszarze Pedagogiki Rudolfa Steinera (w oparciu o norweski model kształcenia) oraz intensyfikacji jej dalszego rozwoju zawodowego.
Fundusze EOG reprezentują wkład Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w tworzenie Europy zielonej, konkurencyjnej i sprzyjającej integracji społecznej.
Istnieją dwa cele ogólne: ograniczenie nierówności ekonomicznych i społecznych w Europie i wzmocnienie relacji dwustronnych pomiędzy państwami-darczyńcami a 15 krajami UE z Europy Środkowej i Południowej i obszaru Morza Bałtyckiego.
Trzy Państwa-Darczyńcy ściśle współpracują z UE w ramach Porozumienia Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG). Darczyńcy przekazali 3,3 miliarda euro w ramach kolejnych programów funduszy w latach 1994–2014. Fundusze EOG na lata 2014–2021 wynoszą 1,55 miliarda euro.
Priorytety na ten okres to:
#1 innowacje, badania naukowe, edukacja i konkurencyjność;
#2 integracja społeczna, zatrudnienie młodzieży i ograniczenie ubóstwa;
#3 środowisko, energia, zmiany klimatu i gospodarka niskoemisyjna;
#4 kultura, społeczeństwo obywatelskie, dobre zarządzanie i podstawowe prawa;
#5 sprawiedliwość i sprawy wewnętrzne.
Fundusze EOG są wspólnie finansowane przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię, których wkład oparty jest na ich PKB.
Kwalifikowalność do funduszy wynika ze spełnienia kryteriów określonych w ramach Funduszu Spójności UE przeznaczonego dla państw członkowskich, w których dochód krajowy brutto na mieszkańca jest niższy niż 90% średniej unijnej.