Projekt ,,Edukacja włączająca bez granic – Polska - Islandia"
Projekt był realizowany od 01.02. 2022 do 30.06.2022 r.
W trakcie wizyty studyjnej spotkano się z dyrektorem i pracownikami szkoły w celu omówienia systemu kształcenia uczniów, procedur prawnych i organizacyjnych. Zwiedzano szkołę - poznano infrastrukturę placówki i jej dostosowanie do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Przeprowadzono indywidualne konsultacje i rozmowy z rodzicami oraz dziećmi i nauczycielami. Hospitowano zajęcia oraz przeprowadzono przez uczestników 6 lekcji z uczniami na tematy dotyczące edukacji włączającej: przemocy, konfliktów w kontekście problemu wykluczenia społecznego, funkcjonowania uczniów z ADHD, zaburzeniami emocjonalnymi i w zachowaniu,
z dysleksją rozwojową, wsparcia rodziny w procesie ich wspierania. Przeprowadzono diagnozę uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z: ADHD, zaburzeniami emocjonalnymi i zaburzeniami w zachowaniu, dysleksją rozwojową, metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem wystandaryzowanego kwestionariusza o wysokich właściwościach psychometrycznych. Przeprowadzono warsztaty z rodzicami
i nauczycielami w zakresie tematyki funkcjonowania, diagnozy i wsparcia uczniów
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z: ADHD, zaburzeniami emocjonalnymi
i zaburzeniami w zachowaniu oraz udziału rodziny we wsparciu dzieci. Rozmawiano
o planach pomocy i strategiach pracy z dziećmi w oparciu o prawo islandzkie. Przedstawicielom instytucji goszczącej przekazano informację zwrotną z wizyty studyjnej. Dyskutowano na temat możliwych zmian w kształceniu dzieci polskich na Islandii
na podstawie uzyskanych informacji podczas wizyty studyjnej oraz nad planami dalszej współpracy.
W ramach projektu podjęto działania upowszechniające w ́środowisku lokalnym, naukowym i w szkołach z równoczesną promocją Funduszy EOG zgodnie z wymogami dotyczącymi Informacji i Komunikacji. Informacje o wizycie studyjnej zostały zamieszczone na stronie Wydziału Pedagogiki i Psychologii. Przygotowano listy obecności i zrobiono zgodę zdjęcia, w grupach, które wyraziły na to zgodę. Przygotowano propozycje zmian w programach studiów nauczycielskich na UMCS, które zostały pozytywnie zaopiniowane na WZJK. Zorganizowano spotkania ze studentami i pracownikami na Wydziale (Przygotowano listy obecności i zrobiono zgodę zdjęcia, w grupach, które wyraziły na to zgodę.) i z dyrektorami oraz pracownikami dwóch szkół (jedna w Lublinie, druga w Jarosławiu; Uzyskano zaświadczenia od dyrektorów). Zorganizowane spotkania cieszyły się dużym zainteresowaniem. Uczestnicy zadawali liczne pytania pod kątem implementacji zdobytych informacji. Opracowano raport z badań, który został udostępniony na stronie internetowej Wydziału Pedagogiki i Psychologii, stanowiący podstawę do opracowania artykułu naukowego, w którym zostaną zamieszczone wyniki porównawcze uzyskane od osób badanych z Polski, Islandii i Norwegii.
PLAN KOMUNIKACJI
W RAMACH PROJEKTU
„EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA BEZ GRANIC – POLSKA-ISLANDIA”
Wstęp
Słowniczek
Projekt – projekt „Edukacja włączająca bez granic – Polska-Islandia”
Państwa Darczyńców - Islandia, Liechtenstein i Norwegia
Wnioskodawca/Beneficjent – Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Instytucja Przyjmująca – The Polish School in Reykjavik (Islandia)
Założenia ogólne
Celem informacji i komunikacji na temat wsparcia udzielanego za pośrednictwem Funduszy norweskich i Funduszy EOG jest:
Cele
Celem informacji i komunikacji na temat wsparcia udzielanego w projekcie jest:
Grupy docelowe
Działania informacyjno-komunikacyjne skierowane są do następujących grup docelowych:
- pracownicy Wnioskodawcy,
- pracownicy Instytucji przyjmującej,
- studenci,
- pracownicy oraz uczestnicy sektora edukacji w otoczeniu Wnioskodawcy i Instytucji przyjmującej.
Treść działań informacyjno – komunikacyjnych
udzielonym przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach funduszy EOG – umieszczony będzie zalecony tekst standardowy:
Fundusze EOG reprezentują wkład Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w tworzenie Europy zielonej, konkurencyjnej i sprzyjającej integracji społecznej.
Istnieją dwa cele ogólne: ograniczenie nierówności ekonomicznych i społecznych w Europie i wzmocnienie relacji dwustronnych pomiędzy państwami-darczyńcami a 15 krajami UE z Europy Środkowej i Południowej i obszaru Morza Bałtyckiego.
Trzy Państwa-Darczyńcy ściśle współpracują z UE w ramach Porozumienia Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG). Darczyńcy przekazali 3,3 miliarda euro w ramach kolejnych programów funduszy w latach 1994–2014. Fundusze EOG na lata 2014–2021 wynoszą 1,55 miliarda euro.
Priorytety na ten okres to:
#1 innowacje, badania naukowe, edukacja i konkurencyjność;
#2 integracja społeczna, zatrudnienie młodzieży i ograniczenie ubóstwa;
#3 środowisko, energia, zmiany klimatu i gospodarka niskoemisyjna;
#4 kultura, społeczeństwo obywatelskie, dobre zarządzanie i podstawowe prawa;
#5 sprawiedliwość i sprawy wewnętrzne.
Fundusze EOG są wspólnie finansowane przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię, których wkład oparty jest na ich PKB.
Kwalifikowalność do funduszy wynika ze spełnienia kryteriów określonych w ramach Funduszu Spójności UE przeznaczonego dla państw członkowskich, w których dochód krajowy brutto na mieszkańca jest niższy niż 90% średniej unijnej.
oraz szablonowe oświadczenia dot. projektu o otrzymaniu wsparcia w ramach funduszy EOG następującej treści:
Projekt „Edukacja włączająca bez granic – Polska - Islandia” korzysta z dofinansowania o wartości 8780 Euro otrzymanego od Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach Funduszy EOG. Celem projektu jest podniesienie kompetencji kadry dydaktycznej kształcącej przyszłych nauczycieli poprzez wymianę doświadczeń między specjalistami z Polski i Islandii w zakresie edukacji włączającej, a także rozszerzenie współpracy pomiędzy instytucjami w w/w obszarze.
Harmonogram i działania informacyjno-komunikacyjne
Harmonogram działań informacyjno-komunikacyjnych obejmuje następujące etapy:
Etap 1 – planowanie: przygotowanie do realizacji projektu i organizacja wizyty studyjnej:
Etap 2 – działanie: realizacja wizyty studyjnej:
Etap 3 –upowszechnianie i ewaluacja
Narzędzia komunikacji
Wydarzenia informacyjne
Strona internetowa
Sposób ewaluacji
Informacje kontaktowe
Za realizację działań informacyjnych i promocyjnych w ramach projektu odpowiedzialne będą:
Kwestie merytoryczne:
Wydział Pedagogiki i Psychologii
dr hab. Agnieszka Lewicka-Zelent, profesor uczelni
ul. Narutowicza 12, p. 28
20-004 Lublin
Tel. 81 5376313, e-mail: agnieszka.lewicka@poczta.umcs.lublin.pl
Kwestie formalne:
Biuro ds. kształcenia ustawicznego
pl. Marii Curie-Skłodowskiej 5, p. 1003
20-031 Lublin
Tel. +48 81 537 54 61, e-mail: ksztalcenie.ustawiczne@ umcs.pl
Załącznik: