I Międzynarodowe Forum Metodologiczne "Sztuczna inteligencja wyzwaniem dla pedagogiki"

W dniach 16-17 maja 2024 roku w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie odbyło się I Międzynarodowe Forum Metodologiczne „Sztuczna inteligencja wyzwaniem dla pedagogiki”. Wydarzenie, zorganizowane przez Katedrę Metodologii Nauk Pedagogicznych przy współudziale Centrum Sztucznej Inteligencji i Modelowania Komputerowego UMCS, zapoczątkowało cykl debat na temat roli sztucznej inteligencji w pedagogice. Forum miało charakter międzynarodowy i zgromadziło ekspertów z różnych krajów, w tym z Polski, Wielkiej Brytanii, Włoch i Turcji. Ekspercka dyskusja obejmowała zarówno kwestie etyczne i prawne wynikające z wykorzystania sztucznej inteligencji w badaniach i edukacji, ale także szerokie spektrum innych zagadnień: od zastosowania AI w nauce języków, przez rolę AI w psychologii i pedagogice twórczości, aż po wiarygodność botów terapeutycznych oraz wykorzystanie algorytmów w badaniach edukacyjnych. Wśród prelegentów znaleźli się między innymi dr Dominika Kaczorowska-Spychalska z Uniwersytetu Łódzkiego, która mówiła o budowaniu kompetencji w erze AI, prof. Agnes Kukulska-Hulme z Open University, która przedstawiła zastosowanie sztucznej inteligencji w nauce języków, dr hab. Jacek Pyżalski, prof. UAM, który dokonał syntetycznego przedstawienia aktualnej sytuacji zastosowania generatywnej sztucznej inteligencji w edukacji, czy prof. dr hab. Maciej Karwowski, który omówił funkcjonowanie sztucznej inteligencji w psychologii i pedagogice twórczości. Wydarzenie objęte było patronatem Ministra Nauki Dariusza Wieczorka, Marszałka Województwa Lubelskiego Jarosława Stawiarskiego oraz Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Honorowy patronat sprawowali Wojewoda Lubelski Krzysztof Komorski, Rektor UMCS prof. dr hab. Radosław Dobrowolski oraz Prezydent Miasta Lublin dr Krzysztof Żuk. Patronat medialny objęła TV UMCS, Radio Lublin i Radio Centrum.

Podczas Forum odbyły się liczne wykłady plenarne oraz panele dyskusyjne, w których uczestnicy mieli okazję debatować nad przełomowymi zmianami w teoretycznej i aplikacyjnej konceptualizacji pedagogiki w kontekście dynamicznego rozwoju technologii. Spotkanie zakończyło się wstępnymi ustaleniami dotyczącymi roli pedagoga, wychowawcy i nauczyciela w dobie sztucznej inteligencji.

Forum będzie cyklicznym wydarzeniem, mającym na celu dalsze zgłębianie wpływu technologii na edukację oraz dostosowywanie metodologii pedagogicznych do nowych wyzwań.

    Aktualności

    Data dodania
    23 maja 2024