1. Co to jest Indywidualny Projekt Innowacyjny?
Indywidualny Projekt Innowacyjny (IPI) to przedsięwzięcie realizowane przez Osobę uczestniczącą w Projekcie indywidualnie lub w wyjątkowych sytuacjach przez maksymalnie trzyosobowy zespół (szczegółowe warunki uczestnictwa w Projekcie i realizacji IPI przez Zespół są określone w Regulaminie rekrutacji i uczestnictwa w Projekcie „Uczelnie Przyszłości”).
Projekt ten powinien odpowiadać na ważne potrzeby społeczne (m.in. z zakresu edukacji, rynku pracy, ochrony zdrowia, wyłączenia społecznego, dostępności usług/produktów dla osób z niepełnosprawnościami) czy biznesowe.
2. Czy przystępując do Projektu, powinno się mieć jakiś pomysł na innowacyjne przedsięwzięcie?
Tak. Pomysł ten jest zgłaszany w formularzu zgłoszeniowym. W trakcie uczestnictwa w Projekcie możliwe jest doskonalenie, korygowanie zadeklarowanego w formularzu pomysłu na IPI. Indywidualny Projekt Innowacyjny powinien być powiązany z tematyką kierunku studiów, na którym się kształcisz.
3. Jak długo trwa realizacja projektu IPI w I edycji?
Maksymalnie dwa semestry w okresie zapewne od 1 października 2025 do 30 września 2026 r.
4. Jak długo będzie trwał udział w Projekcie?
Udział w Projekcie jest poprzedzony rekrutacją do Projektu. Rozpocznie się ona 1 marca 2025 r. i potrwa do 16 marca 2025 r. Ogłoszenie listy osób zakwalifikowanych do uczestnictwa w projekcie nastąpi najpóźniej 28 kwietnia 2025 r. Od 5 maja do 26 września 2025 r. Osoba uczestnicząca w Projekcie będzie brała udział w różnych działaniach, których celem jest przyjęcie IPI do realizacji. Po akceptacji IPI zostaną podpisane umowy stypendialne i rozpocznie się realizacja IPI, której zakończenie przypada na 30 września 2026 r.
Uwaga: Zespół Projektowy zastrzega sobie prawo zmian w harmonogramie Projektu.
5. Co jeżeli nie uda mi się uzyskać pozytywnej oceny mojego projektu podczas obrony przed BZIK-iem?
Osoba uczestnicząca w Projekcie ma prawo do trzykrotnej obrony IPI przed BZIK-em w wyznaczonych terminach najpóźniej do końca pierwszego semestru uczestnictwa w Projekcie. Jeżeli ostatnie z podejść zakończy się niepowodzeniem, udział w Projekcie zostaje przez danego uczestnika zakończony.
6. Czy za udział w projekcie otrzymam punkty ECTS?
Tak. W ciągu całego projektu możesz otrzymać minimum 24 pkt ECTS lub 21 przy realizacji projektu w zespole (o ile nie będziesz Liderem). Punkty przyznawane są po zakończeniu poszczególnych etapów.
3 ECTS za ukończenie tygodnia projektowego – maj 2025
3 ECTS konsultacje projektowe – spotkania z pracownikami Uczelni w wymiarze 15 godzin dydaktycznych oraz pozytywna ocena projektu przez BZIK (Biznesowy Zespół Innowacyjnego Kształcenia)
9 ECTS/semestr za realizację IPI oraz konsultacje z mentorami (minimum 40 godzin, maksymalnie 150 godzin)
1-2 ECTS za mikrokurs (nie więcej niż 6 ECTS).
7. Czy zdobywane podczas udziału w Projekcie punkty ECTS będzie można wymieniać na punkty ECTS przypadające na przedmioty objęte regularnym tokiem studiów?
Tak. Poszczególne aktywności, w ramach Projektu, za które otrzymuje się punkty ECTS, można wymienić na przedmioty objęte tokiem studiów. Osobą odpowiedzialną za pomoc w procedurach w tej sprawie będzie Opiekun z Uczelni, decyzje w tej sprawie będzie podejmować dziekan Twojego wydziału, z którym ustalisz, jakie przedmioty będą mogły być zaliczone.
Uwaga: punkty zdobyte w ramach projektu nie będą mogły zastąpić punktów przypadających na zajęcia związane np. z realizacją zajęć wynikających ze standardu kształcenia nauczycieli lub innych, które są niezbędne do uzyskania uprawnień lub z których na danym wydziale nie ma możliwości wziąć wpisu warunkowego.
8. Jak będzie wyglądała moja organizacja moich studiów?
Będziesz mógł skorzystać z indywidualnej organizacji studiów/indywidualnego programu studiów. Decyzje w tej sprawie będzie podejmować dziekan Twojego wydziału.
9. Jestem wśród osób zakwalifikowanych do Projektu. Co teraz?
Osobom zakwalifikowanym do udziału w Projekcie zostanie przydzielony Opiekun z Uczelni. Jego główne zadanie to wspieranie podopiecznych w opracowaniu i realizacji Indywidualnego Planu Edukacyjnego (IPE). Opiekun skontaktuje się z Osobą uczestniczącą w Projekcie po ogłoszeniu wyników rekrutacji. Po zakwalifikowaniu do Projektu każda Osoba uczestnicząca w Projekcie zobowiązana jest do wypełnienia i złożenia Formularza Osoby uczestniczącej.
10. W jaki sposób zostaną zorganizowane konsultacje projektowe z coachem? Czy Osoba uczestnicząca w Projekcie powinna się z kimś kontaktować?
Konsultacje projektowe będą realizowane między 9 maja 2025 r a początkiem czerwca 2025 r. Osoba uczestnicząca w Projekcie powinna ustalić szczegóły związane z konsultacjami projektowymi ze swoim Opiekunem z Uczelni oraz koordynatorem MES.
11. W jaki sposób Mentorzy będą się kontaktować z osobami realizującymi IPI? Czy to Osoba realizująca IPI powinna się z nimi kontaktować?
Osoba realizująca IPI powinna ustalić szczegóły związane z tematyką, formą i terminami spotkań z mentorami (po ich przydzieleniu) ze swoim Opiekunem z Uczelni.
12. Na co można przeznaczyć przyznane w ramach Projektu „Uczelnie Przyszłości” stypendium?
Stypendium może być przeznaczone na porycie kosztów realizacji IPI. Do kosztów realizacji IPI należą w szczególności: zakup materiałów, odczynników, sprzętu (np. komputer) oraz korzystanie ze specjalistycznego sprzętu niedostępnego na Uczelni, udział w konferencjach, realizacja badań terenowych i inne wydatki wspierające realizację IPI.
13. Czy można być jednocześnie beneficjentem innego projektu?
To zależy od warunków obu projektów.
14. Jak będzie wyglądała obrona projektu IPI?
Projekt przewiduje prawo do trzykrotnej obrony IPI przed BZIK-iem w wyznaczonych terminach, najpóźniej do końca pierwszego semestru uczestnictwa w Projekcie. Szczegóły obrony zostaną podane później.
15. Czy realizacja IPI będzie w jakiś sposób kontrolowana?
Tak. Należy realizować kamienie milowe założone w IPI. Akceptację wykonania kamieni milowych potwierdza Osoba realizująca IPI, Opiekun z Uczelni, Mentor naukowy, Mentor biznesowy oraz Koordynator MES na Uczelni.
16. Czy student będący na VI semestrze studiów inżynierskich może zaaplikować do projektu?
Zapisy Regulaminu nie ograniczają wprost takiej możliwości w przypadku studiów inżynierskich jednak z doświadczeń pilotażu projektu wynika, że realizacja IPI oraz pisanie pracy dyplomowej w tym samym czasie nie jest rekomendowane. Ważne jest ograniczenie mówiące o tym, że IPI nie może być równocześnie pracą dyplomową. Dodatkowym wyzwaniem w takiej sytuacji jest fakt, że niezakończenie realizacji IPI ogranicza możliwość uzyskania absolutorium i obrony pracy dyplomowej, co może rodzić szereg problemów.
17. Czy w formularzu zgłoszeniowym można przedstawić więcej niż jeden pomysł na innowacje?
Jeśli masz więcej niż jeden pomysł na innowacyjne rozwiązanie to świetnie. Wybierz tylko jeden z nich i opisz w formularzu. Jeśli zakwalifikujesz się do dalszego etapu rekrutacji i okaże się, że Twój pierwszy pomysł nie może być zrealizowany będziesz mógł go zmienić.
18. Czy jedna osoba może być w kilku formularzach zgłoszeniowych jako Członek Zespołu IPI lub w jednym formularzu być osobą kierującą IPI, a w drugim członkiem Zespołu IPI?
Jedynym ograniczeniem w tym zakresie jest złożenie tylko jednego formularza przez jedną osobę kierującą IPI oznacza to, że jeżeli zgłaszasz swój pomysł na projekt to nie możesz złożyć kolejnego formularza na inny projekt. Jeśli jesteś Członkiem Zespołu IPI nie ma takiego ograniczenia, możesz złożyć swój pomysł na IPI, a w innym formularzu być zgłoszony jako członek Zespołu IPI.
19. Czy mogę załączyć więcej niż jeden plik lub czy mogę załączyć plik i np. Link do filmiku?
Pamiętaj, że formularz umożliwia dodanie tylko jednego załącznika. Możesz ująć swój projekt w maksymalnie 2 dokumentach, ale musisz załączyć je w formie .zip. Jeśli chcesz załączyć film w postaci linku to możesz to zrobić, jednak długość materiału filmowego nie może przekroczyć 5 minut.
20. Czy jeśli będę realizował/realizowała IPI przez 1 semestr, a nie 2 to moje stypendium będzie mniejsze?
Wysokość przyznanego stypendium jest związana z zakresem projektu, a nie okresem jego realizacji. Maksymalna wysokość stypendium może być przyznana, jeśli będzie miała uzasadnienie merytoryczne w budżecie ocenianym przez BZIK, nawet w przypadku projektów trwających 1 semestr.
21. Do kogo należy własność intelektualna wytworzona w trakcie realizacji projektu: do studenta, do uczelni czy do mentorów?
Osoby realizujące IPI nabywają prawa do stworzonego przez siebie utworu zgodnie z ustawą o prawie autorskim. Uczelnie zachowują jedynie uprawnienie do korzystania z ww. utworu wynikające z art. 15 a ust 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Zgodnie z art. 15a ust. 2 Ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych - Uczelnia może korzystać bez wynagrodzenia i bez konieczności uzyskania zgody autora z utworu stworzonego przez studenta lub osobę ubiegającą się o nadanie stopnia doktora w wyniku wykonywania obowiązków związanych z odbywaniem studiów lub przygotowywaniem rozprawy doktorskiej, udostępniać utwór ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego i nauki oraz korzystać z utworów znajdujących się w prowadzonych przez niego bazach danych, w celu
sprawdzania z wykorzystaniem Jednolitego Systemu Antyplagiatowego.
22. Jeśli w trakcie uczestnictwa w projekcie będę miał/miała możliwość wyjazdu w ramach programu ERASMUS, czy to oznacza, że będę musiał/musiała zrezygnować z projektu?
Wyjazd w ramach programu ERAZMUS nie wyklucza realizacji MES. Jednak w takiej sytuacji nie ma możliwości zaliczenia ECTSów z MES na poczet 30 ECTSów/semestr wymaganych w programie ERASMUS. W związku z powyższym każdy taki przypadek wymaga indywidualnej konsultacji z Opiekunem oraz zgody Koordynatora MES.
Dodatkowo poniżej do pobrania plik przygotowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju