Chór Akademicki UMCS na festiwalu w Szczecinie

13-16 czerwca Chór Akademicki UMCS im. Jadwigi Czerwińskiej wziął udział w pierwszej edycji Międzynarodowych Spotkań Chóralnych „Stetinum Cantat” w Szczecinie. Osiem zespołów artystycznych z Polski i Niemiec zaserwowało słuchaczom prawdziwą muzyczną ucztę podczas trzech wieczorów pełnych harmonijnego i emocjonalnego śpiewu chóralnego. Projekt zwieńczyło wspólne wykonanie IX Symfonii Ludwiga van Beethovena w 200. rocznicę prawykonania tego jednego z najsłynniejszych arcydzieł muzyki poważnej.

fot. Archiwum Chóru Akademickiego UMCS im. J. Czerwińskiej

Stetinum Cantat to festiwal chórów amatorskich, którego celem jest promocja muzyki chóralnej, ale również integracja środowiska chóralnego oraz wymiana doświadczeń dyrygentów i zespołów z terenów Polski i Niemiec. W tegorocznej, inauguracyjnej edycji Festiwalu udział wzięły, obok Chóru Akademickiego UMCS, zespoły ze Szczecina, Łodzi, Rzeszowa i Berlina.

W ramach pierwszych trzech dni wydarzenia zaproszone zespoły zaprezentowały się szczecińskiej publiczności i gościom z zagranicy podczas samodzielnych występów na malowniczym dziedzińcu Zamku Książąt Pomorskich. Chór Akademicki UMCS dwukrotnie opanował scenę i uwagę słuchaczy przy pomocy repertuaru, w którym znalazła się zarówno współczesna muzyka klasyczna jak i przeboje muzyki rozrywkowej.

Ostatnimi zespół reprezentacyjny naszej Alma Mater podbijał serca publiczności podczas występu już pierwszego dnia festiwalu. Pod batutą drugiego dyrygenta Karoliny Drapały i przy akompaniamencie Pawła Szuma (fortepian) Chór wykonał trzy kompozycje: zaaranżowany przez Rogera Emersona ponadczasowy hit „Hallelujah” Leonarda Cohena i popularną piosenkę „You Raise Me Up” duetu Secret Garden, a także prawdziwy przebój lat 50-tych ubiegłego stulecia „Goodnight, sweetheart” autorstwa Calvina Cartera i Jamesa Hudsona.

Z kolei następnego dnia Chór Akademicki UMCS pod kierownictwem prof. dr hab. Urszuli Bobryk wypełnił dziedziniec Zamku dźwiękami wokalno-instrumentalnego dzieła „Missa Brevis” autorstwa polskiego kompozytora współczesnego Jana Szopińskiego. Wzbogacona partiami saksofonu (Emil Volkovicki) i fortepianu (Paweł Szum) kompozycja mistrzowsko połączyła w sobie brzmienie chóru i treści liturgiczne z lekkością muzyki rozrywkowej, przez co msza była atrakcyjna zarówno dla słuchaczy - jak i wykonawców.

Wymagające występy i udział w próbach lubelscy chórzyści umiejętnie łączyli z nawiązywaniem nowych znajomości z pozostałymi uczestnikami, aktywną integracją i intensywnym zwiedzaniem portowego miasta Szczecin.

Czterodniowy Festiwal został podsumowany wspólnym projektem artystycznym - w tym roku była to słynna IX Symfonia d-moll op. 125 Ludwiga van Beethovena. 16 czerwca podczas koncertu finałowego na scenie Opery na Zamku w Szczecinie "Symfonię radości" wspólnie wykonały: połączone chóry festiwalowe w prawie 280-osobowym składzie, soliści (Ewa Tracz – sopran, Małgorzata Pańko-Edery – mezzosopran, Pavlo Tolstoy – tenor i Rafał Pawnuk – bas) oraz Orkiestra Opery na Zamku pod batutą Małgorzaty Bornowskiej.

Serdecznie dziękujemy organizatorom za ciepłe przyjęcie i z niecierpliwością czekamy na możliwość udziału w przyszłych edycjach Festiwalu.


fot. Archiwum Chóru Akademickiego UMCS im. J. Czerwińskiej


fot. Bartosz Madej

 

    Aktualności

    Data dodania
    20 czerwca 2024