Centrum Badań Gier Wideo powstało jako odrębna jednostka na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej 01 stycznia 2015 roku. Inicjatorami powołania CBGW była grupa naukowców Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie: dr hab. Pawła Frelika, dr hab. Piotra Celińskiego i dr Radosława Bomby.
Zasadniczym celem Centrum Badań Gier Wideo jest działalność badawcza poświęcona grom video i komputerowym oraz cyberkulturze i mediom cyfrowym. Jest ona podejmowana w formie projektów badawczych, seminariów i programów interdyscyplinarnych, współpracy międzyśrodowiskowej i międzynarodowej. Istotnym aspektem działalności Centrum jest także działalność popularyzatorska i edukacyjna w zakresie edukacji medialnej i cyberkulturowej oraz budowanie relacji środowiskowych i partnerskich z podmiotami zewnętrznymi funkcjonującymi w zbliżonym obszarze tematycznym prowadząca do wspólnych inicjatyw przez tworzenie partnerstw, budowanie kapitału społecznego, itp.,
Centrum Badania Gier Wideo realizuje także specjalistyczną działalność konsultingową i ekspercką w odpowiedzi na potrzeby jednostek akademickich oraz podmiotów zewnętrznych (przygotowywanie ekspertyz, analiz, programów edukacyjnych, publikacji).