Gianluca Arienti – „CUPIO DISSOLVI” | Wernisaż wystawy

Serdecznie zapraszamy na wernisaż wystawy Cupio dissolvi, której autorem jest mediolański artysta, absolwent Accademia di Belle Arti di Brera – Gianluca Arienti.

Termin: 28 listopada (czwartek), godz. 14.30 

Miejsce: galeria "Na poziomie" - IV piętro Wydziału Politologii i Dziennikarstwa UMCS (ul. Głęboka 45)

Wstęp wolny.

Kuratorzy wystawy: dr Robert Rabiej (Instytut Sztuk Pięknych UMCS), dr hab. Małgorzata Stępnik, prof. UMCS (Instytut Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach UMCS).


O wystawie:

W myśl łacińskiego „locution” wyrażającego silne pragnienie rozpłynięcia się po to, by wznieść się ku wyżynom boskości, to przypadkowe, nieprzewidziane wydarzenie sprawiło, że niektóre bardzo istotne obiekty, negatywy fotograficzne, przekształciły się w coś wyższego, w istocie wysublimowanego. Latem 2021 roku, w wyniku małej, domowej „katastrofy” segregator z archiwum obejmującym ponad 20 lat fotograficznych eksploracji został na ponad miesiąc zanurzony w wodzie, co spowodowało jego nieodwracalne uszkodzenia. „Zanikanie” to jeden z głównych elementów moich poszukiwań artystycznych związanych z transformacją motywu ukazywaną poprzez ruch. Jak to często bywa w moim wypadku, rozpoczynam pracę od wyraźnego, ostrego obrazu, który jest kilkakrotnie przekształcany i poddawany manipulacjom po to, by stać się czymś pozornie innym, choć zawsze silnie naładowanym oryginalnością.

W wypadku tychże najnowszych prac, zdecydowałem się wykorzystać właśnie owe nieodwracalne szkody, które odcisnęły piętno na negatywach. Obraz, który nie został całkowicie utracony, ale poważnie naruszony, dał mi wskazówkę, aby rozpocząć poszukiwania właśnie od smug pozostawionych na negatywie; za główny zaś temat obrałem fotografie morza. Ta delikatna destrukcja pozwoliła obrazowi przekształcić się w sposób bardziej poetycki, w motyw ujawniający ogrom sugestywnej siły, mocy, którą może wyrazić tylko morska toń. Ostateczna praca pragnie ożywić owo pragnienie dysonansu i zaniku właśnie poprzez ciągłość przestrzeni, w której jest ono obecne.

(Gianluca Arienti, tłum. M. Stępnik)


ENGLISH:

Like the Latin ‘locution’, which expresses the strong desire to dissolve in order to ascend to divine greatness, an accidental and unforeseen event led some very important objects, photographic negatives, to be transformed into something greater, to 'ascend' in fact. In the summer of 2021, due to a domestic accident, the archive binder containing more than 20 years of photographic research was submerged in water for more than a month, irreparably damaging it. ‘Fading' is one of the central elements in my artistic research with the transformation of the subject depicted through movement. As is often the case with me, my work starts with a clear, sharp image that is altered and manipulated several times to become something apparently different but always strongly charged with its own originality.                                                   

In the case of these latest works, I decided precisely to use the irreparable damage that the negatives had suffered. The image, not being completely lost but severely compromised, gave me the cue to start researching precisely from the streaks left on the negative, choosing sea shots as the main subjects. This gentle destruction has allowed the image to transform itself in a more poetic manner, as a subject that transpires in all its enormous evocative power, a power that only the sea can express. The final work wants to nourish that desire for dissonance and fading, precisely, in the continuity of the space that hosts it.

(Gianluca Arienti)

    Aktualności

    Data dodania
    26 listopada 2024