Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Źródło grafiki: Freepik
Na ogólnopolskiej platformie Zmalujmy Razem (działającej pod patronatem Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego) ukazał się wywiad z dr hab. Anetą Domagałą, prof. UMCS (Katedra Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego) oraz tegorocznymi absolwentkami logopedii z audiologią: mgr Oliwią Cedro, mgr Oliwią Karbowniczak i mgr Klaudią Woś, przeprowadzony przez red. Renatę Chodorowską. Tematykę trudności w pisaniu omówiono w kontekście badań logopedycznych, z nadzieją na dalszy rozwój refleksji nad zaburzeniami komunikacji językowej (ustnej oraz pisemnej), współpracę międzyśrodowiskową podejmowaną z myślą o osobach, u których współwystępują różne zaburzenia rozwojowe związane z utrudnionym nabywaniem języka mówionego i pisanego. Mgr Oliwia Cedro, mgr Oliwia Karbowniczak i mgr Klaudia Woś zrealizowały badania z udziałem uczniów ze szkół ogólnodostępnych i specjalnych. Korzystały z gotowych narzędzi diagnostycznych wypracowanych w środowisku logopedycznym, stosowanych już od lat, takich jak Profil sprawności grafomotorycznych (Domagała, Mirecka, 2020, 2023), ale także z nowego narzędzia, Karty oceny poziomu graficznego pisma z rejestrem trudności grafomotorycznych (zamieszczonego w pracy Trudności w pisaniu. Poziom graficzny pisma, udostępnionego także w wersji elektronicznej w języku polskim, ukraińskim oraz rosyjskim – Domagała, 2023). Wywiad wzbogacono o materiały ilustracyjne dla odbiorców – próbki pisma badanych osób.
Dzielenie się ustaleniami z badań empirycznych, wskazywanie sposobów rozpoznawania trudności w pisaniu opracowanych w środowisku logopedycznym, sprzyja bliższej współpracy specjalistów: logopedów, pedagogów, psychologów, również nauczycieli. Co ważne, monografia Trudności w pisaniu. Poziom graficzny pisma (która pojawiła się na rynku w bieżącym roku) cieszy się zainteresowaniem osób z różnych środowisk. Prace badawcze w zakresie zaburzeń komunikacji pisemnej są kontynuowane przez prof. A. Domagałę w Katedrze Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego na Wydziale Filologicznym UMCS.