Finał kursu j. polskiego dla studentów zagranicznych WF

Uroczyste zakończenie drugiej już edycji kursu języka polskiego dla studentów zagranicznych na Wydziale Filologicznym UMCS odbyło się 12 czerwca br. Z rąk dra Leszka Mikruta, pełnomocnika Dziekana ds. wsparcia w zakresie języka i kultury polskiej dla studentów zagranicznych oraz dr Agnieszki Goral, polonistki, ukrainistyki i białorutenistki (Katedra Językoznawstwa Słowiańskiego) - wykładowcy języka polskiego, certyfikaty potwierdzające ukończenie kursu uzyskało ostatecznie 14 najbardziej wytrwałych osób. Są to studenci Wydziału Filologicznego z Ukrainy, Białorusi i Rosji, uczący się na kierunkach: technologie cyfrowe, lingwistyka stosowana, anglistyka, rusycystyka, e-edytorstwo i techniki informacyjne, hispanistyka.

Dodatkowo wszyscy finaliści kursu otrzymali ufundowane przez władze Wydziału upominki z logotypem Uczelni. Spotkanie zakończyło się wspólnymi pamiątkowymi zdjęciami w holu WF UMCS, bowiem deszczowa pogoda nie pozwoliła – wzorem roku ubiegłego – na udanie się pod pomnik Patronki naszej Alma Mater.  

Idea zorganizowania Kursu języka polskiego dla studentów zagranicznych na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej zrodziła się pod koniec lutego poprzedniego roku akademickiego. Jej autorką jest Pani Dziekan prof. dr hab. Barbara Hlibowicka-Węglarz. W oparciu o wnikliwe obserwacje stopnia znajomości języka Wisławy Szymborskiej i Czesława Miłosza w odniesieniu do uczących się na różnych kierunkach Wydziału Filologicznego studentów z Ukrainy, Białorusi, Rosji, a nawet z Gruzji, Kazachstanu czy z innych państw, władze dziekańskie w porozumieniu z władzami retorskimi Uczelni po raz pierwszy zadecydowały o uruchomieniu przedmiotowego kursu w semestrze letnim ubiegłego roku akademickiego 2022/2023. Zakończona zaś przed kilkoma dniami druga edycja naszego przedsięwzięcia dowodzi, że tego typu pomoc dla studentów obcokrajowców jest niezwykle potrzebna nie tylko na Wydziale Filologicznym, ale i na innych. Doświadczenia filologów będą mogły być pomocne w przyszłości w szlifowaniu języka polskiego przez naszych gości także na pozostałych wydziałach Uczelni.  

Po przeprowadzeniu kampanii informacyjnej, a zarazem i promocyjnej (dr Elwira Michalska) pierwsze spotkanie ze studentami odbyło się 11 stycznia 2024 r. Zakończyło się ono napisaniem testu plasującego, pozwalającego na ocenę zaawansowania u słuchaczy poziomu znajomości języka polskiego. W toku rekrutacji zgłosiły się łącznie 24 osoby. Chętnych jednak było więcej, ale ponieważ reprezentowali oni inne wydziały Uczelni, nie mogli wziąć udziału w kursie.

Spotkania były całkowicie bezpłatne, zaś studenci uczęszczali na nie dobrowolnie, bez żadnego przymusu. Odbywały się raz w tygodniu, a zakończenie danego projektu przewidziane zostało przynajmniej na 2 tygodnie przed letnią sesją egzaminacyjną. W grupie zostało przeprowadzonych 30 godzin kursowych.

Słuchacze pracowali na bazie różnorodnych materiałów drukowanych i audiowizualnych, adaptowanych przez wykładowcę do poziomu znajomości polszczyzny w grupie, przy wykorzystaniu autorskiego programu nauczania oraz w oparciu o najnowsze podręczniki do języka polskiego jako obcego. Dominantę spotkań stanowiło wypracowanie właściwych kompetencji językowych studentów, rozumianych jako ich zdolność do prawidłowych zachowań językowych, ale też komunikacyjnych i kulturowych. Omawiane treści były zgodne z tematem zajęć oraz uporządkowane według stopnia trudności. Wykładowczyni aktywizowała studentów poprzez wykorzystanie różnorodnych metod i narzędzi dydaktycznych. Takie podejście pozwoliło słuchaczom na adekwatne tworzenie, wypowiadanie, odbieranie oraz rozumienie zdań w nauczanym języku. Dyskutowane były meandry polszczyzny, jej tajniki kulturowe i sytuacyjne, przytaczane wyjątki. Prowadząca ilustrowała zajęcia aforyzmami, frazeologizmami, przysłowiami, korzystała z tekstów użytkowych (ogłoszenia prasowe, graffiti, instrukcje), odwoływała się do problematyki studenckiej (żargon studencki, cechy językowe prac zaliczeniowych), wplatała kalambury, krzyżówki i rebusy. Szczególnie przemawiały do studentów wyjaśnienia bazujące na dokumentowaniu przykładów poprzez różnice kulturowe i realioznawcze pomiędzy językiem i kulturą polską a kulturą i realiami Wschodniej Słowiańszczyzny.

Druga edycja Kursu języka polskiego dla studentów zagranicznych Wydziału Filologicznego UMCS, podobnie jak i pierwsza, ponownie dowiodła, że idea tego typu dodatkowych zajęć jest słuszna, okazała się przysłowiowym „strzałem w dziesiątkę”, zaś studiujący na Wydziale goście z zagranicy znowu podeszli do tego projektu z entuzjazmem. Był on zatem wartościowym przedsięwzięciem, które z powodzeniem powinno być kontynuowane.

Tekst: Leszek Mikrut, Agnieszka Goral 
Zdjęcia: Agnieszka Goral

    Aktualności

    Data dodania
    19 czerwca 2024