Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
To już piąte spotkanie w ramach Dźwiękowni! Tym razem porozmawiamy o sztuce dźwięku, przejawiającej się zarówno w instalacjach dźwiękowych i multimedialnych performansach, jak i w różnorodnych eksperymentach muzycznych, związanych choćby z muzyką współczesną czy z filmem eksperymentalnym.
Współcześnie dźwięk obecny jest w niemal każdej dziedzinie artystycznej. Kina, teatry, sale koncertowe, przestrzenie galeryjne – to miejsca, w których dźwięk odgrywa istotną rolę, niejednokrotnie odchodząc od swojego muzycznego kontekstu. Coraz częściej dźwięk rozbrzmiewa też w przestrzeniach publicznych, w których pojawiają się instalacje artystyczne, w tym instalacje dźwiękowe.
Jak wygląda praca nad dziełem dźwiękowym? Czy jego realizacja uzależniona jest od przestrzeni, w której ma wybrzmieć? Kto odpowiedzialny jest za ustanawianie kanonów w sferze sztuki dźwięku i jak zmieniały się one na przestrzeni lat?
Październikowa Dźwiękownia będzie gościć artystkę dźwiękową i wizualną – Annę Zaradny oraz Macieja Ożoga, teoretyka kultury, kuratora i artystę dźwięku, którzy rozwiną poruszone zagadnienia na podstawie własnych doświadczeń w pracy z dźwiękiem. Porozmawiamy z nimi o roli dźwięku w sztuce, spróbujemy zastanowić się, jak tworzone są artystyczne środowiska akustyczne i jak oddziałują one na odbiorcę.
Termin: czwartek, 27 października 2022, godz. 18.00 Miejsce: Warsztaty Kultury w Lublinie (ul. Grodzka 5a, Lublin) oraz online na FB Warsztatów Kultury Wstęp wolny O prelegentach: Maciej Ożóg – dr hab.w Katedrze Nowych Mediów i Kultury Cyfrowej Uniwersytetu Łódzkiego. Teoretyk kultury, artysta dźwięku, kurator, dj. Jego zainteresowania naukowe obejmują sztukę interaktywną, media taktyczne, bio art, społeczeństwo sieci, surveillance studies oraz posthumanizm. Opublikował wiele artykułów na temat estetyki sztuki nowych mediów, historii i teorii filmu awangardowego, sztuki wideo i muzyki eksperymentalnej. Jego książka „Życie w krzemowej klatce. Sztuka nowych mediów jako krytyczna analiza praktyk cyfrowego nadzoru” ukazała się w 2018 roku nakładem Wydawnictwa UŁ. Od początku lat dziewięćdziesiątych zaangażowany w rozwój muzyki eksperymentalnej w Polsce. Założyciel i współtwórca wielu zespołów i projektów (Spear, Ben Zen, Nonstate, Aural Treat, Sub Spa, Quantum Vacuum Oscillator, i.a.). Aktualnie prowadzi działalność solową, tworząc multimedialne performensy, audiowizualne instalacje interaktywne oraz filmy wideo. Wykorzystuje unikatowe, prototypowe urządzenia elektroniczne, instrumenty analogowe oraz cyfrowe. Występuje również jako Moist Hardware. Jako kurator organizował i współorganizował liczne koncerty i wystawy. W latach 1998–2002 prowadził wytwórnię płytową Ignis Projekt, poświęconą różnym odmianom elektronicznego eksperymentu.
Anna Zaradny – artystka dźwiękowa i wizualna, kompozytorka, instrumentalistka, współtwórczyni festiwalu oraz wydawnictwa Musica Genera. Twórczość Anny Zaradny realizuje się w sztuce dźwiękowej i wizualnej. Klasycznie wykształcona, absolwentka Akademii Muzycznej – saksofon, dyrygentura. Wykorzystuje swoje przygotowanie na gruncie muzyki improwizowanej i eksperymentalnej, traktując instrument i inne narzędzia jako otwartą, organiczną formę. Jako kompozytorka i instrumentalistka porusza się w szerokim spektrum od akustycznej muzyki improwizowanej, o minimalistycznym współczesnym idiomie, do złożonej strukturalnie i kompozycyjnie, całkowicie elektronicznej, eksperymentalnej formy. Prace wizualne Zaradny tworzy poprzez partytury, performance, obiekty, kompozycje i instalacje dźwiękowe, fotografie i wideo. Artystka posługuje się w nich środkami abstrakcji, mikroobiektami dźwiękowymi i architektonicznymi, światłem i przestrzenią, kreując środowiska akustyczne pozwalające widzom stawać się częścią dzieła i dotknąć architektury na poziomie dźwięku, badając niewerbalne sposoby ekspresji poprzez narracje czy idee. Tym samym kwestionuje wyższość obrazu, pozwalając dźwiękowi służyć jako istotna wskazówka narracyjna, której należy doświadczyć całym ciałem.
„Dźwiękownia” to cykl spotkań poświęconych dźwiękowi w jego różnych odsłuchach i emisjach. Cykl "Dźwiękownia" został przygotowany przez Warsztaty Kultury we współpracy z Katedrą Teorii Mediów Instytutu Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. |