Praktyki lekturowe w dobie nowych mediów i technologii

W ramach cyklu KSI@ŻKA W MEDIACH – MEDIA W KSI@ŻCE organizowanego przez Katedrę Informatologii Bibliologii i Edukacji Medialnej Instytutu Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach UMCS, w dniach 27-28 czerwca 2024 roku odbyła się 4. Międzynarodowa Konferencja Naukowa pod hasłem: «Praktyki lekturowe w dobie nowych mediów i technologii».

Osią konferencyjnej dyskusji uczyniono „praktyki lekturowe” związane z czytaniem, stanowiącym wypracowaną przez określoną zbiorowość kompetencję kulturową, nabywaną w procesie socjalizacji. Podczas konferencji  podjęto  namysł nad fenomenem i istotą zjawiska „praktyk lekturowych” w społeczeństwie nadmiaru przekazów medialnych i informacji, w czasach silnie naznaczonych rozwojem cyfrowych technologii. W tych nowych kontekstach poszukiwano odpowiedzi na zasadnicze pytania: kto czyta? co czyta? gdzie i kiedy to robi?, w jaki sposób i za pośrednictwem jakich narzędzi? dlaczego i po co?, jak rozumie i do czego wykorzystuje czytane teksty?

Dyskusja skupiła się na refleksji wokół następujących zagadnień: badania praktyk lekturowych, czytania i czytelnictwa w Polsce i na świecie; czytanie i czytelnictwo w dobie elektronicznej transmisji kultury pisma/ współczesna kultura czytelnicza/ czytanie jako forma uczestnictwa w kulturze;  modele czytania/ style odbioru i doświadczenia lektury/  sposoby i sytuacje lektury; ekran czy papier? rodzaj medium a percepcja tekstu i doświadczenia lekturowe; czytanie vs. słuchanie książki a procesy percepcyjne; zmiana form praktyk lekturowych wobec dominacji kultury ruchomego obrazu; praktyki lekturowe a sztuczna inteligencja; nowe kategorie czytelników/ subkultury czytelnicze/ czytanie społecznościowe i praktyki lekturowe w sieci; zachowania i potrzeby lekturowe różnych grup czytelników a rynek książki; przekształcenia formy książki w kontekście nowych potrzeb czytelniczych; e-booki, audiobooki i synchrobooki – podaż na rynku i wybory lekturowe;  rozwój rynku e-książek oraz usług abonamentowych/ model abonamentowy w czytelnictwie na wzór platform telewizyjnych i muzycznych; nowoczesny marketing książki i czytania/ cyfrowe narzędzia promocji i reklamy książki i czytania; aktywizacja czytelników i animacja czytelnictwa; instytucje wspierające społeczny obieg książki.

Otwarcia konferencji dokonali: dr Wojciech Maguś – z-ca dyrektora Instytutu Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach UMCS; dr hab. Anita Has-Tokarz, prof. UMCS – kierownik Katedry Informatologii Bibliologii i Edukacji Medialnej; dr Halyna Lystvak z Katedry Komunikacji Medialnej Ukraińskiej Akademii Drukarstwa, prof. Olena Kosheliuk – kierownik Katedry Komunikacji Społecznej Wołyńskiego Uniwersytetu Narodowego oraz dr Oleksandr Markowycz – dyrektor Katedry Komunikacji Społecznej i Działalności Informacyjnej Politechniki Lwowskiej.

Podczas dwóch dni obrad wygłoszono w sumie 42 referaty, przygotowane przez naukowców i praktyków z całej Polski i Ukrainy, których badania i/lub działania zmierzają w kierunku wypracowania narzędzi i warsztatu, umożliwiających odzwierciedlenie „wielopłaszczyznowego”, a zarazem jak najbardziej kompletnego obrazu zjawisk lektury, a przy tym użytecznych w ich holistycznym opisie: od jej uwarunkowań powiązanych z materialnymi (edytorskimi, rynkowymi, technologicznymi) aspektami społecznego życia książki, przez fundamenty instytucjonalne (projektujące, nadzorujące, egzekwujące i waloryzujące zadania instytucji obiegu książki, wpływających na procesy recepcji, ale też na kształtowanie się i upowszechnianie oferty, kanonów i powszechników lekturowych), aż po tworzenie się kręgów publiczności pełniących ustalone funkcje i zadania w tzw. systemie książki (od produkcyjnych po opinio- i wzorotwórcze).

W drugim dniu obrad, tradycyjnie już, odbyła się sesja Młodzi badacze mają głos…, w ramach której z referatami wystąpiło 16 studentów, z polskich (UMCS w Lublinie, Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Jagielloński,) i ukraińskich (Wołyński Uniwersytet Narodowy w Łucku, Ukraińska Akademia Drukarstwa we Lwowie) ośrodków akademickich.

W przygotowaniu jest monografia pokonferencyjna, która ukaże się w serii Ksi@żka w Mediach – Media w Ksi@żce [zob. pod linkiem].


Serdecznie dziękujemy wszystkim prelegentom, uczestnikom i współorganizatorom wydarzenia.

Już dziś zapraszamy na kolejną edycję konferencji, która odbędzie się w czerwcu przyszłego roku.


Partnerami merytorycznymi i organizacyjnymi wydarzenia już po raz trzeci były trzy ośrodki akademickie z Ukrainy: Department of Social Communication and Information Activities Lviv Polytechnic National University, Department of Social Communication Lesya Ukrainka Volyn National University oraz Department of Media Communications Ukrainian Academy of Printing.

Patronat honorowy nad konferencją objęło Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej.

    Aktualności

    Data dodania
    2 lipca 2024