Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
W dniach 24 – 25 listopada 2023 r. odbył się w Warszawie V Kongres Edukacji Medialnej, zorganizowany przez Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej oraz Instytut Polonistyki Stosowanej i Pracownię Badań Edukacji Polonistycznej i Medialnej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Temat przewodni wydarzenia w tej edycji brzmiał: „Edukacja medialna X.0: przekraczanie granic”.
Podczas Kongresu referaty wygłosiło w sumie 28 badaczy z kilkunastu ośrodków krajowych i zagranicznych (Universidad de Cordoba, SWPS, Colegium Civitas, KUL, UAM, UŁ, UKSW, UJK, UW, UG, UŚ, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Akademia Mazowiecka w Płocku, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Instytut Badań Edukacyjnych). Instytut Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach UMCS reprezentowały cztery osoby: - dr hab. Danuta Kępa – Figura, prof. UMCS, która jako członkini Zarządu Głównego PTEM brała udział w pracach Komitetu Organizacyjnego Kongresu, a także współprowadziła panel dyskusyjny z udziałem ekspertów krajowej edukacji medialnej, zorganizowany pod hasłem Potrzeby edukacji medialnej. Z kolei podczas sesji nt. Biblioteki w erze Web X.O referaty wygłosiły: - dr hab. Anita Has -Tokarz, prof. UMCS, kierownik Katedry Informatologii Bibliologii i Edukacji Medialnej, pt. Generacja Alpha jako wyzwanie dla biblioteki w erze realizacji edukacji medialnej Web X.O. - dr Renata Malesa pt. Potencjał i rola bibliotek w edukacji X.O seniorów. Doświadczenia światowe i krajowe. - dr Grażyna Piechota pt. Innowacje na rzecz edukacji medialnej X.O w polskich bibliotekach pedagogicznych – dobre praktyki. Profesor Anita Has-Tokarz moderowała także sesję nt. Inspiracje edukacyjne w erze Web X.O. Przedmiotem dyskusji w czasie kongresu były m.in. możliwości, jakie daje przemyślana i właściwie prowadzona edukacja medialna. Dla Organizatorów wydarzenia kluczowe były przede wszystkim zagadnienia: granic mentalnych – uwarunkowanych kulturowo, społecznie i politycznie; granic tożsamościowych – określających sposób funkcjonowania we współczesnych mediach wszystkich użytkowników mediów; granic technologicznych – humanoidalnego modelu komunikacji w czasach botów i sztucznej inteligencji; granic edukacji medialnej we współczesnej nauce, wśród różnych dyscyplin naukowych. Prelegenci i uczestnicy kongresu (naukowcy, nauczyciele, edukatorzy i przedstawiciele organizacji pozarządowych) zastanawiali się zatem nad tym, czy możemy i powinniśmy przekraczać granice edukacji medialnej oraz czy edukacja medialna jest w stanie sprostać kolejnym fazom ewolucji sieci i rozwojowi mediów. Świadomość, że edukacja medialna odbywa się współcześnie w różnorodnych przestrzeniach, spowodowała, że podjęto także dyskusję nad takimi kwestiami szczegółowymi jak: rola bibliotek w systemie edukacji medialnej i predyspozycje tych instytucji do działań w zakresie edukacji tego typu; obszary działań bibliotek w zakresie Media Literacy; rola szkoły i instytucji funkcjonujących poza szkołą w upowszechnianiu edukacji medialnej; możliwość i ograniczenia nieformalnej i domowej edukacji medialnej; rola akademickiej edukacji medialnej oraz rola szkoły wyższej jako miejsca dla „spóźnionej” edukacji medialnej i miejsca kształcenia nauczycieli wszystkich przedmiotów do prowadzenia edukacji medialnej. Podczas drugiego dnia Kongresu odbyły się spotkania warsztatowe w siedzibie Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę (warsztat nt. Edukacja medialna: różne potrzeby młodszych i starszych uczniów/ uczennic) i w Fundacji Orange (warsztat nt. FabLab jako przestrzeń doświadczania sprawczości i kreatywności w edukacji). Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: JM Rektor UW, prof. dr hab. Alojzy Nowak, Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej, Inicjatywa Doskonałości – UCZELNIA BADAWCZA, Fundacja Orange, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. Tekst: Anita Has-Tokarz |