Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Po krótkiej wakacyjnej przerwie wracają wydarzenia "Dźwiękowni"! Czwarte już spotkanie naszego cyklu poświęcone będzie zagadnieniom pejzażu dźwiękowego oraz nagrań terenowych.
Pejzaże dźwiękowe to termin, którego początków można upatrywać w ekologii akustycznej. Dziedzina ta, zapoczątkowana przez R. Murraya Schafera, otwiera pole do rozmów dotyczących dźwięków otaczających człowieka, ich wpływu na życie codzienne, a także relacji człowiek–środowisko. Nasi goście – Izabela Dłużyk i dr Justyna Anders-Morawska postarają się rozwinąć te kwestie, skupiając się zarówno na pejzażach miejskich, jak i przyrody, wyjaśniając jednocześnie pojęcia związane z soundscapem. Przybliżą również praktyki powiązane z rozwojem ekologii akustycznej, a zwłaszcza field recording, który umożliwia rejestrację konkretnych pejzaży dźwiękowych. |
Termin: czwartek, 29 września br., godz. 18:00 Miejsce: sala widowiskowa Warsztatów Kultury (ul. Grodzka 5a, Lublin) oraz online na FB Warsztatów Kultury Wstęp wolny Działanie towarzyszące: Dźwiękownia | Słuchowisko przyrodnicze Izy Dłużyk - (piątek 30 września br., godz. 18:00). |
O prelegentach: Izabela Dłużyk – urodziła się w 1989 roku w Gdańsku. Od urodzenia jest osobą niewidomą. Jak sama przyznaje, może właśnie to wykształciło u niej szczególną wrażliwość na dźwięk. Już w dzieciństwie zaczęła przejawiać zainteresowanie przyrodą, zwłaszcza ptakami i ich głosami. Stopniowe poznawanie dźwiękowego bogactwa natury wkrótce przerodziło się w pasję nagrywania nie tylko ptaków, lecz także innych zwierząt i odgłosów przyrody, która to pasja towarzyszy Izabeli do dziś. Jednocześnie, coraz głębsze wnikanie w świat ptaków zaowocowało fascynacją pewną szczególną ich grupą – papugami, z którymi obecnie dzieli swoje życie. Podczas studiów wyższych, po latach nagrywania o charakterze wyłącznie amatorskim, Izabela rozpoczęła pracę na w pełni profesjonalnym sprzęcie, z wykorzystaniem mikrofonu specjalnie dostosowanego do rejestrowania odgłosów przyrody. Jednocześnie ukończyła anglistykę i rusycystykę na Uniwersytecie Gdańskim. W 2015 roku nawiązała współpracę z australijskim wydawnictwem Listening Earth, które opublikowało trzy jej albumy: „Echoes from the ancient forest”, „Morning at the Lutownia river” oraz „Morning soundscapes from the Biebrza marshes”. W roku 2016 nakładem wydawnictwa Soliton ukazały się na rynku polskim stworzone przez nią płyty „Echa krainy żubra” z Puszczy Białowieskiej oraz „Echa krainy łosia” z bagien biebrzańskich. W tym samym roku wydawnictwo LOM ze Słowacji opublikowało płytę jej autorstwa „Soundscapes of summer”, a rok później ukazała się kolejna płyta, „Soundscapes of spring”. Obie pozycje docelowo mają stanowić element większego cyklu „The four seasons”, poświęconego czterem porom roku, z którego kolejne dwie płyty są obecnie w przygotowaniu. Planowana jest także publikacja tego cyklu w języku polskim, wzbogacona o fotografie przyrody. W roku 2017 Izabela Dłużyk odbyła wyprawę do Peru w celu dokumentowania dźwiękowych pejzaży z deszczowych lasów Amazonii. Nagrania z tamtej wyprawy zostaną opublikowane już wkrótce. Justyna Anders-Morawska – adiunkt na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego, członkini Rady Naukowej Interdyscyplinarnego Centrum Studiów Miejskich. W swoich badaniach zajmuje się obecnie audiosferą miasta jako przedmiotem zainteresowania polityk miejskich. Poszukuje sposobu, dzięki któremu pejzaż dźwiękowy miasta przestanie być traktowany przez pryzmat zarządzania hałasem, a stanie się przedmiotem projektowania wrażliwego na tożsamość i estetykę przestrzeni. Jest członkinią Urban Music Studies Scholars Network na Uniwersytecie Leuphana w Luneburgu. Od 2019 r. w redakcji “Glissando”, gdzie pisze głównie o zagadnieniach związanych z ekologią dźwięku i projektowaniem dźwiękowym miast i przestrzeni publicznych. |
„Dźwiękownia” to cykl spotkań poświęconych dźwiękowi w jego różnych odsłuchach i emisjach. Cykl "Dźwiękownia" został przygotowany przez Warsztaty Kultury we współpracy z Katedrą Teorii Mediów Instytutu Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. |