Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Mamy przyjemność poinformować, że w najnowszym numerze czasopisma "Resources" opublikowano artykuł dotyczący roli geostanowisk w edukacji szkolnej, na przykładzie Globalnego Geoparku UNESCO Góry Świętokrzyskie. Wiodącym autorem tego artykułu jest prof. dr hab. Wojciech Zgłobicki (Katedra Geologii, Gleboznawstwa i Geoinformacji UMCS): Zgłobicki W., Nowak I., Baran-Zgłobicka B., Głuszek A., 2024. The Use of Geosites in Education—A Case Study in Central Poland. Resources 13, 1, 15. https://doi.org/10.3390/resources13010015 Promocja wartości geodziedzictwa, jako jednego z kluczowych aspektów ochrony dziedzictwa naturalnego, może być efektywnie realizowana poprzez włączenie geostanowisk do programu edukacyjnego szkół. Rezerwaty przyrody, charakteryzujące się obecnością znaczących stanowisk geologicznych i geomorfologicznych, są w tym kontekście szczególnie wartościowe. Region województwa świętokrzyskiego, uznawany za jeden z geologicznie najbardziej interesujących obszarów Polski, stał się w 2021 roku miejscem utworzenia Globalnego Geoparku UNESCO Góry Świętokrzyskie. Niniejsze badanie miało na celu zdiagnozowanie stopnia świadomości młodzieży szkolnej na temat geostanowisk oraz potencjału ich wykorzystania w geoturystyce i edukacji. W ramach oceny geoturystycznych walorów rezerwatów przyrody nieożywionej zastosowano analizę różnorodnych elementów geodziedzictwa. Przeprowadzono również ocenę ich potencjału turystycznego. Problematyka znajomości i percepcji dziedzictwa Ziemi została zbadana poprzez ankietę, której uczestnikami byli uczniowie liceów zlokalizowanych w Starachowicach. Wyniki badania wskazują, że mimo istnienia obiektów o wysokich walorach, unikalnych na skalę krajową i europejską, są one rzadko odwiedzane przez uczniów, a jeszcze rzadziej wykorzystywane w formalnej edukacji, np. podczas zajęć terenowych. Jednakże, studenci deklarują, iż walory geodziedzictwa mogą być postrzegane jako istotne atrakcje turystyczne. W świetle tych odkryć, badacze w dziedzinie geoedukacji i geoturystyki powinni skoncentrować się na intensyfikacji działań mających na celu promowanie tej wiedzy wśród nauczycieli i społeczności lokalnych. Tworzenie geoparków stanowi obiecującą możliwość rozwoju geoedukacji. Według aktualnego Wykazu Czasopism MNiSzW artykuł opublikowany w Resources to 100 punktów (IF 3.3). |