Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Godziny konsultacji w semestrze letnim 2023/2024
Konsultacje stacjonarne:
Czwartek: 10.30-11.30, pokój nr 316 (Instytut Pedagogiki, ul. Głęboka 43)
Środa: 11.30-12.30 (video-konferencja - Moodle Big Blue Button)
Konsultacje zdalne w semestrze letnim odbywają się poprzez wideo-konferencję po wcześniejszym zgłoszeniu drogą mailową: dorota.chimicz@mail.umcs.pl
Consultations during the summer 2023/2024:
Thursday: 10.30-11.30, room 316 (Insutute of Pedagogy, 43 Głęboka St.)
Wednesday: 11.30-12.30 (On-line - Moodle Big Blue Button)
Konsultacje Wydziałowego koordynatora ds. programu Erasmus+ i współpracy międzynarodowej
Konsultacje zdalne:
Środa 12.30- 13.30 (video-konferencja - Moodle Big Blue Button) (po wcześniejszym umówieniu mailowym)
ul. Głęboka 43, pokój 316
20-612 Lublin
Aktualna tematyka badawcza
1. Wykorzystanie technologii wspomagających uczniów z niepełnosprawnościami w edukacji włączającej.
2. Organizacja procesu kształcenia ucznia z niepełnosprawnością w środowisku włączającym – koncepcja projektowania uniwersalnego dla edukacji.
3. Multiwiktymizacja osób z niepełnosprawnością.
Doktoranci
Małgorzata Pychner „Efektywność programu profilaktyki uzależnień skierowanego do młodzieży” (promotor pomocniczy)
Projekty badawcze
1. Projekt NCBiR i Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie pn. "Uniwersalność +" – zadanie: Realizacja zajęć z "Projektowania uniwersalnego" na Wydziale Pedagogiki i Psychologii (III.2021-VI.2023)
2. Projekt FRSE i UMCS w Lublinie - Edukacja włączająca bez granic – Polska – Norwegia.
3. Kierownik międzynarodowego projektu naukowo-wdrożeniowego pt. "Quality Education and Welfare for Children in Vulnerable Life Situations: Developing and Assuring Staff Competences for Holistic Support Systems in Ukraine, Poland, and Sweden" (QEW-CVLS). Projekt finansowany przez Swedish Institute w ramach SI Baltic Sea Neighbourhood Programme. W skład konsorcjum wchodzą: Örebro University w Szwecji, Instytut Pedagogiki UMCS, Melitopol State Pedagogical University oraz Kryvyi Rih State Pedagogical University. Termin: 1 września 2024 - 31 sierpnia 2026.
Projekty międzynarodowe - dydaktyczne/edukacyjne
1. Współautor, kierownik merytoryczny ds. otwartych cyfrowych zasobów edukacyjnych w projekcie międzynarodowym Erasmus+: Innowacyjne zasoby edukacyjne w kształceniu zdalnym (Open innovative resources for distance learning - OIR). Konkurs wniosków 2020 Runda 1 KA2 - Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk. KA226 - Partnerstwa na rzecz gotowości do edukacji cyfrowej.
2. Konsultant w projekcie "Szkoła dostępna dla wszystkich" (Accesssible School for All) przygotowanym przez Instytut Badań Edukacyjnych, UNICEF oraz Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z uczelniami i organizacjami pozarządowymi. Głównym celem projektu jest podniesienie kompetencji nauczycieli specjalistów (pedagogów, psychologów, pedagogów specjalnych, logopedów) w zakresie udzielania adekwatnego do potrzeb wsparcia dla wszystkich grup odbiorców (dzieci/uczniów, rodziców, nauczycieli).
3. Koordynowanie i wdrożenie do realizacji na Wydziale międzynarodowego projektu Collaborative Online International Learning (COIL) – SIM+V.E. w roku akademickim 2023/2024 w we współpracy z Uniwersytem w Walencji „San Vicente Mártir” (Hiszpania).
4. Projekt międzynarodowy: Promoting Inclusive Campuses for Equity and Diversity (INCLUSIVE-UNI) reazlizowany w konsorcjum w składzie - Necmettin Erbakan Üniversitesi Turcja, Mb "Efekto Grupe" Litwa, Western Balkans Institute Serbia, Universitaet Paderborn Niemcy, Universidade Do Minho Portugalia, Kahramanmara S Istiklal University Turcja.
5. Projekt międzynarodowy: Smartphone as a Tool for an Active and Reflective Transition toward Digital School. Digital in Education: Challenges for students, teachers and school leaders wellbeing (START – DS) realizowany w konsorcjum w składzie - Studi di Urbino Carlo Bo (Włochy), Liceo Artistico “Mengaroni” (Włochy), High School of Mathematics Academician Kiril Popov (Bułgaria), Technological University Dublin (Irlandia), SOU Josif Josifovski (Republika Macedonii Północnej).
Pełnione funkcje
1. Koordynator Wydziałowego Zespołu ds. Erasmusa i Współpracy Międzynarodowej
2. Doradca ds. optymalizacji warunków kształcenia studenta w zakresie funkcjonowania wzrokowego w ramach Zespołu ds. optymalizacji warunków kształcenia studenta z indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi – OPTIMUM UMCS
3. Przewodnicząca Wydziałowego Zespołu ds. Dostępności dla Osób ze Szczególnymi Potrzebami na kadencję 2020-2024
4. Członek Zespołu ds. Promocji Umiędzynarodowienia Badań
5. Członek Zespołu ds. Jakości Kształcenia na kadencję 2020-2024
6. Opiekun kierunku: Pedagogika specjalna/studia 5-letnie mgr, stacjonarne od r. akad. 2019/2020
Nagrody i wyróżnienia
1. Nagroda Rektora za działalność organizacyjną - Nagroda zespołowa III stopnia za wyróżniającą się pracę na rzecz Uczelni – 23 października 2018
2. "Medal Komisji Edukacji Narodowej" za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania - 21 lipca 2020
3. Nagroda Rektora Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej - indywidualna V stopnia za wyróżniającą się pracę na rzecz Uczelni - 21 pażdzernika 2022
Najważniejsze publikacje:
Chimicz D. (2002). Poczucie osamotnienia i poziom lęku u młodzieży z mózgowym porażeniem dziecięcym, [w]: „Problemy pedagogiki specjalnej w okresie przemian społecznych”, red. Andrzej Pielecki. – Lublin: Wydawnictwo UMCS, – S. 199- 209.
Chimicz D. (2003). Poczucie osamotnienia dzieci i młodzieży i jego konsekwencje psychospołeczne. Lubelski Rocznik Pedagogiczny. - T. 23, s. 109-116.
Chimicz D. (2004). Wsparcie matek dzieci z upośledzeniem umysłowym przez członków rodziny, [w]: „Aktualne problemy wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych”. red. G. Kwaśniewska, A. Wojnarska. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Chimicz D., Bujak E. (2009). Style przystosowania się pełnosprawnego rodzeństwa do funkcjonowania w rodzinie z dzieckiem niepełnosprawnym, [w:] (red.) D. Baczała, J. Błeszyński, M. Zaorska "Osoba z niepełnosprawnością - opieka, terapia, wsparcie". Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Chimicz D. (2011). Ku aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnością. Propozycja rozwiązań modelowych, Wydawnictwo PSW Biała Podlaska, 2011.
Chimicz D., Palak Z., Pawlak A. (2012) (red.) Wielość obszarów we współczesnej pedagogice specjalnej, Wydawnictwo UMCS.
Chimicz D. (2015). Młodzież z niepełnosprawnością intelektualną wobec własnej sytuacji życiowej, Lublin, Wydawnictwo UMCS.
Chimicz D. (2015). Rodzina – system wzajemnych powiązań. [w:] A. Lewicka, K. Korona (red.) „Dziecko a rozwód. Bajki terapeutyczne dla dzieci rozwodzących się rodziców”, Wyd. Difin., s. 64-85.
Chimicz D. (2017). Osoby starsze jako ofiary przemocy domowej [w:] A. Lewicka – Zelent (red.) „Przemoc rodzinna. Aspekty psychologiczne, pedagogiczne i prawne”. Wyd. Difin, s. 185-198.
Chimicz D. (2017). Postrzeganie osób z niepełnosprawnością przez uczniów szkoły podstawowej. Przemiany w rezultacie oddziaływań edukacyjnych. [w:] „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, Vol 36, No 2, s. 149-169.
Chimicz D. (2018). Osoba niepełnosprawna jako ofiara przemocy w rodzinie. [w:] A. Pytka, A. Lewicka-Zelent (red.) „Osoba doświadczająca i stosująca przemoc w środowisku lokalnym”, Wydawnictwo Naukowe TYGIEL, Lublin, s. 27-42.
Chimicz D. (2018). Wychowanie seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną– rozważania nad rolą pedagoga. [w:] A. Pawlak-Kindler (red.) „Terapia osób z niepełnosprawnością intelektualną”, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
Chimicz D. (2019). Bezpieczeństwo społeczne w kontekście potrzeb osób z niepełnosprawnością i ich rodzin [w:] J. Michalski, A. Lewandowski, M. Wolińska (red.) "Bezpieczeństwo społeczne. Konteksty - Zagrożenia - Perspektywy", Wydawnictwo Naukowe Akademii Humanistycznej im. A. Gieysztora, Pułtusk, s. 231-252, ISBN 978-83-7549-321-4.
Chimicz D., Lewicka – Zelent A. (2019). Preparing teachers to work with students with special educational needs in Poland after the system reform. [w:] „Studies in Special Education” Vol.8, No 2, s. 7-15, ISSN 2585-7363.
Chimicz D., Lewicka-Zelent A. (2019). Factors conducive to inclusive education in Polish primary schools in the opinion of parents, [w:] "Education Reform: Education Content Research and Implementation Problems", 1, s. 5-14, dostępne na EBSCO, Google Scholar, CrossRef, http://journals.rta.lv/index.php/index
Chimicz D. (2019). Multiwiktymizacja w opinii hospitalizowanych seniorów z niepełnosprawnością – wstępna ocena zjawiska, [w:] „Praca Socjalna”, 34(5): 22-44; DOI: 10.5604/01.3001.0013.7256
Chimicz D. (2020). Podatność wiktymizacyjna osób z autyzmem, [w:] A. Prokopiak (red.) „Osoby ze spektrum autyzmu w biegu życia”, Lublin: Wydawnictwo UMCS, s. 275-300.
Chimicz D. (2020). Multiwiktymizacja w doświadczeniu osób z autyzmem – charakterystyka zjawiska, jego formy i skutki, [w:] A. Prokopiak (red.) „Osoby ze spektrum autyzmu w biegu życia”, Lublin: Wydawnictwo UMCS, s. 301-322.
Chimicz D. (2020). Wykorzystanie technologii wspomagających uczniów z niepełnosprawnościami w edukacji włączającej. [w:] „Szkoła specjalna”, 3 (304): 175-187, DOI: 10.5604/01.3001.0014.2357, ISSN 0137-818X
Chimicz, D, Prokopiak A. (2021). Koncepcja projektowania uniwersalnego w edukacji. [w:] „Szkoła Specjalna” 1(307): 28-38.
Chimicz, D. (2022). Uniwersalność w projektowaniu procesu dydaktycznego studentów z niepełnosprawnością. Koncepcja UDL dla szkolnictwa wyższego. [w:] „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej”, Nr 44, s. 54-75. (40 pkt)
Chimicz, D. (2022). Dziecko z niepełnosprawnością jako multiofiara. [w:] „Probacja” nr 1/2022, s. 39-60, ISSN 1689-6122, e-ISSN 2719-311X, www.probacja.com
Chimicz, D., Lewicka-Zelent, A. Lisiecka, A. (2023). Mood and Emotions among Inmates after COVID-19 Pandemic. International Journal of Environmental Research and. Public Health, Volume 20, Issue 6, 4856
Lisiecka A, Chimicz D, Lewicka-Zelent A. (2023). Mental Health Support in Higher Education during the COVID-19 Pandemic: A Case Study and Recommendations for Practice. International Journal of Environmental Research and Public Health. 20(6):4969. https://doi.org/10.3390/ijerph20064969