Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
w semestrze letnim 2023/2024
Instytut Pedagogiki
ul Głęboka 43, pok.109 (stacjonarnie) - wtorek 10.30-11.30
Konsultacje on-line na Wirtualnym Kampusie (BigBlueButton) czwartek 17-18
https://kampus.umcs.pl/mod/bigbluebuttonbn/view.php?id=160854#
Proszę o wcześniejsze zgłoszenie udziału w konsultacjach zdalnych drogą mailową.
Interesuje mnie problematyka związana z pedagogiką zdrowia i edukacją zdrowotną, a w szczególności edukacją żywieniową
Habilitacja (2019) Postawy żywieniowe studentów kierunków nauczycielskich. Struktura i uwarunkowania
Aktualna tematyka badawcza/ projekty badawcze
Zdrowa Szkoła - Zdrowy Uczeń. W trosce o zdrowe relacje.
Monografie:
Łukasik I.M., Witek A., Buczak A. (2009), Stosowanie środków przeciwbólowych przez młodzież licealną – uwarunkowania, Wydawnictwo UMCS, Lublin
Witek A., Buczak A., Łukasik I.M. (2010) (red.), Zasoby osobiste i społeczne. Zdrowa Szkoła – Zdrowy Uczeń. Między teorią a praktyką. Wydawnictwo Neurocentrum, Lublin
Buczak A., Łukasik I.M., Witek A. (2010) (red.), Edukacja wobec zagrożeń zdrowia. Zdrowa Szkoła – Zdrowy Uczeń. Między teorią a praktyką. Wydawnictwo Neurocentrum, Lublin
Buczak A. (2014), Zachowania żywieniowe młodzieży w perspektywie edukacji zdrowotnej Wydawnictwo UMCS, Lublin
Buczak A. (2018), Postawy żywieniowe studentów kierunków nauczycielskich. Struktura i uwarunkowania. Wydawnictwo UMCS, Lublin
Artykuły naukowe:
Buczak A., Łukasik I.M., Witek A. (2010) Die Einnahme von schmerzstillenden Mitteln durch polnische Oberstufenschüler und der Einfluss der Werbung (Use of Painkillers by Polish Secondary School Students and the Influence of TV Commercials), Das Gesundheitswesen 72 (11): 808-812; DOI/10.1055/s-0029-1242788
Buczak A. (2005). Współpraca rodziny i szkoły szansą przeciwdziałania patologiom i zagrożeniom młodzieży (w:) ACTA ELBINGENNSIA, T.III, Elbląg 2005, S.79-88
Buczak A, Łukasik I.M., Witek A. (2009) , The use of painkillers in the context of dealing with school problems by young people, (w:) M. Plopa (red.) Polish Journal of Social Science 2009 (4)1: 215-230
Samujło M., Samujło B., Buczak A. (2013), Use of modern information technologies in education, (w): Bicнік ЛНУ iмені Тараса Шевченка № 13 (272), Ч. II: 16 -24
Buczak A., Samujło M., Samujło B. (2013), Cartoon heroes as health behaviour models,(w): Bicнік ЛНУ iмені Тараса Шевченка № 13 (272), Ч. II: 41- 50
Samujło M., Buczak A. (2013), Postrzeganie sytuacji szkolnej a sposoby radzenia sobie z gniewem przez młodzież gimnazjalną (w): Zeszyty Naukowe WSSP im. Wincentego Pola w Lublinie, Tom 16, Pedagogika specjalna, Lublin, s. 215 – 225
Buczak A. (2013) Zachowania żywieniowe gimnazjalistów i studentów w kontekście wpływu społecznego, Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 19(2):116-122
Buczak A., Samujło M. (2014) Samoocena globalna i postrzeganie własnego ciała a zachowania żywieniowe studentów, Lubelski Rocznik Pedagogiczny 32 (Wydanie specjalne), Problemy żywieniowe dzieci i młodzieży pod red. A. Wiatrowskiej, A. Bieganowskiej, A. Witek, Lublin, s. 232-242
Buczak A. (2016) Edukacja zdrowotna w kształceniu językowym w świetle analizy podstawy programowej i podręczników do nauki języków obcych, Lubelski Rocznik Pedagogiczny 35(3), s. 241-256
Hayes D., Buczak A., Davidson G., Das Ch., Carter Anand J., Hansbauer P., Koob D. (2016), Comparing social work students’ perceptions of risk using online discussion fora: Lessons learned from a European pilot project, Social Work Education. The International Journal, Volume 35, Issue 2, 2016, pages 144-157, DOI:10.1080/02615479.2016.1141193
Łukasik I., Witek A., Buczak A. (2017), Reaching for energy drinks and ability to deal effectively with difficult situation in the opinion of students (Sięganie po napoje energetyzujące a umiejętność skutecznego radzenia sobie z sytuacją trudną w opinii studentów), Annales Universitatis Mariae Curie Skłodowska Sectio J, Pedagogia-Psychologia 30(3): 125-136
Buczak A. (2017), Rodzinne uwarunkowania postaw żywieniowych studentów opartych na religijności, Rozprawy Społeczne 11(4), s. 28-35
Buczak A. (2018), Postawy żywieniowe a radzenie sobie ze stresem studentów kierunków nauczycielskich, Annales Universitatis Mariae Curie Skłodowska Sectio J, Pedagogia-Psychologia 31(2): 271-284
Buczak A. (2019) Ortorektyczne postawy żywieniowe w kontekście ideologii healthizmu (w druku) Lubelski Rocznik Pedagogiczny38(3), s. 47-56, DOI : 10.17951/lrp.2019.38.3.47-56
Rozdziały w monografiach:
Buczak A., Witek A. (2005). Percepcja własnych kompetencji zawodowych nauczycieli gimnazjum, (w:) Świadomość i samoświadomość nauczyciela a jego zachowanie zawodowe, Edward Kozioł, Ewa Pasterniak-Kobyłecka (red.), Zielona Góra 2005, S.207-216
Łukasik I.M., Witek A., Buczak A. (2008), Kompetencje osobiste w radzeniu sobie z problemami rodzinnymi a zażywanie środków przeciwbólowych, (w:) Renata Domżał-Drzewicka, Amelia Ścibor, Halina Kaźmiera (red.) Uzależnienia a rodzina. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Makmed, Lublin , s.118-122
Witek A., Łukasik I.M., Buczak A.(2008), Zażywanie środków przeciwbólowych z grupy OTC przez młodzież licealną w zależności od spostrzegania trudności w sytuacji szkolnej, (w:) Renata Domżał-Drzewicka, Amelia Ścibor, Halina Kaźmiera (red.) Uzależnienia a rodzina. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Makmed, Lublin, 58-64
Buczak A. (2008) Sugestywność reklamy dla wyboru środków przeciwbólowych, (w:) A. Grabowiec, J. Bogucki, A. Bochniarz „Zdrowa szkoła - zdrowy uczeń. Edukacja wobec współczesnych zagrożeń zdrowia”, Lublin, s.57-64
Buczak A., Łukasik I.M., Witek A. (2009), Personal resources and strategies of coping with the pain experienced by young people in High School, (w:) G. Olchowik (red.)Wellness and prosperity in different phases of life, NeuroCentrum, Lublin 2009, s. 69-80
Buczak A., Łukasik I.M., Witek A. (2009), Anger and mental well-being versus strategies of coping with pain as applied by young people, (w:) J Daniluk (red.) Education vs. wellness, NeuroCentrum, Lublin 2009, s. 91-106
Buczak A. (2010), Nauczyciel między teorią a praktyką. Opinie studentów pedagogiki o przydatności teoretycznej wiedzy pedagogicznej w praktyce dydaktyczno-wychowawczej (w:) A. Witek, I. Łukasik, A. Buczak, Zasoby osobiste i społeczne. Zdrowa Szkoła – Zdrowy Uczeń. Między teorią a praktyką, Lublin, s. 143-157
Buczak A., Samujło M. (2011), Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej z perspektywy studentów odbywających praktykę ogólnopedagogiczną, A. Bogucka- Kocka, M. Selda, J. Kocki (red.) Wybrane uwarunkowania medyczne i społeczne rozwoju dziecka niepełnosprawnego, Wyd. Polihymnia, Lublin, s. 15-31
Buczak A. (2011) Socjokulturowe uwarunkowania zachowań żywieniowych - wyzwanie dla edukacji zdrowotnej" (w:) J. Kirenko, D. Wosik-Kawala, T. Zubrzycka-Maciąg (red.) "Wychowanie wobec wyzwań współczesności", Lublin , s. 221-238
Buczak A., Samujło M, Samujło B. (2012), Nauczyciel między indywidualizacja a integracją. Studenci kierunków nauczycielskich wobec nowych zadań edukacyjnych (w:) A. Dudak, K. Klimkowska, A. Różański (red.)Przygotowanie zawodowe młodych pedagogów, Impuls, Kraków, s. 45-60
Samujło M., Buczak A., Samujło B. (2012), Nauczyciel przedmiotów zawodowych a wymagania rynku pracy (w:) A. Dudak, K. Klimkowska, A. Różański (red.), Przygotowanie zawodowe młodych pedagogów, Impuls, Kraków, s.85-98
Samujło M., Buczak A. (2015), O prawach dziecka w ujęciu Janusza Korczaka i według obowiązujących aktów prawnych (w:) M. Czepil, R. Anna Bednarz-Grzybek , M. Hajkowska (red.) Janusz Korczak - przyjaciel dzieci. W nurcie rozważań pedagogicznych , Wydawnictwo UMCS Lublin: 173-182
Buczak A. (2016), Szacunek jako element postawy wobec odżywiania – w poszukiwaniu sprawności moralnych w edukacji żywieniowej (w:) I. Jazukiewicz, E. Rojewska (red.), Sprawności moralne a przestrzenie pedagogiczne, Szczecin, s. 269-283
Samujło M., Buczak A. (2017), Zachowania związane z jedzeniem w kontekście zarządzania czasem studentów, (w:) V. Tanaś, W. Welskop, Człowiek wobec zagrożeń współczesności, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Łódź, s. 197-206
Buczak A. (2017), Postawy żywieniowe przyszłych nauczycieli – zagrożenia i wyzwania dla edukacji żywieniowej, (w:) V. Tanaś, W. Welskop, Człowiek wobec zagrożeń współczesności, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Łódź, s. 187-196
Buczak A. (2018), Rodzinne uwarunkowania konsumpcyjnych postaw żywieniowych, (w:) V. Tanaś, W. Welskop, Rodzina w społeczeństwie konsumpcyjnym Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Łódź, s. 231-240
Buczak A. (2019) , Udział mediów w kształtowaniu postaw wobec odżywiania – z perspektywy edukacji zdrowotnej, (w:) Tanaś V., Welskop W. (red.), Mass media we współczesnym świecie , Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Łódź, s. 155-167