Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Konsultacje we wrześniu 2023/2024
5.09: 11.00 – 16.00
6.09: 13.00 – 14.00
9.09: 9.00 – 11.00
16.09: 10.00 –13.00
23.09: 7.45 - 9.30
gabinet 114 B NH
Na konsultacje on-line proszę umawiać się mailowo.
Nowa Humanistyka
pl. M. Curie-Skłodowskiej 4a, gab. 114B
Lublin
Wykształcenie
1998 - 2004: studia magisterskie na teologii (KUL). Praca magisterska Muzeum Księdza Jerzego Popiełuszki w Warszawie (1984 - 2001) napisana w zakładzie Historii Kościoła XIX i XX wieku pod kierunkiem ks. prof. dr. hab. J. Walkusza
2002 - 2006: studia magisterskie na filologii rosyjskiej (UMCS). Praca magisterska Odrezultatywne nazwy subiektów czynności we współczesnym rosyjskim, białoruskim i polskim języku literackim napisana pod kierunkiem prof. dr. hab. M. Sajewicza
2022 – 2023: studia podyplomowe z zakresu Prawa dla tłumaczy przysięgłych i specjalistycznych UMCS
2021 – 2023: studia podyplomowe z zakresu Nauczania języka polskiego jako obcego. Wyższa Szkoła Innowacji i Przedsiębiorstwa w Wałbrzychu
Doświadczenie zawodowe
2007 - 2011: tłumacz języka rosyjskiego i białoruskiego w biurze tłumaczeń Slavica w Lublinie;
2007 - 2008: nauczyciel języka rosyjskiego w Liceum im. Królowej Jadwigi w Lublinie;
2007 - 2013: nauczyciel akademicki języka rosyjskiego w PWSZ im. Sz. Szymonowica w Zamościu.
Od 2011 roku nauczyciel akademicki języka rosyjskiego w UMCS.
Egzaminator języka polskiego jako obcego Fundacji THE GLOBAL LANGUAGE SYSTEM
Egzaminator konkursu przedmiotowego z języka rosyjskiego dla uczniów szkół podstawowych województwa lubelskiego organizowanych przez Lubelskiego Kuratora Oświaty
Specjalność naukowa: językoznawstwo rosyjskie
Dziedziny badań: dydaktyka wymowy rosyjskiej
Rozprawa doktorska
Akwizycja i dydaktyka wymowy rosyjskiej polskich studentów rusycystów. Studium teoretyczno-empiryczne.
Promotor: Prof. dr hab. Jolanta Szpyra-Kozłowska.
Praktyczna nauka języka rosyjskiego
Gramatyka opisowa współczesnego języka rosyjskiego
Akcentuacja języka rosyjskiego w aspekcie praktycznym
Wybrane zagadnienia fonetyczno-fonologiczne języka rosyjskiego
Podstawy prozodii rosyjskiej w aspekcie praktycznym
Język dokumentów handlowo-celnych
Korespondencja handlowa
Terminologia specjalistyczna
Członkostwo w organizacjach naukowych
Polskie Towarzystwo Neofilologiczne
Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli i Wykładowców Języka Rosyjskiego
Najważniejsze publikacje:
Фонодидактика русских [р] и [р'] в контексте холистического мультимодального подхода, [w:] Lublin Studies in Modern Languages and Literature. Vol 42, No 1 (2018): The /r/ sound in language. Red. J. Knieja, M. Mizak, s. 18-33 (22889 zn. wyd.). ISSN 0137-4699.
Treninig multosensoryczny w fonodydaktyce rosyjskiej. Z praktyki nauczania, [w:] „Języki Obce w Szkole” 2/2017, str. 63-67. ISNN: 0446-7965.
O некоторых приемах обучения русскому произношению, [w:] Актуальные проблемы обучения русскому языку как иностранному и русскому языку как неродному, ред. Л.С. Крючкова, ИИУ МГОУ Москва, 2017, с. 127-134 (19 558 znaków). ISBN 978-5-7017-2726-5
Холистический мультимодальный подход в обучении произношению, [w:] MULTI-LINGUA-DIDACTICA 1. Nowy wymiar dydaktyki języków obcych w edukacji szkolnej i akademickiej, t. 1, red. E.Curkan-Dróżka i M. Marcinkowska-Bachlińska, Łódź 2017, wyd. PRIMUM VERBUM, str. 97-108 (29 100 znaków). ISBN 978-83-65237-45-3
K. Oszust-Polak, W. Markowska, Wizerunek nauczyciela rusycysty w świetle opinii studentów filologii rosyjskiej UMCS w Lublinie, [w:] Проблемы славяноведения. Сборник научных статей и материалов. Выпуск 19, ред. Михальченко С. И., Брянск 2017, wyd. РИО Брянского Государственного Университета, c. 239-250 (22 259 znaków). ISBN 978-5-9734-0280-8
Организация работы над произношением на начальном этапе обучения русскому языку в польской аудитории, [w:] Język rosyjski w przestrzeni komunikacyjnej. Русский язык в коммуникативном пространстве, cz. III, red. R. Rybicka, S. Szaszkowa, Lublin 2016, str. 131–140.
Обучение фонетическим средствам общения в контексте документов: Общеевропейские компетенции владения иностранным языком: изучение, обучение, оценка и Государственный стандарт по русскому языку как иностранному, [w:] Русский язык в иностранной аудитории – теория, практика, цели и результаты преподавания, ред. Е. Невзорова-Кмеч, Лодзь, 2015, s. 63-73.
Использование Национального корпуса русского языка в процессе формирования фонетических навыков, [w:] Językrosyjskiwprzestrzenikomunikacyjnej, red. H. Munia, S. Szaszkowa, Lublin 2014, s. 135-144.
Фонетические ошибки польских студентов-русистов в речи на русском языке: пути устранения [w:] Мова i культура,red. L.W. Lewancewicz, W.M. Kościuczyk, T.A. Kisiel i in., rec. W.I. Kulikowicz, W.B. Perachod, wyd. Republikański Instytut RIWSZ, Мiнск 2014, c. 135-144.
О некоторых проблемах формирования грамматических навыков в речи поляков-русистов, [w:] Славянские языки: системно-описательный и cоциокультурный аспекты исследования. Сборник научных трудов в двух частях, часть 2, wyd. BrzeskiPaństwowyUniwersytetim. A. S. Puszkina, Brześć 2014, с. 263-267.
Odrezultatywne nazwy subiektów czynności z formantem słowotwórczym -nik we współczesnym rosyjskim, białoruskim i polskim języku literackim, [w:] Польска-беларускае супрацоўніцтва ў культуры, мове і літаратуры:зб.Матэрыялаў міжн.Навуковай канф., рэд кал.: З.П. Мельнікава, У.А. Сенькавец, А.С. Кавалюк ; пад агульнай рэд. У.А. Сенькаўца; Брэсц. дзярж. ун-т імя А.С. Пушкіна. Брэст : БрДУ, 2014, s. 97-104.
J.I. Kraszewskiipolskie życieteatralne, [w:] История в зеркале литературы: исторический роман Ю. Крашевского в контексте европейской истории и литературы, red. Z. P. Mielnikawa, N. N. Kowaliowa, Брест 2013, s. 49-52.
Перевод как форма межкультурной коммуникации (на примере славянских языков), [в:] Актуальныя праблемы мовазнауства i лiнгвадыдактыкi, red. М. I. Nowik, S. F. But-Gusaim i in., rec. W.I. Sienkiewicz, wyd. Alternatywa. Ministerstwo Edukacji RB, Brześć 2013, c. 103-104.
Путешествуем с рок-оперой Юнона и Авось, [w:] Język rosyjski jako przedmiot nauczania w szkole wyższej, red. H. Munia, S. Szaszkowa, Lublin 2013, s. 239-251.
Принципы построения сборника упражнений по орфоэпии и орфографии, [w:] Język rosyjski jako przedmiot nauczania w szkole wyższej, red. H. Munia, S. Szaszkowa, Lublin 2013, s. 252-263.
Использование Интернет-ресурсов в качестве вспомогательного средства в обучении произношению русского языка, [w:] Nauczanie języka rosyjskiego studentów na kierunkach filologicznych i niefilologicznych, red. H. Rycyk-Sztajdel, S. Szaszkowa, Lublin 2012, s. 243-250.
Tolerancja religijna w Wielkim Księstwie Litewskim, [w:] Супольнасць традыцыі – садружнасть у будучыні. Беларуска-польскія моўныя, літаратурныя і культурныя сувязі, red. I. E. Bogdanowicz, S. M. Zaprudski, M. P. Kasciuk i in., Мінск 2012, с. 377-383.
Nauczanie języka rosyjskiego na neofilologii i innych kierunkach – międzynarodowa konferencja naukowa. Lublin, 7 - 8 czerwca 2010 r., (sprawozdanie) [w:] „Facta Simonidis” 2011 (4), II, Zeszyty naukowe PWSZ w Zamościu, s. 187 – 192.
Изложения на практических занятиях по русскому языку, [w:] Nauczanie języka rosyjskiego studentów na kierunkach filologicznych i neofilologicznych, red. L. Szypielewicz, Warszawa – Lublin 2009, s. 269 – 275.
Bajki Kornieja Czukowskiego na lekcjach języka rosyjskiego – Мойдодыр, [w:] „Języki Obce w Szkole”, 2 (2009), s. 140 – 144.