Aktualna tematyka badawcza:
1. Róźnorodność sensoryczna uczniów z SPE a pełnienie ról społecznych
2. Metody ogólnorozwojowej i psychodydaktycznej terapii pedagogicznej w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi
3. Diagnoza i terapia umiejętności manualnych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
4. Problemy i potrzeby wychowawcze uczniów w edukacji włączającej
5. Diagnoza funkcjonalna w edukacji i terapii
7. Zachowania trudne uczniów z SPE
8. Sztuczna inteligencja w edukacji, wychowaniu, terapii uczniów z SPE
9. Metody aktywizujące w edukacji włączającej
Kwalifikacje i specjalistyczne uprawnienia:
Tyflo- i oligofrenopedagog
Terapeuta integracji sennsorycznej
Specjalista terapii ręki
Specjalista Programu Integracji Odruchów S. Goddard-Blythe
Terapeuta Metody Strukturalnej
Diagnosta KORP
Diagnosta PEP-3
Diagnosta Monachijskiej Funkcjonalnej Diagnostyki Rozwojowej
Diagnosta KOCP
Dodatkowe kursy i szkolenia doskonalące m. in. z zakresu metod aktywizujących, technik pamięciowych, szybkiego czytania, metod terapii pedagogicznej, ortoptyki, usprawniania widzenia, STEAM, neurodydaktyki i neuroedukacji, TUS, TZA, bajkoterapii, AI w edukacji.
Dokroranci:
Monika Bednarczuk, Wybrane korelaty samooceny i percepcji siebie młodzieży z trudnościami w uczeniu się, uczęszczającej do szkół branżowych (promotor pomocniczy)
Funkcje pełnione w latach 2017-2024
Członek Wydziałowego Zespołu ds Jakości Kształcenia
Członek Wydziałowego Zespołu ds. Współpracy z Otoczeniem Zewnętrznym
Członek Wydziałowego Zespołu ds. Erasmusa i Współpracy Międzynarodowej
Członek Wydziałowego Zespołu ds. Angielskiej Wersji Planów Studiów
Nagrody i wyróżnienia
1. Nagroda Rektora za działalność organizacyjną - Nagroda zespołowa III stopnia za wyróżniającą się pracę na rzecz Uczelni – 23 października 2018
2."Medal Komisji Edukacji Narodowej" za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania - 21 lipca 2020
Najważniejsze publikacje:
Funkcjonowanie społeczno-emocjonalne dzieci z grupy ryzyka dysleksji a działania profilaktyczne przedszkola i szkoły (Kucharczyk, I., & Wójcik, M., 2024). . Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 19(2 (73)
The Role of a Sensory Diet in Improving the Quality of Psychosocial Functioning of Students in Inclusive Education. Podstawy Edukacji. Equal opportu-nities for all or fair chances to all in education, Tom 16/2023
Wybrane zasoby osobiste uczniów z niepełnosprawnością wzroku - przegląd teoretycznych zagadnień, (współautor: Izabella Kucharczyk). Oblicza kultury dostępności. Księga Jubileuszowa Profesor Zofii Palak (pp.151-166). Wydawnictwo Episteme, Lublin 2023
Graphomotor Skills of Students with Mild Intellectual Disability, Lubelski Rocznik Pedagogiczny, Vol 40, No 3 (2021), strony 157-177
Funkcjonowanie psychomotoryczne uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w młodszym wieku szkolnym w opinii rodziców i nauczycieli, Lubelski Rocznik Pedagogiczny, Vol 40, No 4/2021
Strategies for Supporting the Development of Manual Skills in Preschool and Early School Age Children, Studia Edukacyjne, UAM Poznań, 63/2021, 169-178
Integracja odruchów tonicznych w terapii i edukacji dziecka z niepełnosprawnością intelektualną, W. A. Pawlak-Kindler (red.). Terapia osób z niepełnosprawnością intelektualną, wyd. UMCS, Lublin 2018
Kinezjologia edukacyjna w pracy z dzieckiem z niepelnosprawnoscią intelektualną, Lublin 2017, UMCS
Wielodyscyplinarna diagnoza dziecka z autyzmem - funkcjonalna ocena rozwoju, w: Szkoła Specjalna, nr 2/2017
Terapia pedagogiczna dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Nowe oblicza terapii w pedagogice specjalnej, Z.Palak, M. Wójcik (red.) Lublin 2016, UMCS
Metody i programy percepcyjno-motoryczne w terapii dziecka z niepełnosprawnością, w: Z.Palak, M. Wójcik (red.) Terapia pedagogiczna dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Nowe oblicza terapii w pedagogice specjalnej, Lublin 2016, UMCS
Rola ruchu i doświadczeń sensorycznych w rozwoju dziecka, w: A. Bujnowska, B. Sidor-Piekarska, Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w teorii i praktyce, KUL, Lublin 2015
Stymulacja percepcyjno-motoryczna małego dziecka w praktyce, w: A. Bujnowska, B. Sidor-Piekarska (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w teorii i praktyce, KUL, Lublin 2015
Diagnoza i terapia specyficznych zaburzeń sensorycznych u dzieci z autyzmem, w: Prokopiak A. (red.), Niedyrektywnośc i relacja. Terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2014
Rola terapeuty integracji sensorycznej w procesie autorehabilitacji dziecka z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia. Vol. 27 (2014), 2
Specyfika trudności sensorycznych dzieci z wadami serca i możliwości ich usprawniania, Niepełnosprawność, 12/2013