Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Konsultacje 24/25 Zima
Wtorek 15.00 -17.00 s. 422/428
Piątek 16.00 -18.00 zdalnie/po uprzednim umówieniu się.
Główny obszar badań skupiałem wokół diagnozy eyetrackingowej komunikatów wizualnych w obszarze badań pedagogicznych. Szczególnie interesowała mnie optymalizacja komunikatów wizualnych poprzez pomiar bezpośredni tj. rejestrację i analizę danych o położeniu i ruchach gałek ocznych człowieka. Elementem kluczowym badań była analiza obiektywnych danych ilościowych i jakościowych uzyskiwanych z aktywizacji i przetwarzania informacji wzrokowej. Zajmujmowałem się również badaniami związanymi z rozwojem technologii informacyjnej, uwzględniając w tym, edukację wspomaganą symulacjami komputerowymi oraz nowymi metodami rejestracji obrazu. Aktywność badawczą uzupełniała problematyka powiązana z efektywnym nauczaniem i uczeniem się. Szczególnie eksperymentalne badania odwołujące się do wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjnych w pedagogice. Obecnie na etacie adiunkta dydaktycznego.
Dotychczasowe działania w obszarze zainteresowania pedagogiką medialną związane są z uczestnictwem w Projektach unijnych implementujących wiedzę poprzez materiały multimedialne wprowadzane w polskich szkołach wszystkich szczebli oraz w zakresie transferu wiedzy. W ramach tych działań:
Projekt realizował kilka zadań długookresowych, o zasięgu europejskim: międzynarodowa wymiana najbardziej wartościowych doświadczeń, związanych z użytkowaniem i ochroną miast historycznych, przedstawienie i spopularyzowanie tych miast historycznych, pokazanie ich historii i współczesnego życia w różnych krajach i kulturach. Ponadto, zwrócenie międzynarodowego zainteresowania na potrzebę, możliwości i korzyści związane z ochroną i wykorzystaniem miast historycznych, nawiązanie kontaktów pomiędzy konserwatorami i samorządami miast historycznych w poszczególnych krajach, kontaktów trwałych, bo opartych o wymianę doświadczeń, edukacja młodzieży w zakresie współczesnego wykorzystania dziedzictwa różnych kultur i narodów. Projekt przygotowano, złożono, ale nie uzyskano finansowania Komisji Europejskiej.
Temat Projektu był aktualnym obszarem wiedzy pedagogicznej. Intensywna obecność w przestrzeni społecznej technologii informacyjnych wpłynęła na zasadniczą zmianę doświadczeń komunikacyjnych ludzi. Idea społeczeństwa informacyjnego zakłada umiejętność wykorzystania oraz posługiwania się nowoczesnymi technologiami między innymi w procesie kształcenia. Jednym z założeń współczesnej edukacji jest przygotowanie nauczycieli do stosowania w procesie dydaktycznym nowoczesnych technik komputerowych. Cel projektu wpisywał się w strategiczne obszary badawcze oraz priorytetowe kierunki badań w Krajowym Programie Ramowym w zakresie metod i narzędzi wytwarzania oprogramowania wspierającego rozwój społeczeństwa informacyjnego (obszar VII – 7.2).
Projekt przewidywał zbadanie procesu obniżenia się poziomu wiedzy poprzez zastosowanie wielokrotnych badań dystansowych. Zastosowanie w badaniach, metody naturalnego eksperymentu pedagogicznego czyni klarownym obraz trwałości wiedzy wśród badanych studentów. Dobór dużej próby badawczej stworzy podstawy do sformułowania uogólnień i istotnych wniosków dla przyszłych zastosowań nowoczesnych środków dydaktycznych w zestawieniu z tradycyjnymi metodami przekazywania wiedzy. Zgodnie z pismem przekazanym przez J.M. w dniu 01.02.2007, Projekt uzyskał pozytywną ocenę. Ze względu na ograniczone środki finansowe oraz dużą ilość wniosków nie otrzymał finansowania.
Głównym założeniem projektu było wykorzystanie niestosowanej dotąd techniki eyetrackingowej do analizy postrzegania i interpretowania przestrzeni historycznych. Technika eyetrackingu oraz komplementarnie specjalnie zaprojektowane testy psychologiczne umożliwiają opracowanie modeli matematyczno-psychopedagogicznych ukazujących postrzeganie miejsc historycznych.
Dzięki włączeniu w przebieg badań różnych grup respondentów, charakteryzujących się różnymi cechami osobowościowymi, możliwe jest uogólnienie uzyskanych wyników oraz pełna ich interpretacja. Głównym beneficjentem badań były muzea oraz inne instytucje i organizacje zajmujące się edukacja historyczną. Analizy w sposób jednoznaczny wskazują elementy odwracające i skupiające uwagę zwiedzających. Pozwoli to na określenie aktualnego stanu atrakcyjności wizualnej przestrzeni muzealnej. Mogą zatem stanowić istotny punkt odniesienia dla modernizacji ekspozycji przestrzeni historycznych. Projekt został zaopiniowany pozytywnie, ze względu na ograniczany budżet nie został sfinansowany. Autorzy projektu wykonali materiał badawczy oraz przeprowadzili badania pilotażowe.
Brak ogłoszeń.