Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Konsultacje w semestrze zimowym roku akademickiego 2024/2025:
wtorek 14.00-15.00 pokój 209
czwartek 9.00-10.00 online
W sprawie konsultacji online w innych terminach proszę o kontakt mailowy.
Pl. Marii Curie-Skłodowskiej 4A/209, II piętro 20-031 Lublin, woj. lubelskie
Życiorys naukowy
2010 – obrona pracy licencjackiej Zależność, uzależnienie w relacji „człowiek – świat”. Językowy obraz uzależnienia, zależności w poezji Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego i Marcina Świetlickiego, napisanej w Zakładzie Leksykologii i Pragmatyki pod kierunkiem dr hab. Doroty Filar.
2011 – obrona pracy dyplomowej Część całości – postać ludzka, wykonanej w Katedrze Projektowania i Grafiki pod kierunkiem dra hab. Andrzeja Markiewicza, prof. PR.
2012 – obrona pracy magisterskiej Obraz śmierci w poezji Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, napisanej w Zakładzie Językoznawstwa Ogólnego pod kierunkiem prof. dr hab. Anny Pajdzińskiej.
2022 - obrona pracy doktorskiej Język i obraz w artystycznym plakacie teatralnym. Analizy semiotyczno-kulturowe, napisanej pod kierunkiem prof. dra hab. Ryszarda Tokarskiego.
Publikacje:
A ja znowu ten wiersz piszę od początku i nie umiem skończyć – „bliźniacze” wiersze Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego we wzajemnym kontekście, w: Tekst - Kontekst - Intertekst, red. O. Kielak, A. Kowalska, J. Szadura, Lublin 2013, s. 139-150.
Śmierć jako postać kobieca w poezji Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, „Investigationes Linguisticae” XXX, 2014, wyd. specjalne Język w Poznaniu, t. 4, red. K. Juszczyk, B. Mikołajczyk, J. Taborek, W. Zabrocki, Poznań 2014, s. 11-22.
Interpretacja plakatu artystycznego w przekazie medialnym, [w:] Film, telewizja i sztuki wizualne w dobie nowych mediów, red. M. Marczak, Olsztyn 2014, s. 31-40.
Interpretacja plakatu artystycznego jako działanie na tekstach, [w:] Działania na tekście. Przekład – redagowanie – ilustrowanie, red. S. Niebrzegowska-Bartmińska, M. Nowosad-Bakalarczyk, T. Piekot, Lublin 2015, s. 257-267.
Artystyczny język sztuki plakatu, [w:] Interpretácie sveta v jazyku, red. P. Káša, R. Tokarski, M. Vojteková, Prešov 2015, s. 230-238.
Metodologia amalgamatów kognitywnych w interpretacji plakatów artystycznych, [w:] Język a media. Zjawiska językowe we współczesnych mediach, red. B. Skowronek, E. Horyń, A.Walecka-Rynduch, Collegium Columbinum, Kraków 2016, s. 223-234.
Transformacje znaków z przestrzeni publicznej w plakacie społecznym [w:] Konwencja i kreacja w tekstach kultury, red. M. Karwatowska, R. Litwiński, A. Siwiec, Lublin 2016, s. 83-90.
Plakat artystyczny – przekaz multimodalny, [w:] Współczesne media. Gatunki w mediach. Prace dedykowane Profesor Marii Wojtak. Tom pierwszy. Zagadnienia teoretyczne. Gatunki w mediach drukowanych, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Lublin 2017, s. 465-474.
Konotacje antroponimów w plakatach teatralno-operowych, [w:] Barwy słów. Studia lingwistyczno-kulturowe, red. D. Filar, P. Krzyżanowski, Lublin 2017, 45-59.
Symbole w polskim plakacie artystycznym. Interpretacje semantyczno-kulturowe, [w:] Neslovanské elementy v kulturách a jazycích Slovanů, red. M. Giger, H. Kosáková, M. Příhoda, Praga 2017, 151-168.
Gra znakami i znaczeniami w polskim artystycznym plakacie teatralnym, [w:] "LingVaria" 2018, nr 1, s. 245-254. doi: https://doi.org/10.12797/LV.13.2017.25.18
Język i obraz w plakacie teatralnym – analizy multimodalne, [w:] Współczesne media – media multimodalne, t. 1: Zagadnienia ogólne i teoretyczne. Multimodalność mediów drukowanych, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Lublin 2018, s. 165-175.
Powtórzenie międzytekstowe jako środek artystycznego wyrazu w twórczości poetyckiej Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, [w:] Język pisarzy: środki artystycznego wyrazu, red. T. Korpysz, A. Kozłowska, Warszawa 2019, s. 257-266.
Metafory w plakatach teatralnych Jerzego Czerniawskiego, "Postscriptum Polonistyczne" 2020, nr 2 (26), s. 217-226. doi: https://doi.org/10.31261/PS_P.2020.26.17
The interpretative frame as a tool of a multimodal analysis of theatrical poster, "Studia Filologiczne UJK" 2021 nr 34, cz. 2, s. 347-363. https://studiafilologiczne.ujk.edu.pl/sf/view/892
Schematy i kreacje. Język i obraz w plakacie teatralnym, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2023.
Wizualno-słowna gra z odbiorcą. O perswazyjności plakatu słów kilka, „Forum Lingwistyczne” t. 11, nr 2, 2023. DOI: https://doi.org/10.31261/FL.2023.11.2.09
„Whatever we touch upon in these works, we always get lost in the obscurity os secrets”. Semantic and culrurat interpretations of Jerzy Czerniawski’s theatre posters, [w:] the Uncanny in Language, Literature and Culture, ed. S. Stollman, Ch. Jorge and C. Morris, Cambridge Scholars Publishing 2024.
Język – kultura – zmysły – poznanie: Ilona Witkowska, Wyrazić nienazwane: językowo-kulturowy obraz zapachu we współczesnej polszczyźnie, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas” 2021, 268 s., „Etnolingwistyka” nr 36, 2024, s. 349-353.