Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Instytut Psychologii UMCS, ul. Głeboka 45, p. B 4.09
Dyżur: wtorek, g. 9:30 - 11:00
Konsultacje dla studentów w semestrze letnim roku akademickiego 2024/2025:
Link do konsultacji na Wirtualnym Kampusie: https://kampus.umcs.pl/mod/bigbluebuttonbn/view.php?id=183112
W sprawie ustalenia terminu konsultacji proszę napisać wiadomość na adres: anna.blaszczak2@mail.umcs.pl
Aktualnie zajmowane stanowiska:
Koordynator z ramienia Katedry ds. programu Erasmus i współpracy międzynarodowej
Lider polskiej części projektu Supporting Teachers of Students with Experience of Migration
Zainteresowania naukowe:
psychologia poznawcza
myślenie otwarte i elastyczne
zniekształcenia poznawcze
uważność
diagnoza psychologiczna
Prowadzone wykłady i szkolenia:
Psychologia poznania
Wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży
Przygotowanei psychologiczne do pracy w szkole
Cognitive Psychology
Publikacje:
Błaszczak, A. (2010). Współzależność schematu Ja. Różnice płciowe, konsekwencje. Wydawnictwo UMCS.
Błaszczak, A. (2010). Współzależność schematu Ja a społeczne kategoryzacje. Czasopismo Psychologiczne. 16, 77-86.
Błaszczak, A. (2011). O podmiotowych uwarunkowaniach angażowania się w działanie na rzecz innych ludzi. Współzależność schematu Ja a gotowość do zachowań prospołecznych. W: G.E. Kwiatkowska, A. Łukasik (red.), Jednostka w ponowoczesnym świecie (s. 63-76). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Błaszczak, A. (2012). Odrębność i współzależność schematu Ja. Dyspozycyjne uwarunkowania traktowania bliźniego jak siebie samego. W: A. Szuster, D. Maison i D. Karwowska (red.), W stronę podmiotowości. O emocjonalności, tożsamości, dobrzych uczynkach i pożytkach płynących z porannego wstawania (s. 181-202).Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa.
Błaszczak, A. (2017). MBSR jako metoda wspierająca proces radzenia sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym u pielęgniarek. Annales sectio J, 30, 245-258.
Błaszczak, A. (2018). Wpływ Treningu Redukcji Stresu opartego na uważności (MBSR) na zdrowie fizyczne. Annales sectio J, 31, 61-73.
Błaszczak, A. (2018). Metafora w praktyce terapeutycznej w ujęciu Miltona Ericksona. Annales sectio J, 31, 113-120.
Błaszczak, A. (2019). Skuteczność treningu redukcji stresu opartego na uważności jako metody wsparcia personelu pielęgniarskiego w radzeniu sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym. Pielęgniarstwo Polskie, 72, 192-197.
Błaszczak, A. (2019). Inteligencja i sumienność jako predyktory sukcesów maturalnych. Kiedy ciężka praca liczy się bardziej niż bycie bystrym? Edukacja, 4, 49-64.
Błaszczak, A. (2020). Znaczenie osobowościowych i intelektualnych korelatów osiągnięć szkolnych. Annales sectio J, 33, 25-34.
Błaszczak, A. (2020). Teaching Academic Honesty in general and Ethical Standards in Psychological Research within International Baccalaureate Diploma Programme with reference to the examples of good practices from Międzynarodowe Liceum Paderewski in Lublin, Poland. Edukacja, 1, 19-33.
Knopik, T., Błaszczak, A., Maksymiuk, R., Oszwa, U. (2021). Parental involvement in remote learning during the early stage of COVID-19 pandemic - dominant approaches and their diverse implications. European Journal of Education, 00, 1-18.
Błaszczak, A. (2021). Od szczęścia do nienawiści. Leksykon emocjonalny u dzieci w młodszym wieku szkolnym i młodzieży kończącej szkołę podstawową. Logopedia, 50, 19-33.
Gawda, B., Błaszczak, A. (2021). Emocje i temperament u zwierząt. Warszawa: CeDeWu
Knopik, T., Błaszczak, A., Oszwa, U., Maksymiuk, R. (2022). Assisting Strategies of the Parents of Students with Special Educational Needs in the Emergency Remote Learning in Poland. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(14), 8783. https://doi.org/10.3390/ijerph19148783
Kaczmarek, M., Bedyńska, S., Błaszczak, A., Kaczan, R., Kochańska, M., Knopik, T., Krasowicz-Kupis, G., Krejtz, I., Krejtz, K., Łuniewska- Etenkowska, M., Orylska, A., Papuda-Dolińska, B., Rycielski, P., Rydzewska, K., Sędek, G., Wiejak, K., Zieliński, P. (2022). Kompleksowa Analiza Procesów Poznawczych – bateria testów komputerowych KAPP_A dla dzieci i młodzieży w wieku 5–25 lat. Część 2: własności psychometryczne, stosowanie i interpretacja wyników. Warszawa: IBE.
Knopik, T., Krasowicz-Kupis, G., Wiejak, K., Błaszczak, A., Kochańska, M., Łuniewska-Etenkowska, M., Papuda-Dolińska, B., Zieliński, P., Kaczmarek, M.,Sędek, G. (2022). Kompleksowa Analiza Procesów Poznawczych − bateria testów komputerowych KAPP_A i kwestionariuszy KAPP_S dla dzieci i młodzieży z: ponadprzeciętnym potencjałem poznawczym, dysleksją, ADHD. Warszawa: IBE.
Krasowicz-Kupis, G., Błaszczak, A., Kochańska, M., Knopik, T., Krasowicz-Kupis, G., Łuniewska- Etenkowska, M., Papuda-Dolińska, B., Smoczyńska, M., Wiejak, K., Zieliński, P., Kaczmarek, M., Sędek, G. (2022). Kompleksowa Analiza Procesów Poznawczych - bateria testów komputerowych KAPP_A i kwestionariuszy KAPP_S dla dzieci i młodzieży z zaburzeniem komunikacji językowej i z doświadczeniem migracji. Warszawa: IBE.
Krasowicz-Kupis, G., Wiejak, K., Bedyńska, S., Błaszczak, A., Kaczan, R., Kaczmarek, M., Kochańska, M., Knopik, T., Krejtz, I., Łuniewska- Etenkowska, M., Orylska, A., Papuda-Dolińska, B., Rycielski, P., Rydzewska, K., Sędek, G., Smoczyńska, M., Zieliński, P. (2022). Kompleksowa Analiza Procesów Poznawczych – bateria diagnostyczna KAPP dla dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: IBE.
Krejtz, I., Bedyńska, S., Błaszczak, A., Kaczan, R., Kaczmarek, M., Kochańska, M., Knopik, T., Krasowicz-Kupis, G., Łuniewska- Etenkowska, M., Orylska, A., Papuda-Dolińska, B., Rycielski, P., Rydzewska, K., Sędek, G., Smoczyńska, M., Wiejak, K., Zieliński, P. (2022). Kompleksowa Analiza Procesów Poznawczych – bateria testów komputerowych KAPP_A dla dzieci i młodzieży w wieku 5–25 lat. Część 1: podstawy teoretyczne i opis testów. Warszawa: IBE.
Papuda-Dolińska, B., Błaszczak, A., Kochańska, M., Knopik, T., Krasowicz-Kupis, G., Łuniewska- Etenkowska, M., Wiejak, K., Zieliński, P., Kaczmarek, M., Sędek, G. (2022). Kompleksowa Analiza Procesów Poznawczych – bateria testów komputerowych KAPP_A dla dzieci i młodzieży z dysfunkcją wzroku oraz dzieci i młodzieży z dysfunkcją słuchu. Warszawa: IBE.
Papuda-Dolińska, B., Wiejak, K., Błaszczak, A., Kochańska, M., Knopik, T., Krasowicz-Kupis, G., Łuniewska- Etenkowska, M., Zieliński, P. Kaczmarek, M., Sędek, G. (2022). Kompleksowa Analiza Procesów Poznawczych – skale KAPP_S do oceny osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym (KAPP_SNIU), znacznym (KAPP_SNIZ) i głębokim (KAPP_SNIG). Warszawa: IBE.
Papuda-Dolińska, B., Wiejak, K., Błaszczak, A., Kochańska, M., Knopik, T., Krasowicz-Kupis, G., Łuniewska- Etenkowska, M., Zieliński, P. Kaczmarek, M., Sędek, G. (2022). Kompleksowa Analiza Procesów Poznawczych – bateria testów komputerowych KAPP_A i kwestionariuszy KAPP_S dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.Warszawa: IBE.
Wiejak, K., Błaszczak, A., Kochańska, M., Knopik, T., Krasowicz-Kupis, G., Łuniewska- Etenkowska, M., Papuda-Dolińska, B., Zieliński, P. Kaczmarek, M., Sędek, G. (2022). Kompleksowa Analiza Procesów Poznawczych – bateria testów komputerowych KAPP_A i kwestionariuszy KAPP_S dla dzieci i młodzieży z zaburzeniem ze spektrum autyzmu. Warszawa: IBE.
Błaszczak, A. (2022). Dyspozycja do myślenia w sposób otwarty i elastyczny. Annales UMCS sectio J, 35, 23-41.
Błaszczak, A., Klocek, M. (2022). Polska adapatacja skali do pomiaru myślenia w sposób otwarty i elastyczny (AOT). Przegląd Psychologiczny, 64, 81-97.
Papuda-Dolińska, B., Błaszczak, A. Wiejak, K., Knopik, T.; Krasowicz-Kupis, G.; Łuniewska-Etenkowska, M.; Zieliński, P. (2023). Skale obserwacyjne do oceny rozwoju poznawczego dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym (KAPP_SNIU), znacznym (KAPP_SNIZ) i głębokim (KAPP_SNIG) – charakterystyka narzędzia. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 42(2), 117-133.
Błaszczak, A. (2023). Diagnoza funkcjonowania poznawczego. Dyrektor szkoły, (4), 52-54.
Papuda-Dolińska, B., Knopik, T., Wiejak, K., Błaszczak, A., Styrkacz, S., Mykowska, K. (2024). Edukacja dzieci i uczniów z doświadczeniem migracyjnym przybyłych z Ukrainy – dobrepraktyki i rekomendacje. Instytut Badań Edukacyjnych
Krasowicz-Kupis, G., Wiejak, K., Knopik, T., Papuda-Dolińska, B., Błaszczak, A.(2024). KAPP Kompleksowa Analiza Procesów Poznawczych w diagnozowaniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, W: A. Kocyła-Łukasiewicz (red.), Trudności w czytaniu i pisaniu. Wyzwania logopedyczne (s.61-85). Wydawnictwo naukowe UwS.
Konferencje naukowe:
Błaszczak, A. (2024). Zastosowanie systemu diagnostyczno-terapeutycznego KAPP
w terapii logopedycznej. Trudności w czytaniu i pisaniu oraz ich uwarunkowania w perspektywie edukacyjnej, 16 marca 2024r., Gdańsk, Uniwersytet Gdański.
Papuda-Dolińska, B., Wiejak, K., Błaszczak, A., Boczkowska, M., Szumski, G., Grygiel, P. (2024). Specialist teachers and their role in creating an inclusive preschool environment. EARLI SIG 5 and SIG 28, 10-12 lipca 2024r., Warszawa, Uniwersytet Warszawski.
Błaszczak, A. (2024). Integration of students with migration experience – analysis of good practices. Word in Education, 26-28 września 2024r., Kraków, Uniwersytet Ignatianum.
Błaszczak, A., Papuda-Dolińska, B., Wiejak, K. (2024). Wspieranie dobrostanu szkolnego w klasach wielokulturowych, Healthy Minds, 17-19 października 2024r., Kraków, Uniwersytet Jagielloński.
Projekty naukowo-badawcze i wdrożeniowe:
2020-2023 KAPP
2023-2024 STSEM
2023-2025 UNICEF ASA
Organizacja konferencji naukowych: 30 Kolokwia Psychologiczne PAN, 9-11.06.2022; Education without Borders, 12-14.09.2024.
Nagrody Naukowe:
Nagroda zespołowa III stopnia Rektora UMCS 2022;
Nagroda Rektora UMCS za wyrózniającą się pracę naukową i wysoko punktorany artykuł opublikowany w 2022 roku
Nagroda Rektora UMCS za wyrózniającą się pracę naukową i wysoko punktorany artykuł opublikowany w 2021 roku
Rozwój naukowy:
Bio: