Aktualna tematyka badawcza:
Problematyka edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, zwłaszcza rola i znaczenie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dzieci z niepełnosprawnością w różnych formach kształcenia.
Współpraca naukowa:
Współpraca ze Stowarzyszeniem „Wodnik Szuwarek”, działającym przy Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Firleju przy opracowywaniu innowacyjnego projektu: „Model pracy zespołu do spraw przygotowania osoby z niepełnosprawnością intelektualną w placówkach edukacji do zatrudnienia na otwartym rynku pracy” w ramach projektu „Mikro innowacje – makro korzyści”. Projekt ten współfinansowany był ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego, prowadzony przez Lubelską Fundację Rozwoju. Pełniłam w nim funkcję eksperta i opracowałam raport z przeprowadzonych badań dotyczących wprowadzania osób z niepełnosprawnością intelektualną na otwarty rynek pracy.
Nagrody i wyróżnienia:
Nagroda Indywidualna III stopnia Rektora UMCS (23 października 2019 r.)
Medal Komisji Edukacji Narodowej (17 sierpnia 2021 r.)
Nagroda Indywidualna V stopnia Rektora UMCS (21 października 2022 r.)
Najważniejsze publikacje:
Rusinek K., Biblioterapia w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim [w:] red. A. Pawlak-Kindler: Terapia osób z niepełnosprawnością intelektualną, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2018, s. 105-128.
Rusinek K., Współczesne ujęcie niepełnosprawności intelektualnej [w:] red. A. Pawlak-Kindler: Podmiotowość osób z niepełnosprawnością intelektualną, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2016, s. 11-35.
Rusinek K., Zespół wypalenia sił u matek wychowujących dziecko z niepełnosprawnością intelektualną [w:] Szkoła Specjalna nr 1/2015, s. 16-27.
Rusinek K., Aspiracje życiowe młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim [w:] Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 2014, vol. XXVII, zeszyt 2, s. 102-122.
Rusinek K., Postawy młodzieży niedostosowanej społecznie wobec osób znaczących [w:] Szkoła Specjalna nr 2/2011, s.113-121.
Rusinek K., Postawy młodzieży z lekkim upośledzeniem umysłowym wobec zachowań dewiacyjnych [w:] red. Z. Palak, A. Bujnowska, A. Pawlak: Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych, Lublin 2010, s. 81-87.