Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Konsultacje 2024/2025
poniedziałek 11.20 - 12.20
czwartek 15.50 - 16.50
ORCID: 0000-0002-8859-7897
Jestem dr hab., językoznawcą, profesorem w Katedrze Semantyki, Pragmatyki i Teorii Języka, wykładowcą UMCS w Lublinie (od 2002 r.).
W latach 2013-2019 sprawowałam funkcję zastępcy dyrektora Instytutu Filologii Polskiej UMCS.
Moje naukowe zainteresowania skupiają się wokół zagadnień współczesnej polszczyzny, zajmują mnie zwłaszcza związki między językiem a myśleniem i innymi procesami poznawczymi. Obszarem mojego szczególnego zainteresowania jest współczesna semantyka, zwłaszcza w kontekście koncepcji językowego obrazu świata, ale też i problematyka tekstologiczna oraz zagadnienia z zakresu pragmatyki.
Wybrane monografie i artykuły:
Monografia przynosi pierwszy kompleksowy ogląd okładki z perspektywy językowej i tekstowej, wpisując się w interdyscyplinarne badania na temat książki – jej istoty, budowy, funkcji itp. Obiektem badań są teksty szczególne – publikacje popularnonaukowe, które tworzą pomost między wiedzą naukową a społeczeństwem. Rozprawa pokazuje, jakie tendencje mówienia o nauce są współcześnie preferowane przez wydawców, czemu one służą. Analizując różne elementy okładki jako złożonego makroznaku, prezentuje sposób ich tworzenia, budowy, intencje twórców, cele i sposoby, w jakie oddziaływać mają na czytelników. Szczególny nacisk położony jest właśnie na te elementy okładki, które mają sprawić, by publikacja została dostrzeżona, by zaistniała w obiegu publicznym, dotarła do odbiorcy, te, które przekonają potencjalnego czytelnika o potrzebie zakupu i lektury książki oraz stworzą dla niej warunki jak najlepszego odbioru.
Dużo miejsca poświęcono także zagadnieniom związanym z popularyzacją wiedzy naukowej (np. tym, jakie zasady powinny jej przyświecać), z przygotowaniem społeczeństwa na przyjmowanie wiedzy oraz – co niezwykle ważne – z obrazem nauki, jaki kształtują i przekazują społeczeństwu publikacje popularnonaukowe. Obiektem refleksji jest też wydawca książek jako pośrednik i nadawca w komunikacji między autorem a czytelnikiem, a także złożone relacje nadawczo-odbiorcze w tekście zasadniczym i w okładkowych paratektach.
Choć rozprawa dotyczy okładek książek popularnonaukowych, analizy w niej zawarte i wnioski z nich wynikające z łatwością dają się zastosować do innych typów publikacji, kształtując świadomego i refleksyjnego czytelnika paratekstów okładkowych.
Książkę adresowana jest przede wszystkim do językoznawców i badaczy zajmujących się problematyką okładki, ale jednocześnie ma wartość dla innych odbiorców: studentów kierunków edytorskich i filologicznych, edytorów, wydawców, redaktorów i innych osób, w których kompetencjach i interesie leży zapewnienie „bezpiecznego wysłania” książki w świat.