Kierunki realizowanych badań:
dziecko i dzieciństwo, outdoor education, pedagogika lasu, jakość przestrzeni edukacyjnych, metodologie badań jakościowych
Research directions:
child and childhood, outdoor education, forest pedagogy, quality of educational spaces, qualitative research methodologies
Promotorstwo prac doktorskich/supervision of doctoral theses
Katarzyna Kowalik-Paluch: Doświadczanie wartości estetycznych w kontaktach z przyrodą uczniów kończących edukację wczesnoszkolną (data obrony: 13.11.2019)
Emilia Krzyżanowska: Doświadczanie rodzicielstwa w sytuacji choroby kardiologicznej dziecka. Studium fenomenologiczne narracji rodziców (data obrony: 27.06.2019)
Publikacje/Publications
Parczewska, T., Andrésdóttir, M. (2023). Parental self-efficacy in connecting children with nature in Poland and Iceland. A study using the NCPSE scale. Journal of Modern Science, 53 (4), 510-539.
Parczewska, T., Sala-Suszyńska, J. i Sosnowska-Bielicz, E. (2023). Wielokulturowość
w perspektywie uczniów edukacji wczesnoszkolnej w Polsce i Islandii. e-mentor, 3(100), 70–77.
Parczewska, T., Sala-Suszyńska, J. & Sosnowska-Bielcz, E. (2023). Assessment of the Quality of Education and Care in Selected Polish Preschools During the COVID-19 Pandemic Using the ECERS-E Scale. Multidisciplinary Journal of School Education, 12(24), 33–55.
Parczewska, T. (2023). Placówka leśna jako miejsce łączenia dzieci z naturą. Jakościowe studium przypadku. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Parczewska, T., Michalak, R. (2022). Outdoor education: perspective of Polish primary school teachers. Studia z Teorii Wychowania, 2 (39).
Parczewska, T. (2021). The quality of common rooms for 5-9 year old children in Polish schools. Education 3-13 International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education"(online).
Parczewska,T. (2020). Difficult situations and ways of coping with them in the experiences of parents homeschooling their children during the COVID-19 pandemic in Poland. Education 3-13 International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education" (online).
Parczewska, T. (2019). The quality of care for 5–9-year old children in the school environment in Poland measured with the use of the SACERS scale. Education 3-13 International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education" (online).
Parczewska, T. (2019). Fenomenologia w pedagogice. Uwarunkowania, możiwości i potrzeby. Roczniki Pedagogiczne, Tom 11(47), nr 2.
Parczewska, T. (2019). The authority of an Early childhood education teacher in the perception of children and parents. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas, Pedagogika, No 19.
Parczewska, T. (2019). (Nie)wykorzystany potencjał outdoor education. Wybrane aspekty. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, nr 5.
Parczewska, T., Michalak, R. (2019). (Nie)obecność outdoor education w kształceniu szkolnym, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Parczewska, T. (2018). Edukacja na zewnątrz. Wielość perspektyw, podejść, głosów. Roczniki Pedagogiczne, nr 2.
Parczewska, T. (2018). Education of child outside the school classroom in the context of pedagogy of place. Pedagogy. Humanitas University Research, No 17.