Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Konsultacje we wrześniu - 23.09.24 w godz. 13.30-14.30.
Możliwość indywidualnych konsultacji on-line po uprzednim uzgodnieniu terminu drogą mailową (dorota.pankowska@poczta.umcs.lublin.pl).
Zainteresowania naukowe: teoria i praktyka kształcenia nauczycieli, edukacyjna analiza transakcyjna, metodyka pracy wychowawczej, funkcjonowanie nauczycieli w roli zawodowej, problematyka gender w edukacji, ukryty program szkoły, zachowania językowe dzieci i młodzieży w kontekście etyki i kultury mowy (członkini Zespołu Etyki Słowa przy Radzie Naukowej Języka Polskiego PAN).
Publikacje książkowe:
Polubić szkołę. Ćwiczenia grupowe do pracy wychowawczej. WSiP, Warszawa 1995 (I, 1998, 2001, 2003 (współautorstwo z mariolą Chomczyńską-Miliszkiewicz);
Wychowanie a role płciowe. GWP, Gdańsk 2005.
Wychowanie a role płciowe. Program edukacyjny. GWP, Gdańsk 2005/Scenariusze godzin wychowawczych. GWP, Gdańsk 2008;
Pedagogika dla nauczycieli w praktyce. Materiały metodyczne. Impuls, Kraków 2008;
Nauczyciel w perspektywie analizy transakcyjnej. UMCS, Lublin 2010;
Praktyczne przygotowanie do zawodu nauczyciela. Raport z analizy programów praktyk pedagogicznych. PWSZ, Zamość 2011;
Skuteczna edukacja szkolna w kontekście zadań nauczyciela-wychowawcy. UMCS, Lublin 2015 (współautorstwo z T.Sokołowską-Dzioba)
oraz: Zagadki o życiu i twórczości Henryka Sienkiewicza. Morpol, Lublin 1995; Ekspresje. Miniatura, Kraków 2006.
Wybrane artykuły:
Pankowska D., Analiza transakcyjna w edukacji czy edukacyjna analiza transakcyjna? - próba porządkowania znaczeń. "Edukacyjna Analiza Transakcyjna" 2012/1
Pankowska D., Nauczyciele wobec wiedzy o ukrytym programie szkoły. "Przegląd Badań Edukacyjnych" 2013/2
Pankowska D., Kwestia płci i rodzaju - nieobecny "dyskurs" w kształceniu nauczycieli. "Przegląd Badań Edukacyjnych" 2014/2
Pankowska D., Chomczyńska-Rubacha M., Formalne podstawy edukacji a polityka gender mainstreaming. "Studia Edukacyjne" 2015/36
Chomczyńska-Rubacha M., Pankowska D., Wyznaczniki tożsamości młodych kobiet i mężczyzn w percepcji studentów i studentek. "Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja" 2014/4
Pankowska D., Kompetencje zawodowe nauczyciela - próba syntezy (projekt autorski). "Lubelski Rocznik Pedagogiczny" 2016, vol.35, z.3.
Pankowska D., Czego można dowiedzieć się o gender z Internetu? Analiza dyskursu w tekstach dostępnych w sieci. "Przegląd Badań Edukacyjnych" 2017/2
Pankowska D., Dokąd zmierzamy? Uwagi o deficycie Dorosłego w edukacji i życiu społecznym. "Edukacyjna Analiza Transakcyjna" 2017/6
Pankowska D., Bieganowska-Skóra A., Wulgaryzacja języka jako kontekst socjalizacji dzieci i młodzieży. "Przegląd Badań Edukacyjnych" 2018/2
Pankowska D., Transakcyjne aspekty wulgaryzacji języka. "Edukacyjna Analiza Transakcyjna" 2018/7.
Pankowska D., Preventing Aggression at School Using Educational Transactional Analysis. "Lubelski Rocznik Pedagogiczny" 2019, vol.38, z.3.
Pankowska Dorota: Health Education in Upper Secondary Schools - Assumptions and Opportunities ofImplementation in the Light of the Curriculum. “Przegląd Badań Edukacyjnych”1 (30) 2020, s.5-26.
Pankowska D., Refleksje na temat kształcenia nauczycielek edukacji początkowej na podstawie analizy indywidualnych koncepcji roli zawodowej studentek kończących pedagogikę przedszkolną i wczesnoszkolną na UMCS. W: Budowanie znaczeń dydaktyki, pod red. B.Bednarczuk, K.Kusiak, T.Parczewskiej. Wydaw. UMCS, LubLIN 2022.
Pankowska D., Kirenko J., Samujło M.: Teachers' Perceptions of Their Own Competences in View of the Demands of the Professionalisation of the Teaching Profession, Przegląd Badań Edukacyjnych, 2023, vol. 1, nr 41