Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Semestr zimowy 2024/25
środa 11.00-11.30; czwartek 9.00-9.30 p.2.19 (IPed UMCS)
piątek 8.00-9.00 zdalnie/online
link dostępu: https://kampus.umcs.pl/mod/bigbluebuttonbn/view.php?id=186585
Proszę o wcześniejszy kontakt mailowy.
Zainteresowania naukowo-badawcze
Edukacja, psychologia rozwojowa /wychowawcza /kliniczna dziecka; specjalne potrzeby edukacyjne, umiejętności matematyczne uczniów, trudności w uczeniu się matematyki, uczniowie uzdolnieni matematycznie; funkcjonowanie społeczno-emocjonalne uczniów a ich osiągnięcia szkolne; posługiwanie się liczbami przez dzieci dwujęzyczne.
KIERUNKI REALIZOWANYCH BADAŃ
1. Funkcjonowanie społeczno-emocjonalne dziecka w wieku szkolnym a wybrane zmienne psychopedagogiczne.
2. Kompetencje poznawcze (językowe, matematyczne) uczniów a ich funkcjonowanie emocjonalno-społeczne.
3. Lęk przed matematyką i rezyliencja matematyczna.
4. Prężność psychiczna uczniów w czasach wyzwań i niestabilności - badania podłużne.
5.Teoria samostanowienia (SDT) w edukacji matematycznej - potrzeby i motywacje.
Monografie autorskie
1. Oszwa U. (2020). Lęk przed matematyką - poglądy,badania, rozwiązania. Lublin: Wyd. UMCS.
2. Oszwa U. (2009). Psychologiczna analiza procesów operowania liczbami u dzieci z trudnościami w matematyce. Lublin: Wyd. UMCS.
3. Oszwa U. (2007). Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej. Vademecum nauczycieli i rodziców. Kraków: OW Impuls.
4. Oszwa U. (2006). Rozwój i ocena umiejętności matematycznych dzieci sześcioletnich. Warszawa: CMPPP.
5. Oszwa U. (2005). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Kraków: OW IMPULS, Kraków. Wydanie I. (wydanie II – 2006; wydanie III - 2008).
Monografie wieloautorskie
1. Domagała-Zyśk E., Knopik T., Oszwa U. (2017). Diagnoza funkcjonalna kompetencji społeczno-emocjonalnych uczniów w wieku 9-13 lat. Warszawa: ORE.
Artykuły w czasopismach
1. Oszwa U. (2017). Current trends in the emotional and social aspects of the school readiness research. Journal of Preschool and Elementary School Education, 11, 1, 13-27.
2. Oszwa U. (2017). Wczesna matematyzacja dziecka - czynniki stymulujące i hamujące. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 2, 2, 5, 403-414.
3. Oszwa U., Szkotek S. (2017). Społeczno-emocjonalny wymiar gotowości szkolnej w obliczu odwołania obligatoryjnego rozpoczynania edukacji szkolnej przez sześciolatków. Psychologia Wychowawcza, 53, 11, 83-97.
4. Oszwa U., Fedaczyńska M. (2017). Postawy uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej wobec rówieśników z niepełnosprawnością ruchową i słuchową. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 1, 36, 187-206.
5. Oszwa U., Kasperek K. (2017). Wiedza nauczycieli przedszkoli na temat zaburzeń rozwojowych w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 12, 1, 43, 79-98.
6. Oszwa U., Chmiel G. (2016). Motywacja do uczenia się a lęk przed matematyką w klasach starszych szkoły podstawowej. Annales UMCS Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 29, 3, 104-117.
7. Oszwa U., Gajownik E. (2015). Gotowość szkolna dzieci 5-letnich do podjęcia edukacji matematycznej. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 34, 2, 167-175.
8. Turska D., Oszwa U. (2017). Nauczycielskie atrybucje zdolności do matematyki uczniów i uczennic. Kwartalnik Pedagogiczny, 2, 25-40.
9. Oszwa U. (2017). Wartości pedagogiki J.J. Rousseau w kontekście kluczowych umiejętności współczesnej edukacji. Prima Educatione,1, 49-60.
10. Oszwa U., Bober M. (2018). Lęk przed matematyką uczniów szkoły podstawowej a ich poczucie kontroli - Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 5, 2,2, 159-174.
11. Domagała-Zyśk E., Knopik T., Oszwa U. (2018). Znaczenie diagnozy funkcjonalnej w edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Roczniki Pedagogiczne, 10, 46, 77-90.
12. Turska D., Oszwa U. (2018). Stereotyp płci w uczeniu się matematyki. Kwartalnik Pedagogiczny, 3, 249, 57-73.
13. Oszwa U., Szablowska K. (2018). Edukacja matematyczna i lęk przed matematyką w percepcji młodzieży szkolnej, Annales UMCS, Sectio J, 31, 3, 69-86.
14. Oszwa U., Czelej M. (2018). Spostrzeganie stylów pełnienia ról babci i dziadka przez wnuczęta, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica, 11, 70-87.
15. Knopik T., Oszwa U., Domagała-Zyśk E. (2019). Diagnoza funkcjonalna jako standard pomocy psychologiczno-pedagogicznej - od założeń teoretycznych do praktyki diagnostyczno-terapeutycznej. Kwartalnik Pedagogiczny, 2, 252, 163-175.
16. Knopik T. Oszwa U. (2019). Self-determination and development of emotional and social competences and the level of school achievements in 10-11-year-old Polish students, Education 3-13. 10.1080/03004279.2019.1686048.
17. Oszwa U. (2020). Rozwiązywanie arytmetycznych zadań tekstowych przez dzieci z rożnymi typami specyficznych trudności w uczeniu się. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 37, 245-264.
18. Oszwa U. (2020). Społeczna perspektywa lęku przed matematyką. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej,40, 70-87.
19. Knopik, T., Błaszczak, A., Maksymiuk, R., Oszwa, U. (2021). Parental involvement in remote learning during the COVID-19 pandemic—Dominant approaches and their diverse implications. European Journal of Education, 56, 4, 623-640. DOI: 10.1111/ejed.12474.
20. Knopik T., Oszwa U. (2021). E-cooperative problem solving as a strategy for learning mathematics during the COVID-19 pandemic. Education in the Knowledge Society, 22, 1-14. DOI: https://doi.org/10.14201/eks.25176e25176.
Rozdziały w książkach
1. Oszwa U. (2021). Rola emocji w edukacji matematycznej: lęk przed matematyką a osiągnięcia uczniów. W: T. Przybyła (red.): Liczby w cyfrowym świecie. Rozmowy o współczesnej edukacji matematycznej dziecka (s. 29-44). Poznań: WN UAM.
2. Oszwa U. (2017). Rozpoznawanie dysleksji rozwojowej u dzieci dwujęzycznych - przekonania, dylematy, kontrowersje (s. 690-700). W: A. Domagała, U. Mirecka (red.). Zaburzenia komunikacji pisemnej. Gdańsk: Harmonia Universalis.
3. Oszwa U., Teresińska K., (2017). Wypowiedzi pisemne uczniów z dysleksją rozwojową - zagrożenie czy szansa dla współczesnej edukacji? (s. 267-280). W: W. Welskop, V. Tanaś (red.). Człowiek wobec zagrożeń współczesności. Łódź: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu.
Publikacje z zakresu diagnozy i terapii psychologiczno-pedagogicznej
Domagała-Zyśk E., Knopik T., Oszwa U. (2017). TROS-KA. Diagnoza i wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego uczniów w wieku 9-13 lat. Podręcznik dla wychowawców i nauczycieli. Warszawa: ORE.
Bateria diagnostyczna
Domagała-Zyśk E., Knopik T., Oszwa U. (2017). TROS-KA. Zestaw narzędzi diagnostycznych i materiałów postdiagnostycznych w obszarze emocjonalno-społecznym. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Zrealizowane projekty badawcze
1. Konkurs 5/ORE/Konkurs/UE/2016: Kompetencje społeczno-emocjonalne uczniów. Opracowanie pakietu narzędzi diagnostycznych i materiałów postdiadnostycznych dla uczniów II etapu edukacyjnego Zespół badawczy: E. Domagała-Zyśk, KUL Lublin, T. Knopik, UP Kraków, U. Oszwa, UMCS Lublin.
2. Projekt KBN 1H01F 079 26:Poznawcze mechanizmy zaburzeń liczenia u dzieci (2004 -2006). KIEROWNIK PROJEKTU.
3. Projekt CMPPP/UE/EFS 5/2/1a/2005: Badanie gotowości szkolnej sześciolatków – Centrum Metodyczne Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego, Biuro Wdrażania EFS w MEN, Europejski Fundusz Społeczny (EFS); konkurs 5/2.1a/2004; Sektorowy Program Operacyjny – Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006. WYKONAWCA PROJEKTU.