Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
The ORCID iD orcid.org/0000-0002-2306-5726
Publikacje
Monografie
Szkoła–opieka–wychowanie na łamach prasy guberni lubelskiej w latach 1864–1914, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2019, ss. 504, ISBN 978-83-227-9183-7.
Z kart historii szkolnictwa Lubelszczyzny. Ogólnokształcące Liceum Wojskowe w Lublinie w latach 1985–1992, Wydaw. UMCS, Lublin 2017, ss. 292, ISBN 978-83-2278-9052-6, [Współautor: Grzegorz Leśniewski].
Bursy i internaty szkolne w województwie lubelskim w latach 1918-1998, Wydaw. UMCS, Lublin 2017, ss. 249, ISBN 978-83-7784-970-5.
Obraz życia młodzieży szkolnej na Lubelszczyźnie od średniowiecza do początków XX w. Studium z dziejów burs i internatów szkolnych, Wydaw. UMCS, Lublin 2012, ss. 234, ISBN 978-83-7784-244-7.
Redakcja książek i czasopism
„Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2016, nr 1 (35), [Współredaktorzy: Teresa Zubrzycka-Maciąg, Lilianna Klimek].
W trosce o wychowanie, UMCS, Lublin 2015, ss. 259, ISBN 978-83-7784-727-5, [Współredaktorzy: Teresa Zubrzycka-Maciąg, Mariusz Korczyński].
Komunikowanie się w środowisku szkolnym i pozaszkolnym, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2015, ss. 339, ISBN 978-83-8019-248-5, [Współredaktorzy: Wojciech J. Maliszewski, Marian Fiedor].
Pochylmy się nad dzieckiem. Idea i dzieło Janusza Korczaka, Wydaw. UMCS, Lublin 2014, ss. 329 ISBN 97883-77845608, [Współredaktorzy: Mariusz Korczyński, Bożenna Wierzchowska-Konera].
Szkoła, komunikacja i edukacja. Komunikowanie w różnych relacjach interpersonalnych. Wydaw. Adam Marszałek, Toruń 2012, ss. 227, ISBN 978-83-7780-320-2, [Współredaktorzy: Kazimierz Czerwiński, Anna Knocińska].
Artykuły w czasopismach
Samoocena a poziom aspiracji edukacyjno-zawodowych uczniów, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia” 2024, nr 37(1), s. 139–151. DOI: 10.17951/j.2024.37.1.139-151.
Postrzeganie imigrantów w aspekcie afektywnym przez studentów pedagogiki w perspektywie ich przyszłej pracy zawodowej, „Kultura i Edukacja” 2020, nr 3 (129) s. 94-112, [Współautor: Katarzyna Dąbrowska Żmuda]. https://doi.org/10.15804/kie.2020.03.06
Różnice kulturowo-religijne jako komponent wiedzy i poglądów rodziców z centralnej Lubelszczyzny na temat wielokulturowości, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2017, z. 3, s. 187–207, [Współautor: Ilona Nowakowska-Buryła].
"To be" or "to have" and the meaning of life as the predictor of adulthood, “Liudinoznabczi Studii” Seria: Pedagogika 2016 nr 2 (34) s. 172–183.
„Mistrz i Małgorzata” źródłem inspiracji w kształtowaniu wartości w procesie wychowania, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2016, nr 1 (vol. 35) s. 141-154, [Współautor: Ekaterina Skakowska].
Wiedza i stosunek do mniejszości narodowych i etnicznych jako element kompetencji intelkulturowych studentów, „Edukacja Międzykulturowa” 2016, nr 5, s.125-146, [Współautor: Ilona Nowakowska-Buryła].
Dystans społeczny rodziców wobec innych narodowości wyznacznikiem do dialogu międzykulturowego "Studia Białorutenistyczne" 2015 r., nr 9, s. 105–117, [Współautor: Mariusz Korczyński].
Współpraca rodziny i szkoły na przykładzie szkół w Lublinie w okresie II Rzeczypospolitej, „Wychowanie w rodzinie”, 2013, nr 1, t. 7, Od starożytnej myśli filozoficznej do współczesnych rozwiązań legislacyjnych, s. 217–234.
Wskazówki dotyczące wychowywania w rodzinie prezentowane na łamach czasopism w XIX wieku, [w:] S. Walasek, L. Albański (red.), „Wychowanie w rodzinie” 2011, t.2, Rodzina na przestrzeni wieków, s. 33-51.
Alternative forms of Pre-school education as a creterion improving the quality of education in Poland, „Problems of Education in the 21 st Century" 2010, vol. 20, s. 109-117. ISSN 1822-7864.
Zagrożenia uzależnieniem od Internetu wśród młodzieży szkolnej a kontrola ze strony rodziców, „StudiumVilnensie A” 2009, vol. 6, s. 51-54.
Педагог творець cистеми цiнностей детей та молоді. „Молодь i pинок” 2007, nr 9 (32), s. 45–49. [tł: Pedagog kreatorem systemu wartości dzieci i młodzieży]
Bursy i internaty funkcjonujące w województwie lubelskim w latach 1945-1948, „Przegląd Historyczno-Oświatowy”, 2005, nr 3–4, s. 267-281.
Warunki życia w konwiktach funkcjonujących w XVIII i XIX wieku w Lublinie, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 2003, nr 1-2, s. 59-73.
Przyczyny alkoholizowania się młodzieży mieszkającej w internacie – w świetle jej wypowiedzi, „Opieka-Wychowanie-Terapia” 2002, nr 1, s. 5-13.
Internat i stancje dla młodzieży zamiejscowej funkcjonujące w latach 1864-1905, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 2001, nr 3-4, s. 83-95.
Pensjonat działający w Lublinie w latach 1859-1863, „Przegląd Historyczno–Oświatowy” 2001, nr 1-2, s. 83-94.
Internaty szkół zawodowych w Polsce w latach 1947-1997, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2001, nr 6, s. 58-62
Rozdziały w monografiach
Szkolnictwo na łamach „Kalendarza Lubelskiego” w latach 1869–1924, [w:] I. Michalska, G. Michalski (red.), Zachować dla przyszłości. Sprawy szkolnictwa, oświaty i opieki w przekazie prasowym XIX i początków XX wieku, Łódź 2018, s. 39–53.
Nauczyciel kreatorem działań wychowawczych w ujęciu Mieczysława Łobockiego, [w:] T. Zubrzycka-Maciąg, M. Korczyński, M. Okrasa, W trosce o wychowanie, UMCS, Lublin 2015, s. 189–198.
Emotional competence of teachers and educational errors committed by them, [w:] A. Dudak, A. Kanios, O. Karpienko (red.), Challenges of contemporary education – theoretical and empirical contex, Drohobych 2014, s. 101–116. , [Współautor: Mariusz Korczyński].
Rozważania wokół Pedagogiki żartobliwej Janusza Korczaka [w:] M. Korczyński, M. Okrasa, B. Wierzchowska-Konera (red.), Pochylmy się nad dzieckiem. Idea i dzieło Janusza Korczaka, Wydaw. UMCS, Lublin 2014 s. 99–112.
O potrzebie uświadamiania studentom pedagogiki ich roli i zadań wobec grup mniejszościowych [w:] T. Bajkowski, K. Sawicki, U. Namiotko (red.), Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości, Wydawnictwo Akademicki Żak, Warszawa 2014, s. 180–195, [Współautor: Ilona Nowakowska-Buryła].
Dobroczynna działalności księdza Zygmunta Chełmickiego [w:] A. Winiarza (red.), W kręgu oświaty szkolnictwa i nauki. Księga Pamiątkowa dedykowana Profesorowi Karolowi Poznańskiemu, Lublin 2011, s. 256 – 269.
Biblioterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą, [w:] D. Wosik-Kawal, T. Zubrzycka-Maciąg, Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela, Impuls, Kraków 2011, s. 207–226.
Edukacja rodziców jako forma współpracy szkoły z rodziną ucznia [w:] A. Cudowska (red.), Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni społecznej, Trans Humana, Białystok 2011, s. 361-369. , [Współautor: Lilianna Klimek].
Taniec w wychowaniu i terapii pedagogicznej dzieci i młodzieży, [w:] J. Kirenko, D. Wosik, T. Zubrzycka-Maciąg (red.), Wychowanie wobec wyzwań współczesności, Lublin 2011, s. 239–260.
Działania pomocowe na rzecz osób bezdomnych w Lublinie, [w:]S. Bębas (red.), Oblicza patologii społecznych, Wyższa Szkoła Handlowa w Radomiu, Radom 2011, s. 133-155
Wybrane świadczenia niepieniężne wspomagające funkcjonowanie rodzin w mieście Lublin, [w:] A. Garbarz, B. Szluz, M. Urbańska, W. Walc, Rodzina w środowisku lokalnym, Pomoc –wsparcie-opieka, Rzeszów 2011, s. 313–325.
Sytuacja dziecka w rodzinie zastępczej na przykładzie powiatu kraśnickiego i przeworskiego w Polsce [w:] Marii Chepil (red.), Opieka i wychowanie dzieci. Historia i współczesność. Drohobycz 2010, s. 354-363.
Działalność Zakładu Teorii Wychowania Instytutu Pedagogiki UMCS w Lublinie, [w:] J. Kirenko, M. Samujło, W. Bobrowicz (red.) Instytut Pedagogiki UMCS wczoraj i dziś, Oficyna Wydawnicza WERBA, Lublin 2010, s. 227-244/258.
Działalność opiekuńczo-wychowawcza zakonu pijarów naLubelszczyźnie do roku 1832 [w:] K. Wróbel-Lipowa, M. Ausz (red.), Szkolnictwo pijarskie w czasach minionych a współczesne problemy edukacji historycznej, tom 2, eSPe, Kraków-Lublin 2010, s. 183-204.
Poczucie własnej wartości jako jeden z zasobów osobistych sprzyjających zdrowiu, [w:] A. Witek, I.M. Łukasik, A. Buczak (red.), Zasoby osobiste i społeczne. Zdrowa szkoła-zdrowy uczeń. Między teorią a praktyką. Wyd. NeuroCentrum, Lublin 2010, s. 9 – 20. , [Współautor: Lilianna Klimek].
Nauczyciel kreatorem postaw twórczych młodzieży w okresie Drugiej Rzeczypospolitej [w:] S. Popek, A. Winiarz (red.), Nauczyciel. Zawód, powołanie, pasja, Lublin 2009, s. 177-187.
Poczucie samotności młodzieży a jej relacje z rówieśnikami jako wyznacznik działań wychowawczych [w:] E. Kubiak-Szymborska, D. Zając (red.), Teoria wychowania w okresie przemian, Bydgoszcz 2008, Wyd. Wers, s. 257–273.
Problemy edukacji zdrowotnej na łamach czasopisma „Bluszcz” (1865-1918) [w:] J. Kirenko (red.), Zdrowa szkoła – zdrowy uczeń, Lublin 2008, s. 137–147.
Kompetencje wychowawców burs i internatów niezbędne w pracy opiekuńczo-wychowawczej – w świetle badań [w:] Z. Bartkowicz, M Kowaluk, M. Samujło (red.), Nauczyciel kompetentny. Teraźniejszość i przyszłość. Lublin 2007, s. 281-290.
Pensja ss. Wizytek funkcjonująca w XIX wieku w Lublinie, [w:] Cz. Kępski (red.), Praca opiekuńczo-wychowawcza w szkole i innych instytucjach oświatowych, Lublin 2005, s. 79–88.
Działalność Towarzystwa Burs i Stypendiów w województwie lubelskim, [w:] Cz. Kępski (red.), Praca opiekuńczo-wychowawcza w szkole i innych instytucjach oświatowych, Lublin 2005, s.89-102.