Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Konsultacje w roku akademickim 2024.25, semestr zimowy
poniedziałki 12.00-13.00 (stacjonarnie), pokój 2.18
czwartki: 8.00-9.00 (online), po uprzednim kontakcie mailowym
W latach 1992–1994 odbyłam Podyplomowe Studia w zakresie Pedagogiki Marii Montessori, zorganizowane przez Hoegeschool Gelderland przy współpracy Katholieke Pedagogische Hogeschool w Arnhem/Nijmegen oraz UMCS. Uzyskałam uprawnienia do pracy metodą Montessori oraz kształcenia jej adeptówv. Zaangażowałam się aktywnie w pracę nad popularyzację metody. Od 1996 roku jestem członkiem Polskiego Stowarzyszenia Montessori. W latach 2000-2004 pełniłam funkcję członka Zarządu Głównego wspomnianej organizacji. Jestem także członkiem Lubelskiego Oddziału PSM. Stale podnoszę kwalifikacje związane z pracą w systemie Montessori, biorąc udział w kursach, warsztatach, seminariach oraz wyjazdach studyjnych. Aktywnie uczestniczę w inicjatywach edukacyjnych podejmowanych przez PSM. W październiku 2010 roku zostałam wybrana członkiem zarządu europejskiego stowarzyszenia – Montessori Europe. W latach 2014-2018 pełniłam funkcję V-ce Prezydenta wspomnianego stowarzyszenia. Jestem moderatorem Montessori Europe Research Group (MERGe). Od września 2019 roku jestem konsultantem eksperymentu pedagogicznym pt.: Edukacja dzieci według systemu Marii Montessori, w Szkole Podstawowej nr 27 im. Marii Montessori w Lublinie. Pałnię funkcję Prezesa Lubelskiego Oddziału Polskiego Stowarzyszenia Montessori. W dniach 03-05.05.2022 Polskie Stowarzyszenia Montessori wspólnie z Lubelskim Oddziałem Polskiego Stowarzyszeia Montessori oraz Instytutem Pedagogiki UMCS w Lubinie zorganizowały ósmą edycje Polskich Dni Montessori w Lublinie. W czasie konferencji obchodzono jubileusz trzydziestolecia pedagogiki MOntessori na lubelszczyżnie. Jubileusz dwudziestolecia montessoriańskiego w Świdniku obchodzono zaś 06.10.2023.
W wyniku współpracy z dr Martą Garcia-Sampedro, University of Oviedo/Spain, w ramach projektu dydaktyczngo Online tv as a multilingual and crosscurricular resource in Teacher Training programmes/primary and secondary education', powstała na stronie Instytutu Pedagogiki UMCS zakładka Video-dydaktyka, https://www.umcs.pl/pl/video-dydaktyka,19521.htm, Na stronie dostępne są metodyczne projekty studentów, powstałe w toku zajęć dydaktycznych, które z racji prezentowanej wartości edukacyjnej, warte są udostępnienia.
I completed Postgraduate Studies in the Pedagogy of Maria Montessori, organized by Hogeschool Gelderland in cooperation with Katholieke Pedagogische Hogeschool in Arnhem / Nijmegen and UMCS (1992-94). I obtained the right to work with the Montessori method and train her students. I became actively involved in working on popularizing methods. I have been a member of the Polish Montessori Association since 1996. In 2000-2004 I was the management of the board of the main equipment of the organization. I am also a member of the Lublin Branch of PSM. Constantly raised qualifications related to service in the Montessori system, participation in courses, workshops, seminars and study trips. Active participation in selected educational activities undertaken by PSM. In consolidated 2010 I became an elected member of the board of associations of associations - Montessori Europe. In 2014-2018 I was the Vice President of the adapter association. I am a moderator of the Montessori Europe Research Group (MERGe). Since September 2019, I have been a consultant of a pedagogical experiment entitled: Education of children according to the Maria Montessori system, at Primary School No. 27 Maria Montessori in Lublin. I perform the function of the President of Lublin Branch of Polish Montessori Association.
As a result of cooperation with dr Marta Garcia-Sampedro, University of Oviedo / Spain, concerning the didactic project Online tv as a multilingual and crosscurricular resource in Teacher Training programs / primary and secondary education ', created on the website of the UMCS Institute of Pedagogy, Video-didactics tab, https://www.umcs.pl/pl/video-dydaktyka,19521 .htm, The website contains methodical student projects created in the course of teaching, which, because of the educational value presented, are worth sharing.
Atywnie uczestniczyłam w międzynarodowych konferencji zorganizowanych za granicą:
Webinaria:
I actively participated in an international conference organized abroad:
26.07-30.07.2017 Prague / Czech Republic, XXVIII International Montessori Congress, Montessori Internationale Association, Montessori Institute Prague, "Montessori Education for Social Change"
04.10.2018, Creative education - pedagogical practices inspired by the ideas of Sir Ken Robinson and Dr. Maria Montessori (sharing experiences from innovative nurseries, kindergartens, and schools), University of Sofia
05-07.10.2018 Sofia / Bulgaria XIX International Congress of Montessori Europe
11-12.10.2019 Dublin / Irland XX International Congress of Montessori Europe
07.10-09.10.2022 Amsterdam> The Netherlands Montessori Europe Congress: Communication. The Heart of Education
Nagrody i wyróżnienia (2016-2020)
iNDYWIDUALNA NAGRODA REKTORA III STOPNIA 2022
BRĄZOWEGO KRZYŻA ZASŁUGI III STOPNIA 2019
SREBRNY MEDAL ZA DŁUGOLETNIĄ SŁUŻBĘ 2017
INDYWIDUALNA NAGRODA REKTORA III STOPNIA 2016
Aktualna tematyka badawcza
Tożsamość zawodowa montessoriańskich nauczycieli
Jestem członkiem grupy badawczej stowarzyszenia Montressori Europe: MERGe https://montessori-europe.net/working-groups/merge/
MERGe started to create a research database. A new link of the MERGe research group has been launched, where you can find and upload Stories from the Montessori classroom. These consist of reports of Montessori teachers about the research they have done themselves. Please feel invited to join MERGe
Zainteresowania badawcze
Moje główne zainteresowania badawcze koncentrują się wokół zagadnień związanych z organizacją procesu uczenia się oraz funkcjonowaniem dziecka w placówce prowadzonej według zasad pedagogiki Marii Montessori. Publikację Osobowość autorska absolwentów klas Montessori w perspektywie doświadczeń i celów życiowych należy uznać za rezultat wielu lat prowadzonych przez mnie eksploracji badawczych.
Monografie autorske:
Książki pod redakcją
Rozdziały w książkach
Artykuły naukowe
SZANOWNI MONTESSORIANIE,
ProwadzęI badania na temat tożsamości zawodowej montessoriańskiego nauczyciela. Gorąco zapraszam do wzięcia w nich udziału i wypełnienie ankiety dostępnej w linku: https://forms.gle/x65rRuvDL8gvyNrc7. Wyniki badań pomogą w poszukiwaniu tych cech nauczycieli, które umożliwiają/ułatwiają/warunkują pracę wg. zasad montessoriańskich. Państwa doświadczenie są w tym zakresie bardzo cenne. Ankieta jest w pełni anonimowa, przeznaczona dla wszystkich nauczycieli grup Montessori, niezależnie od stażu pracy w oddziałach M oraz typu placówki. Jeśli mogą Państwo przesłać link do ankiety także swoim współpracownikom, będzie to cenna pomoc.
Rozmieszczenie szkół Montessori na świecie: https://journals.ku.edu/jmr/article/view/18675/16948