This page uses cookies
Due to the settings of your browser and in order to facilitate the functioning of the umcs.pl webpage, the cookies have been installed. By continuing to use this webpage, you accept their usage. You can change this in the settings of you browser.
Semestr zimowy rok akademicki 2024/2025:
dyżur dla studentów stacjonarny: wtorki 15.00 - 16.00
dyżur online: wtorki 16.00-17.00 (po wcześniejszym umówieniu się)
ul. Głęboka 45 budynek B
20-612 Lublin
DYDAKTYKA:
ŻYCIORYS NAUKOWY:
2009 – magister psychologii (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej)
2009 – staż zawodowy w Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej TWP w Lublinie
2015 – doktor nauk społecznych w zakresie psychologii na podstawie rozprawy doktorskiej napisanej pod kierunkiem dr hab. Katarzyny Markiewicz, prof. UMCS pt.: Poziom rozwoju funkcji wykonawczych a zmiany rozwojowe poczucia umiejscowienia kontroli u dzieci w wieku przedszkolnym.
ZAINTERESOWANIA NAUKOWE:
DZIAŁALNOŚĆ NAUKOWA:
DZIAŁALNOŚĆ ORGANIZACYJNA I NA RZECZ UCZELNI:
STUDIA PODYPLOMOWE, SZKOLENIA, KURSY
JĘZYKI OBCE:
NAGRODY:
Nagroda zespołowa III stopnia Jego Maginificencji Rektora za wyróżniającą się pracę na rzecz Uczelni (2014)
PROJEKTY:
1. od 2022 - "Właściwości psychometryczne Perceived Stress Scale for Kids (PeSSKi): Opracowanie krótkiej polskiej skali do pomiaru subiektywnie doświadczanego stresu dla dzieci w wieku 9-11 lat" (współpraca międzynarodowa: J. Turner-Cobb, C. Panourgia, Ch. Davis, A. Hawrot)
2. 2018-2019 - "Badania nad innowacyjnym modelem opieki nad osobami starszymi" (współfinansowany ze srodków Unii ekt opiera się na badaniu uczniów z Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, Kod CPV: 73100000-3)
CZYNNY UDZIAŁ W KONFERENCJACH:
WYBRANE PUBLIKACJE (2013-2018):.
Filipiak S. (2013). Cultural and Psychological Aspects of Globalization. Disputationes Scientificae. Katolicka univerzita, roc.13, c.3, 27-31.
Filipiak S. (2014). Metody badania pamięci operacyjnej u dzieci przedszkolnych. Czasopismo Psychologiczne, 20(1), 87-92.
Filipiak S., Stencel M. (2014). Rozwój kontroli hamowania w okresie wczesnego i średniego dzieciństwa oraz jej znaczenie w przewidywaniu powodzenia szkolnego. Szkoła Specjalna, 2(273), 85-97.
Filipiak S. (2015). Psychologiczna użyteczność oceny poziomu rozwoju funkcji wykonawczych w kontekście przewidywania powodzenia szkolnego. W: (red.), Kusiak K., Bednarczuk B. Oblicza gotowości szkolnej (193-209). Gdańsk: Harmonia Universalis.
Filipiak S. (2016). Poziom rozwoju funkcji wykonawczych a poczucie umiejscowienia kontroli u dzieci pięcioletnich. Annales. Sectio J. Pedagogia-Psychologia, 29(3), 83-101.
Filipiak S. (2017). Zabawa a rozwój procesów samoregulacyjnych. [W:] Bilewicz-Kuźnia B. (red.), Zabawa i zabawka. Konteksty, wartość, znaczenia, (125-143). Lublin: Wydawnictwo Marii Curie-Skłodowskiej.
Filipiak S. (2017). The Blue Strawberry and a Giant Mouse? Stroop Effect in assessment of interference control in prereading children. Lûdinoznavčì studìï: Serìâ Pedagogìka, 4(36), 260-268.
Markiewicz K., Kaczmarek B.L., Fiilipiak S. (2017). Relationship between Procrastination and a University Subject in Polish University Students. The New Educational Review, 49, 285-296.
Filipiak S. (2017). Wspieranie rozwoju funkcji wykonawczych u dzieci w wieku przedszkolnym. [W:] Kazanowski Z., Skwarek J. (red.), Nauczyciel w zmieniającej się przestrzeni społeczno-kulturowej, (109-119). Zamość: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Szymona Szymonowica w Zamościu.
Filipiak S. (2018). Ocena myślenia logicznego u dzieci w okresie średniego dzieciństwa na podstawie układania historyjek obrazkowych.Annales UMCS, Sectio J. Pedagogia-Psychologia, 31(1),119-131.
Filipiak S. (2018). Prokrastynacja i cechy osobowości u polskiej młodzieży w Austrii – wstępne doniesienie z badań. Edukacja. Technika. Informatyka, 3(25), s. 90-94. DOI: 10.15584/eti.2018.3.11
Tychmanowicz A., Filipiak S., Sprynska Z. (2018). Dyspozycje osobiste a poczucie jakości życia u studentów w Polsce i na Ukrainie. Edukacja, 3(146), 85-98.
Filipiak S. (2018). Giętkość poznawcza i zdolność do planowania a spostrzeganie kontroli w sytuacjach sukcesów i niepowodzeń przez dzieci przedszkolne. Annales UMCS, Sectjo J. Pedagogia-Psychologia, 3(3), 23-37
Mariańczyk K., Łubianka B., Filipiak S. (2019). Integracja na Piątkę? O osobowości uczniów klas integracyjnych i nieintegracyjnych. Języki Obce w Szkole, 1, 55-59.
Łubianka B., Filipiak S. (2019). System wartości młodzieży w okresie wczesnej adolescencji na dwóch etapach edukacji. Annales Universitatis Pedagogicae Cracoviensis, 12, 98-116. https://doi:10.24917/20845596.12.5
Filipiak S., Łubianka B. (2019). Sukces czy niepowodzenie? Psychologiczna analiza poczucia kontroli ostatniego rocznika gimnazjalistów - badania podłużne. W: (red.), Skrabacz A., Bezpieczeństwo i edukacja. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa w Poznaniu.
Filipiak S., Łubianka B. (2019). Big Five personality traits among Polish students facing the transformations of the education system. Current Issues in Personality Psychology, 7(2), 98-108.
Markiewicz., Filipiak S., Ferrari J. R. (2019). Exploring the Impact of Cultural Diaspora on Procrastination by Gender and Age. The New Educational Review, 57(3), 27-38.
Sprynska Z., Tychmanowicz A., Filipiak S. (2019). Kto jest szczęśliwszy? Optymizm, wartości i satysfakcja z życia studentów polskich i ukraińskich. Czasopismo Psychologiczne, 25(1), 69-77.
Filipiak S., Łubianka B. (2019). Cechy osobowości i poczucie kontroli w sytuacjach sukcesów i niepowodzeń wśród uczniów pierwszych klas gimnazjum. Psychologia Wychowawcza, 57(15), 38-62.
Filipiak S., Łubianka B. (2019). Poczucie kontroli w okresie wczesnej adolescencji wśród uczniów z dwóch etapów edukacji. Psychologia Rozwojowa, 42(1), 87-98.
Filipiak S., Boiko A. (2019). Sprawozdanie z XXII Kongresu Polskiego Towarzystwa Neuropsychologicznego (29-30.11.2019r., Lublin, UMCS). Psychiatria i Psychologia Kliniczna, 19(4), 450-451. doi:15557/PiPK.2019.0051.
Tychmanowicz A., Filipiak S., Sprynska Z. (2019). Extravert individualists or introvert collectivists? Personality traits and individualism and collectivism in students in Poland and Ukraine. Current Psychology, 1-11, doi:/10.007/s12144-019-00480-x.
Filipiak S., Łubianka, B. (2020). Locus of control in situations of successes and failures and personality traits in young athletes practicing team sports. Health Psychology Report, 8(1), 47-58. doi:10.5114/hpr.2019.90917
Łubianka B., Filipiak S., Mariańczyk K. (2020). Developmental changes in the locus of control in students attending integrated and non-integrated classes during early adolescence in Poland. Behavioral Sciences, 10(4),74, https://doi.org/10.3390/bs10040074
Łubianka B., Filipiak S. (2020). Do conscientious athletes value world peace? Personality traits and value preferences of young athletes and non-athletes. Scandinavian Journal of Psychology, 61(6), 784-793, https://doi.org/10.1111/sjop.12658
Łubianka B., Filipiak S. (2020). Początki bywają trudne. Zmiany rozwojowe poczucia kontroli wśród uczniów w okresie wczesnej adolescencji doświadczających transformacji systemu edukacji w Polsce. Annales, Sectjo J, Pedagogika-Psychologia, 33(2), 51-69. https://10.17951/j.2020.33.2.51-69
Markiewicz K., Kaczmarek B.L., Filipiak S. (2020). Mediating effect of emotional and social competences on interrelations between gender, age and broad autism phenotype. Journal of Autism and Developmental Disorders, 50(11), doi: 10.1007%2Fs10803-020-04756-1
Filipiak S., Łubianka B. (2020). Comparative analysis of personality and preferences of values of Polish early adolescents learning in integrated and non-integrated classes. Psychologia Rozwojowa, 25(4), 29-43, DOI: 10.4467/20843879PR.20.025.13433
Filipiak S., Łubianka B. (2021). On the rocky road to independence. Big Five personality traits and locus of control in Polish primary school students during transition into early adolescence. International Journal of Environmental Research and Public Health, 4564, doi.org/10.3390/ijerph18094564
Filipiak S. (2021). Locus of control and personality traits in Polish adults entering senior age with different level of life satisfaction. W: Kwiatkowska G. (2021). Old age in the perception of postmodern age (61-76). Wydawnictwo Naukowe ArchaeGraph.
Szepietowska E., Filipiak S. (2021). Interpretation of familiar metaphors and proverbs by Polish people in middle and late adulthood. International Journal of Language and Communication Disorders, 1-17, https://doi.org/10.1111/1460-6984.12631
Filipiak S., Tychmanowicz A. (2022). On the pursuit of happiness. Personality underpinnings of life satsfaction of Spanish and Polish university freshmen. Fides et Ratio, 2(50), 73-82. https://doi.org/10.34766/fetr.v50i2.1022
Łubianka B., Filipiak S. (2022). Personality determinants of value preferences in Polish adolescent athletes and non-athletes. Journal of Physical Education and Sport, 22(4), 968-975. https://10.7752/jpes.2022.0412
Hawrot A., Filipiak S. (2022). Psychometric properties of the Comprehensive Executive Function Inventory - Self-Report in a sample of Polish adolescents. Journal of Education Sciences & Psychology, 12(1), 113-128.
Szepietowska E., Zawadzka E., Filipiak S. (2022). Symptoms of Post-Traumatic Stress Disorder and the sense of gains and looses during the COVID-19 pandemic: An international study. International Journal of Environmental Research and Public Health, DOI: 10.3390/ijerph19063504
Dacka M., Filipiak S. (2022). Personality’s impact on procrastination behaviors in students in early adolescence. Journal of Modern Science, 2(49), 406-420. DOI: 10.13166/jms/156322
Filipiak S. (2022). Wybrane poznawcze i temperamentalne korelaty zdolności planowania w średnim dzieciństwie. W: (red.), Zawadzka E., Filipiak S. Wielowymiarowość funkcji wykonawczych. Perspektywa rozwojowa i kliniczna (s.35-64). Lublin: Wyd. UMCS
Zawadzka E., Filipiak S. (2022). Wielowymiarowość funkcji wykonawczych. Perspektywa rozwojowa i kliniczna. Lublin: Wyd. UMCS. ISBN: 978-83-227-9664-
Pedagogiczny Uniwersytet im. Iwana Franki, Drohobycz, Ukraina - 03.09.2016 - 18.09.2016
Sigmund Freud Privatuniversität, Wiedeń, Wydział Psychologii - 14.02.2018 - 16.03.2018
WYJAZDY DYDAKTYCZNE:
Instituto Politécnico do Porto, Escola Superior de Educacão, Portugalia – 06.12.2016-11.12.2016
Universidad Católica de Valencia San Vincente Mártir, Wydział Psychologii, Hiszpania – 19.11-24.11.2018
Universita Degli Studi di Urbino, Włochy - 23.03.2022 - 29.03.2022
Universidad de Oviedo, Hiszpania - 05.11.2022 - 12.11.2022
Instituto Politécnico do Porto, Escola Superior de Educacão, Portugalia - 6.11.2023 - 11.11.2023
Universidad de Alicante, Hiszpania - 25.11-29.11.2024