This page uses cookies
Due to the settings of your browser and in order to facilitate the functioning of the umcs.pl webpage, the cookies have been installed. By continuing to use this webpage, you accept their usage. You can change this in the settings of you browser.
Szanowni Państwo,
W semestrze zimowym 2024/2025 na konsultacje zapraszam w trybie stacjonarnym lub zdalnym po wcześniejszym umówieniu się e-mailowym: marta.czechowska-bieluga@mail.umcs.pl
Link do konsultacji w formie zdalnej: https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=30242
Proszę o wcześniejszy kontakt mailowy.
stacjonarnie: wtorek 10.30-11.30
zdalnie: środa 11.15-12.15
Instytut Pedagogiki, p. B 2.16
Wydział Pedagogiki i Psychologii UMCS, ul. Głęboka 43, Lublin
Katedra Pedagogiki Społecznej
Marta Czechowska-Bieluga
Profesor nadzw. w Katedrze Pedagogiki Społecznej - pedagog (specjalność praca socjalna, specjalizacja: praca z rodziną), psychoterapeutka (podejście psychodynamiczne), propagatorka Mindfulness.
Punkt Wsparcia i Psychoedukacji dla Studentów SENSUM
ORCID https://orcid.org/0000-0003-3560-2629
Zainteresowania naukowe
- kategoria zmiany w naukach społecznych,
- superwizja w zawodach pomocowych,
- pomoc społeczna i praca socjalna,
- psychoterapia,
- zdrowie psychiczne
Członkostwo w towarzystwach naukowych:
Polskie Towarzystwo Psychiatryczne, Sekcja Naukowa Psychoterapii;
Polskie Towarzystwo Pedagogiczne;
Polskie Stowarzyszenie Szkół Pracy Socjalnej;
Polskie Towarzystwo Polityków Społecznych (członek zarządu)
Międzynarodowe stowarzyszenia naukowe: European Sociological Association, sekcja socjologii rodziny (od 2020r.)
Aktualne projekty badawcze :
Indywidualny grant obejmujący staż naukowy w Grecji oraz realizację badań o zasięgu międzynarodowym na temat: Jakość życia i gotowość do zmian studentów kierunków pedagogicznych w Polsce i w Grecji (2023). Projekt jest realizowany w ramach programu współpracy i wymiany międzynarodowej Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej. Jednostką finansującą jest Ministerstwo Edukacji i Wyznań Grecji.
Kategoria zmiany w obszarze współczesnej pracy socjalnej – projekt realizowany w ramach programu „Doskonała nauka” – finansowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Projekt umożliwił organizację przestrzeni dialogu i wymiany badawczo – praktycznej w wymiarze międzynarodowym w obszarze pracy socjalnej (2022r.).
Nowy Dialog– badania w zakresie kształcenia, szkolenia i zatrudnienia osób osadzonych POWR.02.20.00-000009/18 Priorytet II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działanie 2.20 Wysokiej jakości dialog społeczny w zakresie dostosowania systemów edukacji i szkolenia do potrzeb rynku pracy, dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (koordynator merytoryczny, autor raportu, metodyk)
Celem projektu było zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii dostosowującej kształcenie i szkolenie zawodowe do potrzeb rynku pracy osób osadzonych w zakładach karnych poprzez przeprowadzenie 4 badań o zasięgu ogólnopolskim i upowszechnianie wyników badań i analiz na forum instytucji dialogu społecznego (2020r.).
Projekty dydaktyczne 2022:
1. Edukacja włączająca bez granic - Polska - Islandia (Iceland Lichtenstein Norway grants, Program Edukacja) (wykonawca projektu)
2. Edukacja włączająca bez granic - Polska - Norwegia (Iceland Lichtenstein Norway grants, Program Edukacja) (wykonawca projektu)
Program międzynarodowy: program Iceland Liechtenstein Norway grants, Komponent I Program Edukacja, Wizyty studyjne
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji - Profesjonalny rozwój kadry
,,Edukacja włączająca bez granic - Polska-Norwegia"
,,Edukacja włączająca bez granic - Polska-Islandia"
Termin realizacji - 2022 (5 miesięcy).
Głównym celem projektów było podniesienie kompetencji kadry dydaktycznej kształcącej przyszłych nauczycieli poprzez wymianę ́doświadczeń między specjalistami z Polski i Islandii oraz Norwegii w zakresie edukacji włączającej, a także rozszerzenie współpracy pomiędzy instytucjami w w/w obszarze.
Ostatnie wybrane publikacje:
Chojak M., Gawron A., Czechowska-Bieluga M. [i in.], Neuronal Mechanisms of Reading Informational Texts in People with Different Levels of Mental Resilience, Brain Sciences, 2024, vol. 14, nr 9, 944. DOI:10.3390/brainsci14090944.
Czechowska-Bieluga M., Lewicka-Zelent A. (2024), Warunki pracy pracowników socjalnych na przykładzie związku zasobów osobistych i poziomu motywacji osiągnięć, Praca i Zabezpieczenie Społeczne 03/2024, s. 13-22. DOI: 10.33226/0032-6186.2024.3.3.
Czechowska-Bieluga, M., Sordyl-Lipnicka B.(2023), Funkcjonowanie zawodowe asystentów rodzin, Family Forum.
Czechowska-Bieluga M., Stachyra-Sokulska A., Różański A., Sarzyńska-Mazurek E. (2023), Samoskuteczność a prężność osób zatrudnionych w administracji publicznej, Journal of Modern Science, nr 3(52), s. 314-336, DOI: https://doi.org/10.13166/jms/173466
Czechowska‑Bieluga M., Zielińska P., Krawczyk R., Sordyl-Lipnicka B. (2023), Change Readiness and Positive Orientation in Professional Helpers in the Polish Welfare System during the COVID-19 Pandemic, The Person and the Challenges, 2 (13), 91–115. DOI: https://doi.org/10.15633/pch.13206.
Czechowska-Bieluga M., Lewicka-Zelent A., Zielińska P. (2023), Psychospołeczne skutki pandemii Covid-19 wśród Polaków w okresie wczesnej, średniej i późnej dorosłości, Probacja, 2, 31-49.
Czechowska-Bieluga M., Lewicka-Zelent A., Brudek P. (2022), Loneliness and Fear of COVID-19 in Polish Adults. The Mediating Role of Generalized Mood. Journal of Modern Science, 2 (49), s. 233-252. DOI: 10.13166/jms/155808
Czechowska-Bieluga, M. (2022), Stygmatyzacja byłych skazanych w narracjach pracowników socjalnych. "Resocjalizacja Polska", 1(23). https://doi.org/10.22432/rp.443.
Czechowska-Bieluga M. (2022), Motywacja osiągnięć a cechy społeczno-demograficzne pracowników socjalnych, „Polityka Społeczna” nr 3 (XLIX), s. 20-26. ISSN 0137-4729.
Czechowska-Bieluga M. (2022), Pracownicy socjalni o osobach chorujących psychicznie oraz możliwości ich integracji w społeczeństwie – wskazania dla edukacji, „Praca Socjalna”, nr 1(37), s. 49-67, ISSN 0860-3480.
Czechowska-Bieluga M. (2022), Przekonania młodzieży o pomocy społecznej bezrobotnym, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”. nr 2 (607), s. 41-52. ISSN: 0552-2188.
Czechowska-Bieluga M. (2021), Motywacja osiągnięć a gotowość do zmiany pracowników socjalnych, „Praca Socjalna” nr 3 (36), s. 69-83. ISSN 0860-3480.
Czechowska-Bieluga M. (2021), Superwizja (w) pracy socjalnej – wybrane podejścia i konteksty.W: B. Sordyl-Lipnicka, K. Wojtanowicz (red.) Superwizja w zawodach wsparcia społecznego. Rozważania teoretyczne, empiryczne i implikacje praktyczne, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II.IBSN 978-83-7438-899-3. (31-42).
Czechowska-Bieluga M. (2020), Przekonania młodzieży na temat osób bezrobotnych. Kontekst życia rodzinnego, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”. Nr 4(111), s. 145-155. DOI: 10.34866/nd9m-6p86.
Czechowska-Bieluga, M., Sordyl-Lipnicka B. (2020), Rola zawodowa asystentów rodziny w świetle analiz jakościowych, „Praca Socjalna” nr 5, s. 79-98. DOI: 10.5604/01.3001.0014.4427.
Czechowska-Bieluga M. (2020), Przekonania młodzieży na temat osób bezrobotnych, „Szkoła, Zawód Praca” nr 19, s. 190-202, ISSN 2082-6087.
Czechowska-Bieluga M. (2020), Pracownik socjalny i asystent rodziny w systemie wspierania rodziny. „Annales UMCS”, sek. J, vol. 33, nr 1, s. 73-82, ISSN: 0867-2040.
Kanios A., Czechowska-Bieluga M., Weissbrot-Koziarska A. , Zielińska P., Lada A. (2019), Młodzież wobec zjawiska wykluczenia społecznego. W: S. Kwiatkowski, R. Bera (red.), Młodzież wobec współczesnych zagrożeń w życiu społecznym. Wyzwania dla pedagogiki bezpieczeństwa, Warszawa: APS.
Czechowska-Bieluga M., Sordyl-Lipnicka B. (2019), Zakresy współpracy asystenta rodziny z pracownikiem socjalnym. „Polityka Społeczna”, nr 9, (546), s. 21-26. ISSN 0137–4729.
Czechowska-Bieluga M. (2019), Polish social workers positive orientation and their readiness to change, „Society, Integration, Education”, vol. 3, s. 159-169. ISSN 1691-5887.
Czechowska-Bieluga M., Sordyl-Lipnicka B. (2018), Funkcjonowanie dzieci emigrantów z perspektywy specjalistycznego poradnictwa rodzinnego. W: B. Szluz, A. Szluz (red.), Poradnictwo w dyskursie interdyscyplinarnym, Rzeszów: URz, s. 49-64.
Czechowska-Bieluga M. (2018), Working with Children and Young People as a much Neglected Area of Education within the Social Studies Curriculum in Poland, World Academy of Science, Engineering and Technology International Journal of Educational and Pedagogical Sciences Vol:12, No:8, 2018International Science Index, waset.org/Publication/10009402, s. 1079-1083.
Czechowska-Bieluga M. (2017), Diagnoza, praca socjalna, zmiana, Lublin, UMCS, ss. 166
Czechowska-Bieluga M., Kanios A. (red.), (2014), Współczesne oblicza pomocy społecznej i pracy socjalnej, Lublin, UMCS, ss.162.
Czechowska-Bieluga M., Sanecki G. (red.) (2013) XXVI, t.1-2, Współczesne przemiany na krajowym i europejskim rynku pracy – perspektywa edukacyjna i socjalna, Annales UMCS, sekcja J, ss. 213.
Czechowska-Bieluga M., (2013), Poczucie zadowolenia z życia pracowników socjalnych - w socjopedagogicznej perspektywie uwarunkowań pełnionej roli zawodowej, Lublin, UMCS, ss. 368.
Czechowska-Bieluga M., (2012), Poczucie jakości życia studentów pracy socjalnej i kierunków ekonomicznych. Analiza porównawcza, Toruń, Akapit, ss. 284.
Bera R., Czechowska-Bieluga M., Kanios A., Sarzyńska-Mazurek E. (2011), Providing equal development opportunities for children and youth at risk of social exclusion, Warszawa, PWN, ss. 202.