This page uses cookies
Due to the settings of your browser and in order to facilitate the functioning of the umcs.pl webpage, the cookies have been installed. By continuing to use this webpage, you accept their usage. You can change this in the settings of you browser.
KONSULTACJE:
w formie stacjonarnej: piątek w godz. 13.00 - 14.00 w pok. 2.19
w formie on line: piątek w godz. 14.00 - 15.00 (po wcześniejszym umówieniu się)
DYŻUR W LABORATORIUM : środa 9.00 -13.00
Pracownik Instytutu Pedagogiki, Wydziału Pedagogiki i Psychologii UMCS od 2013 roku (2013-2023 adiunkt w Katedrze Dydaktyki).
- od 2021 r. kierownik Laboratorium Badań nad Neuroedukacją
- od 2019 r. Koordynator Wydziałowego Zespołu ds. Wspóracy z Otoczeniem Społeczno-Gospodarczym (wcześniej od 2017 r. koordynator z Zakłądy Dydaktyki)
- w latach 2019-2023 kierownik powołanego przez Rektora Interdyscyplinarnego Zespołu B adawczego NeuroEDuLab
- w latach 2013-2020 opiekun Koła Naukowego Pedagogów i Aniamtorów Zabawy
Uzyskane nagrody (wybrane):
- 2024 r. nagroda Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiagnięcia w zakresie działań organizacyjnych
- 2022 r. międzynarodowa nagroda współautorska za projekt „Przedsiębiorcze Dzieciaki” (konkurs EEPA, kategoria: promowanie ducha przedsiębiorczości)
- nagrody Rektora UMCS w latach 2017, 2019, 2021, 2022 i 2023
Zrealizowane lub realizowane projekty:
- 2017 „Mój tajemniczy mózg” (konkurs MNiSW)
- 2015-2024 wyjazdy studyjne do Islandii (4), Norwegii (5), Włoch (1), Rumunii (1)
- 2019 „Wykorzystanie spektroskopii w bliskiej podczerwieni (NIRS) w neuropedagogice i neuropsychologii w zakresie profilaktyki i terapii wybranych chorób cywilizacyjnych oraz podniesienia jakości systemu edukacji. ” (dotacja MNiSW na kwotę 1200000 zł)
- 2021 „Zidentyfikowanie markerów zaburzeń rozwojowych u dzieci, widocznych w ilościowej analizie zapisu EEG. Aplikacja z normami, opracowanymi na podstawie statystycznej, ilościowej analizy 200 zapisów EEG” (dotacja ze środków unijnych)
- 2021-2023 "Neuromyth among Polish and Israel teacher" (międzynarodowy projekt badawczy polsko-izraelski)
- 2021-2022 „Zwiększenie możliwości badawczych urządzenia do spektroskopii w bliskiej podczerwieni (NIRS) ” (dotacja MNiSW na kwotę 1700000 zł)
- 2023-2025 „Wielomodułowe i wielostanowiskowe urządzenie do spektroskopii w bliskiej podczerwieni ” (dotacja MNiE na kwotę 1400000 zł)
Ukończone kursy specjlistyczne:
- Neuropsychologia kliniczna dziecka. Teoria i praktyka (dr hab. A. Borkowska, prof. UMCS)(75 godzin)
- Metody neuroobrazowania mózgu (dr T. Wolak, dr A. Pluta)
- Certyfikat ELMICO fNIRS w badaniach
- Certyfikat BIOMED EEG-Biofeedback I stopnia (45 godzin)
- Certyfikat BIOMED QEEG a EEG Biofeedback (20 godzin)
- certyfikowane szkolenie dla techników EEG w Ośrodku Kształcenia Medycznego AKSON (I i II stopień)
- certyfikowane szkolenie „Diagnostyka QEEG w zastosowaniu klinicznym” w Ośrodku Kształcenia Medycznego AKSON (35 godzin)
Dodatkowe informacje:
1. Współautor międzynarodowego projektu „Przedsiębiorcze Dzieciaki” oraz „Przedsiębiorcza Młodzież” (w ramach trwającej od 2017 r. aktywnej współpracy z Wydziałem Strategii i Przedsiębiorczości Urzędu Miasta Lublin)
2. Przygotowanie we współpracy z Bankiem Millenium poradnika, dotyczącego edukacji z zakresu przedsiębiorczości dla przedszkolaków (https://www.bankmillennium.pl/o-banku/fundacja/wydarzenia/finansowy-elementarz-poradnik-dla-rodzicow/edukacja-finansowa-przedszkolakow)
3. Kilkuletnia,udokumentowana współraca z ponad 30 placówkami oświatowymi oraz przedstawicielami sektora gospodarczego (m.in. SKENDE, IKEA)
WYBRANE PUBLIKACJE NAUKOWE:
a) monografie:
Chojak, M. (2021). Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i w szkole. Wyd. Difin.
Chojak, M. (2019). Neuropedagogika, neuroedukacja i neurodydaktyka - fakty i mity. Wyd. Difin.
Chojak M. (2016): Rodzice a gotowośc szkolna dzieci, Lublin: UMCS.
b) artykuły w czasopismach:
Chojak, M. (2024) Shaping Entrepreneurial Attitudes among Young Children on the Basis of the “Entrepreneurial Kids” International Project. Education Sciences, 14(1), 74. DOI: 10.3390/educsci14010074
Gawda, B., Chojak, M., Korniluk, A. (2024) SNSs use in Generation Z, emotional stimuli processing, and its neural correlates. Evidence from the functional near-infrared spectroscopy. Acta Neuropsychologica, 22(1), 35-54. DOI:10.5604/01.3001.0054.3420
Chojak, M., Gawron, A. (2023) Typ nośnika informacji a poziom rozumienia tekstu u osób dorosłych. HUMANITAS Pedagogika i Psychologia, 1(27), 109-130.
Chojak, M., Lewicka-Zelent, A., Gulip, M. (2023) Use of 2- and 5-Channel EEG for Screening Children for Markers of ADHD, ASD, Depression, Anxiety, and Developmental Dyslexia - A Pilot Study. Advances in Cognitive Psychology, 19(4), 95-105. DOI:10.5709/acp-0405-1
Czechowska-Bieluga, M., Stachyra-Sokulska, A., Różańśki, … Chojak, M. (2023) Samoskuteczność a prężność psychiczna osób zatrudnionych w administracji publicznej. Kontekst pracy zdalnej. Journal of Modern Science, 52(3), 314-336. DOI:10.13166/jms/173466
Chojak, M.,Schalom, M., Luria, E. (2022) True or False? The Effect of Neuromyths on Education in Israel. Current Research in Psychology and Behavioral Science, 3(6). DOI:10.54026/CRPBS/1063
Chojak M., Luria E, Shalom M. (2021) Neuromyths among Polish Teachers – Research Results and Practical Implications. Prima Educatione, 5, 115-131, DOI: 10.17951/pe/2021.5.115-131
Chojak M. (2020): Neuropedagogika wśród dyscyplin naukowych–próba doprecyzowania nazewnictwa. Studia Edukacyjne, 56, 369-384.
Chojak M. (2020): Edukacja oparta na neurofaktach–wstępna analiza nowego protokołu badawczego opartego na metodologii pedagogiki i medycyny, Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 39(3), 23-40.
Chojak M. (2019): Neuropedagogika i edukacja alternatywna w oświacie XXI wieku. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 37 (3), 151-160.
Chojak M. (2019): Recenzja książki: krzysztof j. Szmidt, ABC kreatywności. Kontynuacje, Difin, Warszawa 2019, ss. 394. Prima Educatione, 3, 143-146, DOI: 10.17951/pe/2019.3.143-146
Chojak M. (2019): Nowe technologie w diagnozie i pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych – inspiracje do badań naukowych. Edukacja-Technika-Informatyka, 10(1), 261-266
Chojak M. (2018): Zabawa jako warunek prawidłowego rozwoju dziecka i przygotowania studentów do zawodu nauczyciela–przykład dobrej praktyki. Lubelski Rocznik Pedaghogiczny, 36(1),
Chojak M. (2018). 'Neuropedagogy as a Scientific Discipline: Interdisciplinary Description of the Theoretical Basis for the Development of a Research Field'. World Academy of Science, Engineering and Technology, International Science Index 140, International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic, Business and Industrial Engineering, 12(8), 1084 - 1087. DOI: 10.5281/zenodo.1474341
Chojak M. (2018). Neuronalna strategia wykonywania czynności edukacyjnych na materiałach polisensorycznych oraz na tablecie u dzieci o różnym czasie kontaktu z mediami. Edukacja-Technika-Informatyka, 4(26), s. 218-223.
Chojak M. (2018). Mózg „dzieci sieci” w świetle neurobiologii i neuropedagogiki, Edukacja Technika Informatyka, nr 1(23), s. 121-128. DOI 10.15584/eti.2018.1.15
Chojak M. (2016): Rodzice – partnerzy czy wrogowie polskiej edukacji?. Wychowanie w Rodzinie, 13 (1), 293-310
Chojak M. (2013): Rodzina e edukacja dzieci – Polska na tle innych krajów europejskich, "Kwartalnik Pedagogiczny", nr 4.
Chojak M. (2013): ABC współpracy z rodzicami w praktyce, „Bliżej Przedszkola”, nr 3.
c) rozdziały w monografiach:
Chojak M. (2021): Superwizja w placówkach oświatwych - możliwość czy konieczność (w:) A. Sordyl-Lipnicka, K. Wojtanowicz (red.) Superwizja w zawodach wsparcia społecznego, s.
Chojak M. (2017). Diagnoza socjoterapeutyczna dzieci w wieku przedszkolnym (w:) E. Grudziewska (red.) Diagnoza w socjoterapii, Wyd. DIFIN, s. 32-75.
Chojak M. (2016): Diagnoza neuropedagogiczna – próba nakreślenia założeń teoretycznych (w:) Diagnozowanie twórczości uczniów i nauczycieli, s. 152-158.
Chojak M. (2016): A drawing as a technique of the diagnosis of the child's school situation (w:) M. Chepil, A. Żukowska, O. Karpenko (red.): In the sphere of education and artistic work, Drohobych, s. 69-79.
Chojak M. (2016): Nadmierny kontakt z mediami jako przyczyna zaburzeń rozwoju poznawczego dzieci kończących wychowanie przwdszkolne - raport z badań (w:) A. kamińska. P. Oleśniewicz (red.): Edukacja Jutra. Aspekty wychowania i kształcenia we współczesnej szkole, Sosnowiec: Wyższa Szkoła HUMANITAS, s. 223-134.
Chojak M. (2015): Dziecko u progu szkoły w świetle ustawodastwa polskiego [w:] Oblicza gotowości szkolnej
Chojak M. (2015): Rozwijanie Kluczowych kompetencji u „dzieci sieci” w odniesieniu do najnowszych badań nad mózgiem (w:)J. Uszyńska-Jarmoc, K. Nadachewicz (red.): Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży. Praktyka edukacyjna, s. 117-130.
Chojak M. (2015): Nowe technologie w rozwój wybranych procesów poznawczych u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (w:) K. Denek, A. Kamińska, P. Oleśniewicz (red.) Edukacja Jutra.
Chojak.M (2014): Neurodydaktyka – sposób na niepowodzenia współczesnej szkoły? (w:) K. Denek, A. Kamińska, P. Oleśniewicz (red.): Edukacja Jutra. Systemowe aspekty organizacji szkolnictwa w Polsce, s. 183-196.
Chojak M. (2013): Poziom gotowości szkolnej dzieci kończących wychowanie przedszkolne a postawy rodziców wobec ich edukacji [w:] K. Denek, A. Kamińska, P. Oleśniewicz (red.), Edukacja Jutra. Uwarunkowania współczesnej szkoły, Sosnowiec: Oficyna Wyd. HUMANITAS, s. 99-108.
------------------------------------------------------------------------------------------
DODATKOWE INFORMACJE:
- członek Brain Mind & Memory Institute (BMMI)
- członek The Society for functional Near Infared Spectroscopy (fNIRS)
- recenzent w czasopismach "Computers & Education" (lista A) i "Review Journal of Autism and Developmental Disorders" (lista A)
- ekspert w projektach Narodowego Centrum Badań i Rozwóju