This page uses cookies
Due to the settings of your browser and in order to facilitate the functioning of the umcs.pl webpage, the cookies have been installed. By continuing to use this webpage, you accept their usage. You can change this in the settings of you browser.
Konsultacje w semestrze letnim 2024
poniedziałki: 13.30 - 14.30, DS Kronos, pok. 336
piątki: 10.00 - 11.00, MS Teams
Konsultacje w sesji (od 24.06 do 12.07)
wtorki: 12.00 - 13.00, DS Kronos, pok. 336
czwartki: 12.00 - 13.00, DS Kronos, pok. 336 oraz MS Teams
Uwaga!
11.07 (czwartek) konsultacje nie odbędą się. Zapraszam do kontaktu mailowego.
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Instytut Językoznawstwa i Literaturoznawstwa, Pl. Marii Curie-Skłodowskiej 4a, 20-031 Lublin
Wykształcenie
1996 - 2002 Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, studia na kierunku: filologia, filologia germańska
06.2002 egzamin magisterski, temat pracy magisterskiej: Emotionen in der Textrezeption
07.2007 obrona rozprawy doktorskiej, tytuł rozprawy doktorskiej: Provozierter Dissens als Kommunikationsstrategie am Beispiel der Polit-Talkshow von Sabine Christiansen im deutschen Fernsehen
11.2007 nadanie tytułu doktora nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa germańskiego i stosowanego
14.03.2018 uchwała Rady Wydziału UMCS o nadaniu stopnia doktora habilitowanego w dziedzinie językoznawstwa
Zainteresowania naukowe
Zajęcia dydaktyczne
Tłumaczenie symultaniczne
Seminarium dyplomowe
Analiza dyskursu medialnego
Kompetencja dyskursywna w interakcjach społecznych
Stypendia zagraniczne
01.10.1998 - 28.02.1999 stypendium semestralne dla studentów filologii germańskiej w Essen (Gesamthochschule Essen) przyznane przez Niemiecką Centralę Wymiany Akademickiej DAAD
01.10.2005 - 31.07.2006 stypendium naukowe na realizację projektu badawczego w Essen (Universität Duisburg-Essen) przynane przez Niemiecką Centralę Wymiany Akademickiej DAAD
Działalność w stowarzyszeniach i towarzystwach
Działalność organizacyjna
https://www.umcs.pl/pl/polsko-niemieckie-studia-kulturowe-i-translatorskie.htm
https://www.umcs.pl/pl/polsko-niemieckie-studia-kulturowe-i-translatorskie-i-stopien,27032.htm
https://www.youtube.com/watch?v=4DphpUKSQbE
Współtwóczyni serii rozmów "Lingwistyka na luzie" (Youtube)
Zwiastun: https://www.youtube.com/watch?v=GuX-EVSF4TM
Znaczenie a struktura: https://www.youtube.com/watch?v=MMGPPbGCZHk&t=44s
Znaczenie a użycie: https://www.youtube.com/watch?v=hGkH27ANWtg&t=888s
Znaczenie a konwencja: https://www.youtube.com/watch?v=2GUaFxauRm8&t=1680s
Znaczenie a prototyp: https://www.youtube.com/watch?v=7jHrTfPpraI&t=1160s
Znaczenie a metafora: https://www.youtube.com/watch?v=NZfiDCYab70&t=2007s
Znaczenie a dyskurs: https://www.youtube.com/watch?v=kD0A2_vY9l8&t=26s
Znaczenie a multimodaność: https://www.youtube.com/watch?v=L6uwSftG42Q&t=1s
Znaczenie a poznanie: https://www.youtube.com/watch?v=NnBqdGcUUHM&t=68s
Współtwórczyni serii filmów edukacyjnych "Co to jest...?"
Zwiastun: https://www.youtube.com/watch?v=2mpO15UZYFg&list=PLKtL2eHwT3goXxuok-rh6FY3XVFCEp5xj
Co to jest język? https://www.youtube.com/watch?v=_2Ks6xN6mTs&list=PLKtL2eHwT3goXxuok-rh6FY3XVFCEp5xj&index=2
Co to jest znak językowy? https://www.youtube.com/watch?v=FBaF4BnJ0jM&list=PLKtL2eHwT3goXxuok-rh6FY3XVFCEp5xj&index=3
Co to jest znaczenie? https://www.youtube.com/watch?v=bQDF_1nMz1k&list=PLKtL2eHwT3goXxuok-rh6FY3XVFCEp5xj&index=4
Co to jest tekst? https://www.youtube.com/watch?v=dZqyb6jUFoM&list=PLKtL2eHwT3goXxuok-rh6FY3XVFCEp5xj&index=5
Co to jest perspektywa? https://www.youtube.com/watch?v=cMnKg37vy5g&list=PLKtL2eHwT3goXxuok-rh6FY3XVFCEp5xj&index=6
Co to jest komunikacja językowa? https://www.youtube.com/watch?v=lXPfgPF5JbU&list=PLKtL2eHwT3goXxuok-rh6FY3XVFCEp5xj&index=7
Co to jest multimodalność? https://www.youtube.com/watch?v=Yiq_qa4BZzY&list=PLKtL2eHwT3goXxuok-rh6FY3XVFCEp5xj&index=8
Co to jest dyskurs? https://www.youtube.com/watch?v=hDQOu-xWTFE&list=PLKtL2eHwT3goXxuok-rh6FY3XVFCEp5xj&index=9
Wykaz publikacji
Monografie:
1. Profil des Online-Diskurses in Blog-Interaktionen an der Schnittstelle zwischen theoretischem Konzept und empirischem Modell. [w] Golec, Janusz/ Schwenk, Hans-Jörg (red.) Lubliner Beiträge zur Germanistik und Angewandten Linguistik. Bd 6. Frankfurt a. M. 2017
Artykuły w czasopismach (wybór: 2015 - 2024):
1. Zur Entwicklung der diskursiven Kompetenz: Didaktische Implikationen. [w]: Bartoszewicz, Iwona/ Hałub, Marek/ Małyszek, Tomasz (red.): Germanica Wratislaviensia 140. Acta Universitatis Wratislaviensis No 3658, Wrocław 2015, s. 315-332
2. Phrasenstrukturen im Online-Diskurs – „Bewerten“ als diskursive Handlung der Internetnutzer. [w]: Bartoszewicz, Iwona/ Szczęk, Joanna/ Tworek, Artur (red.): Linguistische Treffen in Wroclaw. Vol. 11. Phrasenstrukturen und –interpretationen im Gebrauch II. Wrocław-Dresden 2015, S. 157-166
3. ‘Komentuj na blogu’: interakcje w blogosferze jako przedmiot badań w analizie dyskursu internetowego. [w]: Lingwistyka Stosowana / Applied Linguistics / Angewandte Linguistik nr 21, 2017. Warszawa, s. 115-126
4. Wpływ kompetencji dyskursywnej na rozwój sprawności translatorskich w zakresie tłumaczenia symultanicznego [w]: Applied Linguistics Papers Volume 25/1, 2018. Warszawa, s. 181 – 192
5. Joanna Pędzisz/ Przemysław Staniewski (2018): Körper in Bewegung: Zur Figurativität der Sprache zeitgenössischer Tänzer aus kognitiver Perspektive. In: Linguistische Treffen in Wrocław, Vol. 14, 2018, S. 159–174
6. Kształcenie tłumacza symultanicznego a trening rozwoju osobistego. O portfolio tłumaczeniowym jako narzędziu wspierającym samopoznanie [w]: Applied Linguistics Papers Volume 26/ 2, 2019, Warszawa, s. 91-102
7. Zu Manifestationsformen von Emotionen der zeitgenössischen TänzerInnen [w]: Linguistische Treffen in Wrocław, Vol. 17 (1) 2020, s. 223–236.
8. Rollen der Internetnutzer im Online-Diskurs am Beispiel der Interaktion in der Blogosphäre [w]: LUBLIN STUDIES IN MODERN LANGUAGES AND LITERATURE Vol 45, No 1 (2021), s. 87 - 98. DOI:10.17951/lsmll.2021.45.1.87-98
9. Koncepcja ruchu w dyskursie o tańcu współczesnym. Acta Neophilologica, t. 2, nr XXII, grudzień 2020, s. 83-96, doi:10.31648/an.5586.
10. Pędzisz, Joanna/ Staniewski Przemysław: Językowe wykładniki propriocepcji w tańcu współczesnym: perspektywa kognitywna. Prace Filologiczne, tom LXXV, cz. 2, https://doi.org/10.32798/pf.693
11. Verschlüsselte Kommunikation zeitgenössischer Tänzer*innen (?). Wortfolge. Szyk Słów, 6/ 2022, doi: https://doi.org/10.31261/WSS.2022.06.09
12. Sprache und Tanz im Phonetikunterricht. Sprache im Beruf 6(1)/ 2023, 76-82.
13. Verbalisierung des Wissens über Bewegungsqualitäten im zeitgenössischen Tanz: Fallstudie. Lublin Studies in Modern Languages and Literature 47/1, 2023, 71-82.
14. Kompetenzportfolio in der Entwicklung der transla-torischen Kompetenz: Formen, Funktionen.Effizienz. Convivium. Germanistisches Jahrbuch Polen, 2023, 133-144. http://dx.doi.org/10.18778/2196-8403.2023.06
Rozdziały w monografiach (wybór: 2015 - 2024):
1. Kompetencja dyskursywna a rozwój sprawności językowych: możliwości, perpektywy, wyzwania, 2016 [w]: Czachur, Waldemar/ Kulczyńska, Agnieszka/ Kumięga, Łukasz (red.): Jak analizować dyskurs? Perspektywy dydaktyczne. Kraków: UNIVERSITAS, S. 119-136
2. Voice und Ideology broker im Online-Diskurs. Zur medialen Realität der Interaktion in Online-Diskussionen über Windparks. [w] Kaczmarek, Dorota (red.): Politik – Medien – Sprache. Deutsche und polnische Realien aus linguistischer Sicht. Lódź 2016: Wydawnictwo Universytetu Łódzkiego, s. 155-167
3. dem Fußboden das Körpergewicht abgeben, sich in den Fußboden einschrauben, den Körper scannen: Zu Forschungsgegenständen und Forschungsfragen im Diskurs der zeitgenössischen Tänzer (2019) [w]: Wiktorowicz, Józef/ Just Anna/ Owsiński Piotr A. (red.): Facetten der Sprachwissenschaft. Bausteine zur diachronen und synchronen Linguistik, s. 203 - 214. Berlin.
4. Tanzende Körper im Lichte sozialer Transformationen: Eine text- und diskurslinguistisch orientierte Reflexion über Re-Codierungen öffentlicher Diskurse im zeitgenössischen Tanz. [w]: Rutka, Anna/ Szulc-Brzowska, Magdalena (red.) (2019): Werte und Paradigmen zwischen Wandel und Kontinuität. Literatur- und sprachwissenschaftliche Perspektiven. Göttingen: Vandenhoeck&Ruprecht Verlage, s. 239–258
5. Reprezentacja ciała w ruchu: Między metaforą, wizualizacją a realizacją [w] Hetmański, Marek/ Zykubek, Andrzej (red.) (2020) Metafory ucieleśnione. Lublin: Wydawnictwo Academicon, s. 167-185.
6. Release your hands. It’s not the zombie-walk. Humor in der Versprachlichung der Bewegungsqualitäten im Tanzunterricht. [w] Wowro, Iwona/ Jakosz, Mariusz (red.) (2022): Mit Humor ist nicht immer zu spaßen. An der Grenze von Spaß und Ernst, Vandenhoeck & Ruprecht Verlage, s. 345 - 357
7. Zur sprachlichen Manifestation des künstlerischen Prozesses in der Corona-Pandemie am Beispiel des zeitgenössischen Tanzes. [w] Corona-Pandemie: Diverse Zugänge zu einem aktuellen Superdiskurs / Jakosz Mariusz, Kałasznik Marcelina (red.), 2022, Vandenhoeck & Ruprecht Verlag, s.467 - 482.
8. Performatives Handeln der zeitgenössischen Tänzer*innen als soziale Praktik im Tanzunterricht.
[w]: Texte und Diskurse intra- und interlingual / Żebrowska Ewa, Bąk Paweł (red.), 2024, Franz Steiner Verlag, s.83-98, ISBN 978-3-515-13654-9
9. On the Perception of Vulnerability in Aesthetic Dance Discourse. [w]: Vulnerability. Real, Imagined, and Displayed Fragility in Language and Society / Bonacchi Silvia (red.), 2024, Vandenhoeck & Ruprecht Verlag, s.147-166, ISBN 978-3-7370-1704-6. DOI:10.14220/9783737017046.147.
Inne:
3. Wissenschaftliche multimodale Texte sehen und verstehen: Didaktische Implikationen. [w] Arich-Gerz, Bruno/ Arnone, Rosa/ Pędzisz, Joanna/ Sander, Isa-Lou (red.): Berufsbezogene und (inter)kulturelle Kompetenzen im deutsch-polnischen Kultur- und Wirtschaftsraum. Vierster Stoß (2022), Lublin-Aachen, S. 109-120.
Recenzje
1. Im Labyrinth der Diskursanalyse? Jürgen Spitzmüller/ Ingo H. Warnke (2011): Diskurslinguistik. Eine Einführung in Theorien und Methoden der transtextuellen Sprachanalyse. Berlin/Boston: Walter de Gruyter [w]: CZACHUR, W. (red.): Tekst i dyskurs - Text und Diskurs 5, 2012, Warszawa - Rzeszów, s. 333 - 337
2. Językoznawstwo antropologiczne. Zadania i metody, Piotr Chruszczewski, Wrocław 2011 [w] Roczniki Humanistyczne 2012, tom 60, nr 5, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin, s. 322 - 327
3. Diskursive Weltbilder im Kontrast. Linguistische Konzeption und Methode der kontrastiven Diskursanalyse deutscher und polnischer Medien, Waldemar Czachur, Wrocław 2011 [w] Muttersprache 123 (2013), s. 344 - 347
4. Andrzej Kątny (red.), Studia Germanica Gedanensia 37: Kontrastive Linguistik und Interkulturelle Kommunikation. Sprach- und Kulturkontakte. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2017, 238 S. [w] Applied Linguistics Papers 25/ 2, 2018, s. 203–206
5.Ein interdisziplinärer Blick auf Sprache, Wissen und Medien, Roman Opiłowski und Waldemar Czachur (Hrsg.) (2015): Sprache – Wissen – Medien. Festschrift für Professor Gerd Antos. Wrocław/Dresden, 243 S.) [w] Germanica Wratislaviensia 143, 2018, s. 521–524
6. Mowa nienawiści w naukowym tyglu — Jacek Makowski (Hrsg.)-, Hassrede – ein multidimensionales Phänomen im interdisziplinären Vergleich, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, ss. 253 [w] Zagadnienia Rodzajów Literackich Tom 62 Nr 4 (2019), s. 161 – 164.
Tłumaczenia (wybór)
1. Knieja, Jolanta/ Pędzisz, Joanna: Sandig, Barbara: Text als prototypisches Konzept, [w]: Mangasser – Wahl, Martina (ed.): „Prototypentheorie in der Linguistik. Anwendungsbeispiele – Methodenreflexion – Perspektiven“. Staufenburg: Tübingen, 93 – 112. [W]: Bilut – Homplewicz, Zofia/ Czachur, Waldemar/ Smykała, Marta (ed.): „Lingwistyka tekstu w Niemczech. Pojęcia, problemy, perspektywy“, Wrocław: ATUT, 2009, s. 149 - 170
2. Bucher, Hans-Jürgen (2013): Online-Diskurse als multimodale Netzwerk-Kommunikation. Plädoyer für eine Paradigmenerweiterung. [w] Fraas, Claudia/ Meier, Stefan/ Pentzold, Christian (Hrsg.): Online-Diskurse. Theorien und Methoden transmedialer Online-Diskursforschung. Köln: Herbert von Halem Verlag, s. 57-101/ Dyskurs internetowy jako multimodalna komunikacja usieciowiona. Postulat rozwinięcia paradygmatu [w]: Opiłowski, Roman/ Jarosz, Józef/ Staniewski, Przemysław (red.) (2015): Lingwistyka mediów. Antologia tłumaczeń. Wrocław – Dresden, s. 221-254.
3. Kaczmarek, Dorota/ Pędzisz, Joanna: Klug, Nina-Maria: Multimodalna semantyka tekstu i dyskursu. [w] Czachur, Waldemar/ Hanus, Anna/ Miller, Dorota (red.) (2022): Dyskurs, media, multimodalność. Przyczynek do dialogu germanistyczno-polonistycznego. Wrocław: Atut, s. 241 - 269.