This page uses cookies
Due to the settings of your browser and in order to facilitate the functioning of the umcs.pl webpage, the cookies have been installed. By continuing to use this webpage, you accept their usage. You can change this in the settings of you browser.
Semestr zimowy 2024/25
środa 9.00-9.30;
czwartek 9.00-9.30 p.2.19 (IPed UMCS)
piątek 8.00-9.00 zdalnie/online
link dostępu: https://kampus.umcs.pl/mod/bigbluebuttonbn/view.php?id=186585
Proszę o wcześniejszy kontakt mailowy.
Zainteresowania naukowo-badawcze
Edukacja, psychologia rozwojowa /wychowawcza /kliniczna dziecka; specjalne potrzeby edukacyjne, umiejętności matematyczne uczniów, trudności w uczeniu się matematyki, uczniowie uzdolnieni matematycznie; funkcjonowanie społeczno-emocjonalne uczniów a ich osiągnięcia szkolne; posługiwanie się liczbami przez dzieci dwujęzyczne.
KIERUNKI REALIZOWANYCH BADAŃ
1. Funkcjonowanie społeczno-emocjonalne dziecka w wieku szkolnym a wybrane zmienne psychopedagogiczne.
2. Kompetencje poznawcze (językowe, matematyczne) uczniów a ich funkcjonowanie emocjonalno-społeczne.
3. Lęk przed matematyką i rezyliencja matematyczna.
4. Prężność psychiczna uczniów w czasach wyzwań i niestabilności - badania podłużne.
5.Teoria samostanowienia (SDT) w edukacji matematycznej - potrzeby i motywacje.
Monografie autorskie
1. Oszwa U. (2020). Lęk przed matematyką - poglądy,badania, rozwiązania. Lublin: Wyd. UMCS.
2. Oszwa U. (2009). Psychologiczna analiza procesów operowania liczbami u dzieci z trudnościami w matematyce. Lublin: Wyd. UMCS.
3. Oszwa U. (2007). Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej. Vademecum nauczycieli i rodziców. Kraków: OW Impuls.
4. Oszwa U. (2006). Rozwój i ocena umiejętności matematycznych dzieci sześcioletnich. Warszawa: CMPPP.
5. Oszwa U. (2005). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Kraków: OW IMPULS, Kraków. Wydanie I. (wydanie II – 2006; wydanie III - 2008).
Monografie wieloautorskie
1. Domagała-Zyśk E., Knopik T., Oszwa U. (2017). Diagnoza funkcjonalna kompetencji społeczno-emocjonalnych uczniów w wieku 9-13 lat. Warszawa: ORE.
Artykuły w czasopismach
1. Oszwa U. (2017). Current trends in the emotional and social aspects of the school readiness research. Journal of Preschool and Elementary School Education, 11, 1, 13-27.
2. Oszwa U. (2017). Wczesna matematyzacja dziecka - czynniki stymulujące i hamujące. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 2, 2, 5, 403-414.
3. Oszwa U., Szkotek S. (2017). Społeczno-emocjonalny wymiar gotowości szkolnej w obliczu odwołania obligatoryjnego rozpoczynania edukacji szkolnej przez sześciolatków. Psychologia Wychowawcza, 53, 11, 83-97.
4. Oszwa U., Fedaczyńska M. (2017). Postawy uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej wobec rówieśników z niepełnosprawnością ruchową i słuchową. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 1, 36, 187-206.
5. Oszwa U., Kasperek K. (2017). Wiedza nauczycieli przedszkoli na temat zaburzeń rozwojowych w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 12, 1, 43, 79-98.
6. Oszwa U., Chmiel G. (2016). Motywacja do uczenia się a lęk przed matematyką w klasach starszych szkoły podstawowej. Annales UMCS Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 29, 3, 104-117.
7. Oszwa U., Gajownik E. (2015). Gotowość szkolna dzieci 5-letnich do podjęcia edukacji matematycznej. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 34, 2, 167-175.
8. Turska D., Oszwa U. (2017). Nauczycielskie atrybucje zdolności do matematyki uczniów i uczennic. Kwartalnik Pedagogiczny, 2, 25-40.
9. Oszwa U. (2017). Wartości pedagogiki J.J. Rousseau w kontekście kluczowych umiejętności współczesnej edukacji. Prima Educatione,1, 49-60.
10. Oszwa U., Bober M. (2018). Lęk przed matematyką uczniów szkoły podstawowej a ich poczucie kontroli - Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 5, 2,2, 159-174.
11. Domagała-Zyśk E., Knopik T., Oszwa U. (2018). Znaczenie diagnozy funkcjonalnej w edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Roczniki Pedagogiczne, 10, 46, 77-90.
12. Turska D., Oszwa U. (2018). Stereotyp płci w uczeniu się matematyki. Kwartalnik Pedagogiczny, 3, 249, 57-73.
13. Oszwa U., Szablowska K. (2018). Edukacja matematyczna i lęk przed matematyką w percepcji młodzieży szkolnej, Annales UMCS, Sectio J, 31, 3, 69-86.
14. Oszwa U., Czelej M. (2018). Spostrzeganie stylów pełnienia ról babci i dziadka przez wnuczęta, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica, 11, 70-87.
15. Knopik T., Oszwa U., Domagała-Zyśk E. (2019). Diagnoza funkcjonalna jako standard pomocy psychologiczno-pedagogicznej - od założeń teoretycznych do praktyki diagnostyczno-terapeutycznej. Kwartalnik Pedagogiczny, 2, 252, 163-175.
16. Knopik T. Oszwa U. (2019). Self-determination and development of emotional and social competences and the level of school achievements in 10-11-year-old Polish students, Education 3-13. 10.1080/03004279.2019.1686048.
17. Oszwa U. (2020). Rozwiązywanie arytmetycznych zadań tekstowych przez dzieci z rożnymi typami specyficznych trudności w uczeniu się. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 37, 245-264.
18. Oszwa U. (2020). Społeczna perspektywa lęku przed matematyką. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej,40, 70-87.
19. Knopik, T., Błaszczak, A., Maksymiuk, R., Oszwa, U. (2021). Parental involvement in remote learning during the COVID-19 pandemic—Dominant approaches and their diverse implications. European Journal of Education, 56, 4, 623-640. DOI: 10.1111/ejed.12474.
20. Knopik T., Oszwa U. (2021). E-cooperative problem solving as a strategy for learning mathematics during the COVID-19 pandemic. Education in the Knowledge Society, 22, 1-14. DOI: https://doi.org/10.14201/eks.25176e25176.
Rozdziały w książkach
1. Oszwa U. (2021). Rola emocji w edukacji matematycznej: lęk przed matematyką a osiągnięcia uczniów. W: T. Przybyła (red.): Liczby w cyfrowym świecie. Rozmowy o współczesnej edukacji matematycznej dziecka (s. 29-44). Poznań: WN UAM.
2. Oszwa U. (2017). Rozpoznawanie dysleksji rozwojowej u dzieci dwujęzycznych - przekonania, dylematy, kontrowersje (s. 690-700). W: A. Domagała, U. Mirecka (red.). Zaburzenia komunikacji pisemnej. Gdańsk: Harmonia Universalis.
3. Oszwa U., Teresińska K., (2017). Wypowiedzi pisemne uczniów z dysleksją rozwojową - zagrożenie czy szansa dla współczesnej edukacji? (s. 267-280). W: W. Welskop, V. Tanaś (red.). Człowiek wobec zagrożeń współczesności. Łódź: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu.
Publikacje z zakresu diagnozy i terapii psychologiczno-pedagogicznej
Domagała-Zyśk E., Knopik T., Oszwa U. (2017). TROS-KA. Diagnoza i wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego uczniów w wieku 9-13 lat. Podręcznik dla wychowawców i nauczycieli. Warszawa: ORE.
Bateria diagnostyczna
Domagała-Zyśk E., Knopik T., Oszwa U. (2017). TROS-KA. Zestaw narzędzi diagnostycznych i materiałów postdiagnostycznych w obszarze emocjonalno-społecznym. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Zrealizowane projekty badawcze
1. Konkurs 5/ORE/Konkurs/UE/2016: Kompetencje społeczno-emocjonalne uczniów. Opracowanie pakietu narzędzi diagnostycznych i materiałów postdiadnostycznych dla uczniów II etapu edukacyjnego Zespół badawczy: E. Domagała-Zyśk, KUL Lublin, T. Knopik, UP Kraków, U. Oszwa, UMCS Lublin.
2. Projekt KBN 1H01F 079 26:Poznawcze mechanizmy zaburzeń liczenia u dzieci (2004 -2006). KIEROWNIK PROJEKTU.
3. Projekt CMPPP/UE/EFS 5/2/1a/2005: Badanie gotowości szkolnej sześciolatków – Centrum Metodyczne Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego, Biuro Wdrażania EFS w MEN, Europejski Fundusz Społeczny (EFS); konkurs 5/2.1a/2004; Sektorowy Program Operacyjny – Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006. WYKONAWCA PROJEKTU.