This page uses cookies
Due to the settings of your browser and in order to facilitate the functioning of the umcs.pl webpage, the cookies have been installed. By continuing to use this webpage, you accept their usage. You can change this in the settings of you browser.
Dyżur dydaktyczny
pok. 305
semestr zimowy 2024/2025 -
wtorki godz. 12.00-14.00;
lub proszę o kontakt mailowy
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3adb49b70eb635434191f66f2e81852f03%40thread.tacv2/conversations?groupId=10ae3abc-8a23-4d9e-a28d-be08c64185ec&tenantId=80dbd34a-9b20-490b-ac49-035af103ab2b
Specjalizacja naukowa: historia filozofii nowożytnej i współczesnej, filozofia egzystencjalna, idealistyczna filozofia rosyjska XIX i XX wieku.
Wykształcenie: (1986-1991) Magisterskie filozoficzne studia wyższe na Wydziale Filozofii i Socjologii UMCS w Lublinie.
Stopnie naukowe:
(2008 habilitacja) Sołowjow. Teoretyczne podstawy filozofii wszechjedności; (1998 doktorat) Egzystencjalna podstawa rzeczywistości historycznej w filozofii historii Mikołaja Aleksandrowicza Bierdiajewa; (1991 magisterium) Człowiek a egzystencja w myśli S. Kierkegaarda.
Stopnie zawodowe: od 1998 adiunkt w Zakładzie Historii Filozofii Nowożytnej UMCS w Lublinie; 1991-1998 asystent w Zakładzie Historii Filozofii Nowożytnej UMCS w Lublinie
ORCID: 0000-0001-8374-6884
Wykaz publikacji
Książki:
Sołowjow. Teoretyczne podstawy filozofii wszechjedności, UMCS, Lublin 2007, ss. 380.
Bierdiajew. Egzystencja w perspektywie eschatologicznej, UMCS, Lublin 1999, ss. 226.
Redakcja naukowa:
Tom „Kultura i Wartości”, Wartości – kultura – historia – w kręgu filozofii rosyjskiej, UMCS Lublin, Nr 3 (7)/2013.
Tom „Annales” UMCS Lublin, Sectio I, vol. XXXVII, (2) 2012, współredaktor dr H. Rarot.
Tom „Annales” UMCS Lublin, Sectio I, vol. XXXVII, (1) 2012, współredaktor dr H. Rarot.
Artykuły:
Karsawina i Szestowa krytyka „czystego rozumu”, [w:] „Ruch Filozoficzny”, vol. 76, No 3 (2020), s. 139-157.
Samo-wykluczenie – studium przypadku Lwa Szestowa [w:] red. Teresa Pękala, Dystynkcje estetyczne – wyróżnienie i wykluczenie, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2020, s. 71-92.
Niezapośredniczenie jako sztuka pamiętania, [w:] red. Teresa Pękala, Zapomniana sztuka. Sztuka Pamiętania, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2019, s. 127-145.
„Ja” jako pierwszy i jedyny przykład bytu samego w sobie i dla siebie, [w:] „Przegląd Filozoficzny”, vol. 75, No 1 (2019), s. 23-34.
Osiągnąć jedność poglądów i… umrzeć, czyli o dyskursie wewnętrznym S. I. Witkiewicza, [w:] red. Teresa Pękala, Dyskursy sztuki. Dyskursy o sztuce, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2018, s. 485-503.
Socjalizm jako hipertrofia indywidualizmu. Lwa Karsawina recepcja poglądów Karola Marksa na przykładzie rozważań na temat postępu, [w:] „Hibris”, nr 40 /2018, s. 129-155.
In the Metaphysical Illusions, [w:] red. Teresa Pękala, Witkacy. Logos and Elements, Peter Lang Edition, Frankfurt am Main 2017, s. 137-144.
Autonomia myślenia czy myślenie autonomiczne? Dwa modele samostanowienia rozumu – Bierdiajew i Szestow, [w:] red. Teresa Pękala, Przestrzenie autonomii – sztuka, filozofia, kultura, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2017, s. 89-103.
Wspomnienia „Ja”, czyli o próbie przełamania solipsyzmu przez S. I. Witkiewicza, [w:] „Rocznik Podhalański”, Wokół Witkiewiczów, Tom XI: 2016, s. 303-319.
Renesans, czyli co po Oświeceniu rosyjskim?, [w:] red. Barbara Grabowska, Adam Grzeliński, Jolanta Żelazna, Znaczenie filozofii Oświecenia. Człowiek wśród ludzi, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2016, s. 75-90.
Metafizyczne uwarunkowanie nie-ciągłości, [w:] red. T. Pękala,Teatr, teatralizacja, performatywność, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2016, s. 125-140.
Niemoc wszechmocy Boga, [w:] „Filo – Sofija” Nr 30 (2015/3), s. 123-134.
Konieczność nicości Absolutnej, [w:] red. T. Pękala, Witkacy w Kontekstach. Stanisław Ignacy Witkiewicz a kryzys Metafizyki, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2015, s. 37-55.
Wprowadzenie, [w:] „Kultura i Wartości”, Wartości – kultura – historia – w kręgu filozofii rosyjskiej, UMCS Lublin, Nr 3 (7)/2013, s. 5-8.
Syndrom Pascala, [w:] „Annales” UMCS Lublin, Sectio I, vol. XXXVII, (1) 2012, s. 7-13.
Filozof wobec kłamstwa koniecznego – analiza problemu na przykładzie filozofii Lwa Szestowa, [w:] „Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria”, R. 20: 2011, Nr 1 (77), s. 95-108.
Obraz Boga w filozofii L. Szestowa, [w:] red. W. Szczerba, M. Turowski, J. Zieliński, Teologia bliźniego. Obraz bliźniego a obraz Boga w religiach monoteistycznych, Muzułmańskie Stowarzyszenie Kształtowania Kulturalnego, Białystok 2010, s. 143-153.
Nicość – pro et contra, [w:] red. T. Pękala, Przyszłość Witkacego, Universitas, Kraków 2010, s. 31-59.
Symbol jako wyraz tego, czego rozumem nie można poznać, [w:] red. K. Duda, T. Obolevitch, Symbol w kulturze rosyjskiej. Humanitas. Studia kulturoznawcze, WAM, Kraków 2010, s. 15-28.
Problem metafizycznej możliwości podmiotu w kontekście rozważań nad zagadnieniem Boga u Lwa Karsawina, [w:] red. T. Obolevitch, W. Kowalski, Metafizyka i obrzeża. Rosyjska metafizyka religijna, Biblos, Tarnów 2009, s. 57-81.
Przełom wieków, czyli czas apokalipsy według Sołowjowa, [w:] red. W. Słomski, Filozofia słowiańska na przełomie wieków, Warszawa 2008, s. 373-391.
Filozoficzne źródła mesjanizmu Wł. Sołowjowa, [w:] „Parerga” Międzynarodowe Studia Filozoficzne, 3/2008, s. 189-208.
Intuicja i zdrowy rozsądek w teorii poznania Johna Locke’a, [w:] „Annales” UMCS, Lublin 2005, vol. XXX, 4, Sectio I, s. 65-81 [wydrukowano w 2007 roku].
Recepcja empiryzmu i jego rola w filozofii Włodzimierza Sołowjowa, [w:] red. Wł. Rydzewski, L. Augustyn, Granice Europy — granice filozofii. Filozofia a tożsamość Rosji, UJ, Kraków 2007, s. 99-117.
Pytanie o istotę filozofii rosyjskiej, [w:] Duch filozofii. Lubelskie odczyty filozoficzne, red. H. Jakuszko, J. Mizińska, Lublin 2005, s. 157-175.
Rozum w imieniu wiary — Pascal i Kierkegaard, [w:] „Colloquia communia” 1(74) styczeń-czerwiec 2003, s. 369-387.
Europa w filozofii Włodzimierza Sołowjowa — zarys problemu, [w:] „Annales” UMCS, Lublin 2002, vol. XXVII, 7, Sectio I, s. 121-150.
Ratio rerum et ratio subiectum — rozum w filozofii Włodzimierza Sołowjowa, [w:] red. Z. J. Czarnecki, Dylematy racjonalności. Między rozumem teoretycznym a praktycznym, UMCS, Lublin 2001, s. 71-93.
O potrzebie lęku — analiza problemu w filozofii S. Kierkegaarda, [w:] „Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej” 2000, T. 45, s. 37-58.
Hiob — problem pewności wiary, [w:] red. H. Jakuszko, S. Jedynak, A. L. Zachariasz, J. Zdybel, Rekonesanse filozoficzne. Człowiek, wartości, historia. Prace ofiarowane Profesorowi Zdzisławowi Jerzemu Czarneckiemu, UMCS, Lublin 1999, s. 275-297.
Podmiot i możliwość jego rozwoju w myśli Mikołaja Bierdiajewa, [w:] red. Z. J. Czarnecki Studia nad ideą podmiotowości człowieka, UMCS Lublin 1999, s. 193-222.
Egzystencja jako „stan” a człowiek wobec własnego istnienia i Boga w myśli S. Kierkegaarda, [w:] „Annales” UMCS 1996/97, vol. XXI i XXII, sect. I, s. 133-149.
O eutanazji, [w:] Eutanazja a opieka paliatywna. Aspekty etyczne, religijne, psychologiczne i prawne. Materiały z sympozjum, KUL-AM Lublin 1996, s. 106-110.
Koncepcja wolności w filozofii Bierdiajewa, [w:] red. Z. J. Czarnecki, Studia nad ideą wolności, UMCS Lublin 1995, s. 167-180.
Paradoks jako przedmiot wyboru u S. Kierkegaarda, [w:] „Philosophon Agora”, KNF UMCS, z. I 1993, s. 31-44.
Problem miłości u Teilharda de Chardin, [w:] „Philosophon Agora”, KNF UMCS, z. I 1989, s. 12-20.
Recenzje:
(Stanisław Jedynak, Filozofia krajów Europy środkowo-wschodniej, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2012, ss.150), [w:] „Ruch Filozoficzny”, LXX 2013, nr 3, s. 653-659.
Bóg i człowiek w kręgu zła, (J. Krasicki, „Bóg, człowiek i zło“. Studium filozofii Włodzimierza Sołowjowa, FNP, Wrocław 2003, s. 417), [w:] „Edukacja Filozoficzna“ 2005, vol. 39, s. 285-293.
W imię filozofii szczegółu (P.P. Rohde: „S. Kierkegaard“, Wrocław 2001), [w:] „Edukacja Filozoficzna“ 2001, vol. 32, s. 383-386.
Wartości i wartościowania, [w:] „Edukacja Filozoficzna“ 1992, vol. 14, s. 319-329.
Opracowania
Pozytywizm (rozdz. 1.); Popper (rozdz. 2.), [w:] red. K. Marczewski, Notatki do ćwiczeń z filozofii, AM w Lublinie, Lublin 2000, s. 125-137.
Przekłady
Wiktor Poliszuk, Problem rozumienia idei kultury, [w:] „Anthropos“ UMCS 2001, nr 2, s. 97-103.
Seminarium
Seminarium licencjackie 2024/2025
Proseminarium magisterskie 2024/2025
Seminarium magisterskie 2024/2025
Seminarium doktorskie 2024/2025
Terminy seminariów ustalane są po konsultacjach. Tematyka zajęć seminaryjnych koncentruje się wokół zagadnień z zakresu filozofii egzystencjalnej, filozofii historii, idealistycznej filozofii rosyjskiej, problematyki teoriopoznawczej i metafizycznej w ujęciu filozofii nowożytnej i współczesnej. Tematy prac ustalane są indywidualnie przy uwzględnieniu zainteresowań badawczych seminarzystów.
Zainteresowanych zapraszam na dyżur dydaktyczny lub proszę o kontakt mailowy.