This page uses cookies
Due to the settings of your browser and in order to facilitate the functioning of the umcs.pl webpage, the cookies have been installed. By continuing to use this webpage, you accept their usage. You can change this in the settings of you browser.
Semestr jesienno-zimowy w roku 2024-2025
Środa 12.00 - 13.00 online Teams
Czwartek 15.45 - 16.45 p. 10
W każdym momencie kontakt e-mail: zbigniew.osinski@mail.umcs.pl
Prowadzę badania mieszczące sie w ramach humanistyki cyfrowej i nauki o informacji. W szczególności zajmuję się: bibliometrią, bazami danych naukowych, mapowaniem i wizualizacją informacji i wiedzy, zasobami i kompetencjami informacyjnymi, kulturą cyfrową oraz Dark Web.
Najnowsze prace z zakresu humanistyki cyfrowej i nauki o informacji:
1. Internetowe źródła informacji dla historyka najnowszych dziejów Polski. [w] Biblioteka, książka, informacja i Internet 2010, red. Z. Osiński, Lublin 2010, s. 8-26, http://dlibra.umcs.lublin.pl/dlibra/docmetadata?id=2687&from=latest.
2. Nauka 2.0 w środowisku historyków najnowszych dziejów Polski, "Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej", 2010 (druk 2011), nr 4, s. 25-31, http://www.ptin.org.pl/pelne_teksty/2010_4.pdf.
3. Sprawność internetowych narzędzi wyszukiwawczych z punktu widzenia badacza dziejów Polski, [w] Rola informatyki w naukach ekonomicznych i społecznych. Innowacje i implikacje interdyscyplinarne", red. J. Turyn, Kielce 2012, t. 1, s. 452-461.
4. Bibliometria metodą analizy i oceny dorobku naukowego historyków najnowszych dziejów Polski, [w:] Kultura, historia, książka, zbiór studiów pod red. A. Dymmel, B. Rejakowej, Lublin 2012, s. 605-616.
5. Architektura informacji polskich internetowych serwisów edukacyjnych, [w] Nauka o informacji w okresie zmian, red. B. Sosińska-Kalata, E. Chuchro, Warszawa 2013, s. 569-596.
6. Otwarte zasoby edukacyjne w języku polskim - idea i praktyka, [w] Biblioteka, książka, informacja i Internet 2012, red. Z. Osiński, R. Malesa, Lublin 2013, s. 35-50.
7. Wady i zalety stosowania bibliometrii w nauce, "Wiadomości Uniwersyteckie", 2013, nr 9, s. 36-40, http://serwisy.umcs.lublin.pl/wiadomosci/2013/wu199_net.pdf.
8. Zarządzanie informacją edukacyjną w Internecie przez polskie instytucje oświatowe, „Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej”, 2013 (druk 2014), nr 4, s. 3-8, http://www.ptin.org.pl/pelne_teksty/2013_4.pdf
9. The Polish historian and information revolution – dilemmas and challenges, [w] Around the Book, the Library and Information, red. M. Juda, A. Has-Tokarz, R. Malesa, Lublin 2014, s. 269-282.
10. Biblioteki i archiwa cyfrowe nową formą udostępniania źródeł do badań nad dziejami najnowszymi Polski, „Folia Bibliologica”, 2013/2014, vol. LV/LVI, s. 75-90, http://journals.umcs.pl/fb/article/view/320 .
11. Europejskie czasopisma historyczne w bazach Scopus i Web of Science w kontekście oceny dorobku naukowego historyków w Polsce, „Zagadnienia Informacji Naukowej”, 2014, nr 2, s. 47-91, http://www.sbp.pl/wydawnictwa/archiwum_cyfrowe/pdf/?book_id=2395 .
12. Tools of historian’s work in a digital world (Narzędzia pracy historyka w świecie cyfrowym), [w] History 2.0 (Historia 2.0), red. A. Sobczak, M. Cichocka, P. Frąckowiak, Wyd. E-naukowiec, Lublin 2014, s. 31-36 (15-30), http://e-naukowiec.eu/wp-content/uploads/2014/12/Historia_2.0-red.-Anna-Sobczak.pdf.
13. Czasopisma Open Access i repozytoria naukowe elementem obszaru pośredniczenia w komunikacji naukowej historyków najnowszych dziejów Polski, [w] Nauka o informacji w okresie zmian, red. B. Sosińska-Kalata, Warszawa 2014, s. 44-48.
14. Współczesna humanistyka w Internecie – główne tendencje rozwojowe z perspektywy informatologicznej, [w] Biblioteka, książka, informacja, Internet 2014, red. Z. Osiński, R. Malesa, S. Kotuła, Lublin 2015, s. 11-32.
15. Open access w środkowoeuropejskiej historiografii – perspektywa informatologiczna, „Zagadnienia Informacji Naukowej”, 2015, nr 2, s. 31-64, http://www.sbp.pl/wydawnictwa/archiwum_cyfrowe/pdf/?book_id=2397 .
16. Model Indywidualnej Przestrzeni Informacyjnej jako narzędzie badania procesów informacyjnych w humanistyce cyfrowej, (współautorstwo z M. Górnym, M. Kisilowską i E. Głowacką), „Zagadnienia Informacji Naukowej”, 2015, nr 2, s. 18-30, http://www.sbp.pl/wydawnictwa/archiwum_cyfrowe/pdf/?book_id=2397 .
17. Cyfrowi historycy - przegląd inicjatyw badawczych, [w] Humanistyka cyfrowa. Badanie tekstów, obrazów i dźwięku, red. R. Bomba, A. Radomski, E. Solska, Wyd. E-naukowiec, Lublin 2016, s. 118-131, http://e-naukowiec.eu/wp-content/uploads/2016/04/Humanistyka_cyfrowa.pdf
18. Zasoby Internetu jako podręcznik akademicki - studium przypadku przedmiotu: Organizacja i zarządzanie informacją, "e-Mentor", 2016, nr 3, s. 35-45, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/65/id/1250
19. Dyskusje o polskiej Akademii w odbiorze sceptycznego, cyfrowego humanisty i dydaktyka, „Kronos. Metafizyka. Kultura. Religia”, 2016, nr 3, s. 54-70.
20. The importance of the study of Individual Information Space for library science, (współautorstwo z M. Górnym, M. Kisilowską i E. Głowacką), [in] Proceedings of the 2016 International Conference on Library and Information Science (LIS 2016) Kyoto, Japan 12-14.07.2016, International Business Academics Consortium, Taipei 2016, s. 86-103.
21. Historia Polski w czasopismach indeksowanych w bazie Scopus, [w] Współczesne oblicza komunikacji i informacji. Przestrzeń informacyjna nauki, red. E. Głowacka, M. Jarocki, N. Pamuła-Cieślak, Toruń 2016, s. 191-212.
22. Mechanisms of the formation and evolution of personal information spaces in the humanities, Wyd. Rys, Poznań 2017 (współautorstwo z M. Górnym, M. Kisilowską i E. Głowacką).
23. Wpływ cyfryzacji infrastruktury informacyjnej na procesy badawcze w humanistyce. Wybrane aspekty zjawiska, "Zagadnienia Informacji Naukowej", 2017, nr 2, s. 137-155 (współautorstwo: M. Górny, E. Głowacka, M. Kisilowska), http://www.sbp.pl/repository/wydawnictwo/Czasopisma/ZIN/ZIN_2017_2.pdf , http://ojs.sbp.pl/index.php/zin/issue/view/25 .
24. Infographics in Humanities: Communication of Information or Information Noise? Polish Case [in] Information Visualization Techniques in the Social Sciences and Humanities, (red.) V. Osińska, G. Osiński, IGI Global 2018, s. 50-67, https://www.igi-global.com/chapter/infographics-in-humanities/201303 .
25. Badanie użyteczności internetowych serwisów bibliotek wyższych uczelni. Propozycja modyfikacji, „Folia Bibliologica”, vol. LIX, 2017 (wyd. 2018), s. 211-225, http://journals.umcs.pl/fb/article/view/5521 .
26. Information infrastructure of contemporary humanities and the digital humanities development as a cause of creating new information barriers. A Polish case, "Digital Scholarship in the Humanities", vol. 34, iss. 2, pp. 386-400, https://doi.org/10.1093/llc/fqy032
27. The Role of Visualization in the Shaping and Exploration of the Individual Information Space, “Knowledge Organization”, 2018, vol. 45, iss. 7, s. 547-558 (współautorstwo z V. Osińska, M. Kowalska), https://www.nomos-elibrary.de/10.5771/0943-7444-2018-7-547/the-role-of-visualization-in-the-shaping-and-exploration-of-the-individual-information-space-part-1-volume-45-2018-issue-7 .
28. Książka naukowa w koncepcjach i praktyce cyfrowych humanistów, [w] Kultura książki w humanistyce współczesnej, red. B. Koredczuk, K. Augustyn, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego 2018, s. 15-26, http://www.wuwr.com.pl/products/1978.html .
29. Analysis of the Thematic Overlap Between Library and Information Science and Other Sub-disciplines of the Social Communication and Media Sciences in Poland. "Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjne", vol. 57, no 2A, s. 28-44, http://czasopisma.sbp.pl/wp-content/uploads/2019/12/ZIN_02a_2019.pdf .
30. The Usefulness of Data from Web of Science and Scopus Databases for Analyzing the State of a Scientific Discipline. The Case of Library and Information Science. "Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjne", vol. 57, no 2A, s. 45-93, http://czasopisma.sbp.pl/wp-content/uploads/2019/12/ZIN_02a_2019.pdf .
31. Big data w praktyce badawczej humanistów – problemy metodyczne, [w] Big Data w humanistyce i naukach społecznych, red. A. Firlej-Buzon, Wyd. SBP, Warszawa 2020, s. 13-32, http://www.sbp.pl/wydawnictwa/produkt?produkt_id=427 .
32. Information literacy of Polish state administration officials in the context of the concept of "good governance". "Journal of Information Literacy", vol. 15, no. 2, p. 4-25, june 2021, https://ojs.lboro.ac.uk/JIL/article/view/PRA-V15-I2-1 .
33. Wykorzystanie Google Scholar do identyfikowania najczęściej cytowanych badaczy i ich prac naukowych. Przypadek publikacji z zakresu nauki o informacji w języku polskim. Zagadnienia Informacji Naukowej - Studia Informacyjne", vol. 59, nr 1, 2021, s. 49-80.
34. Zastosowanie analizy domeny wiedzy do rozpoznania stanu badań nad kulturą cyfrową. Możliwości i problemy na przykładzie bazy SCOPUS. Przegląd Biblioteczny, vol. 90, nr 4, 2022.
35. Development of Digital Culture Research — Bibliometric Analysis Using CiteSpace. Kultura I Społeczeństwo, 67(1), 205-230, 2023. https://doi.org/10.35757/KiS.2023.67.1.10
36. Research on digital culture (cyberculture) – knowledge domain analysis based on bibliographic data from the Web of Science database. Zagadnienia Informacji Naukowej. Studia Informacyjne, 61(1), 71-102, 2023.
37. Międzynarodowe czy zachodniocentryczne – geograficzne zogniskowanie wiodących czasopism naukowych z zakresu bibliotekoznawstwa i nauki o informacji”. Przegląd Biblioteczny, 4, 2023, s. 430–451.
38. Specificity of an information and knowledge sharing system in the TOR (The Onion Router) network, Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 20, 2024, s. 85-105, View of Specificity of an information and knowledge sharing system in the TOR (The Onion Router) network (uwm.edu.pl)
39. Kulturowe aspekty dark web: Przegląd badań. Kultura I Społeczeństwo, 2024, 68(3), 81–100. https://doi.org/10.35757/KiS.2024.68.3.4
40. Kształtowanie poglądów w Internecie - przypadek naukowców wypowiadających sie na temat kultury anulowania (cancel culture), Nauka, 2024, 4, s. 135 - 153, https://www.nauka-pan.pl/index.php/nauka/article/view/1103