1. |
Dylematy cyberbezpieczeństwa – z perspektywy politologa (Dilemmas of cyberspace – political scientist perspective) |
Moderator: |
Prof. dr hab. Jan Garlicki |
Abstract: |
Paneliści podejmą próbę ewaluacji politycznych zagrożeń cyberbezpieczeństwa generowanych wskutek funkcjonowania sieci Internet: |
Key words: | cyberbezpieczeństwo, kryptoekonomia, kryptoanarchizm, Internet Rzeczy |
2. |
Czynniki kształtujące warunki życia w Unii Europejskiej (Factors influencing life conditions in European Union) |
Moderators: |
Prof. dr hab. Krzysztof Hajder, Dr Magdalena Kacperska |
Abstract: |
Celem Panelu jest identyfikacja i analiza czynników determinujących warunki życia w państwach Unii Europejskiej. Szczególna uwaga poświęcona zostanie następującym obszarom tematycznym: |
Key words: |
rynek pracy, wynagrodzenia, ubóstwo, marginalizacja, demografia |
3. |
Władza i wpływ w stosunkach międzynarodowych (Power and influence in international relations) |
Moderator: |
Prof. dr hab. Czesław Maj |
Abstract: |
Przedmiotem dyskusji jest kwestia specyfiki władzy (siły) oraz wpływu w stosunkach międzynarodowych. Istotne miejsce zajmuje problematyka instrumentów władzy i wpływu, a także legitymizacji i odpowiedzialności. |
Key words: | władza, wpływ, legitymizacja, odpowiedzialność |
4. |
Społeczeństwo sieci: władza, kontrola i wymiana informacji (Web and society: power, control and exchange of information) |
Moderator: |
Dr hab. Piotr Celiński, prof. UMCS |
Abstract: |
Tradycyjne formy i mechanizmy życia politycznego i społecznego w coraz większym stopniu osadzają się w świecie cyfrowym: zależą dziś od aparatów, baz danych i sieci, w które są uwikłane. Polityka funkcjonuje w warunkach wytyczanych przez przepływy informacji, w ramach nieustannego generowania danych i przetwarzania ich przez algorytmy. To bez wątpienia jeden z najważniejszych współcześnie parametrów zmiany funkcjonalnej państw i społeczeństw. Na styku rozwoju technologicznego i politycznej dynamiki objawiają się zjawiska takie jak: globalizacja technologiczna, manipulacja danymi i informacjami (fakenews), panoptyczny nadzór i kontrola, „kolonializm technologiczny”, biotechnologie czy elektroniczne państwo. |
Key words: | dane, informacje, polityka, społeczeństwo, sieci |
5. |
Przyszłość idei Rzeczypospolitej w regionie Europy Środkowowschodniej (Future of the idea of Respublica in Central-Eastern Europe) |
Moderator: |
Dr hab. Dariusz Góra-Szopiński, prof. UKSW |
Abstract: |
Idea wspólnej, zasobnej i pluralistycznej Rzeczypospolitej to nie tylko zaszczytne dziedzictwo przeszłości, lecz także – być może – atrakcyjny model geopolityczny zasługujący na rewitalizację na obszarze Europy Środkowowschodniej, dotychczas zdominowanym przez imperializm aktorów zewnętrznych wraz z towarzyszącymi mu narracjami deprecjonującymi wspólnotowy dorobek przeszłości. Uczestnicy panelu zaproszeni są do podzielenia się refleksjami oraz do sformułowania prognoz politycznych w zakresie następujących (i pokrewnych) zagadnień: |
Key words: | Rzeczpospolita, Europa Środkowowschodnia, integracja regionalna, prognozowanie polityczne |
6. |
Siła państw we współczesnym świecie (State power in contemporary world) |
Moderator: |
Dr hab. Robert Łoś, prof. UŁ |
Abstract: |
Autorzy referatów i dyskutanci mają odpowiedzieć na pytanie, jakie są źródła siły współczesnych państw. Przedmiotem analizy powinny być wszelkie zasoby będące w zasięgu państw, począwszy od siły militarnej, ekonomicznej oraz miękkiej. Ważne jest określenie mechanizmów, które powodują uruchomienie stosownych zasobów: państwo ze swoimi instytucjami i formą władzy, co powinno być zweryfikowana z punkty widzenia skuteczności (zarządzanie państwem). Niemniej ważne jest również określenie roli jaką odgrywają społeczeństwa w realizacje strategicznych celów (opór i wsparcie). Nie bez znaczenia jest w tej sferze działanie uwzględniające możliwości dyplomacji publicznej. |
Key words: | źródła siły, hard i soft power, system międzynarodowy |
7. |
Demokracja a sekularyzacja (Democracy and secularization) |
Moderator: |
Dr hab. Janusz Węgrzecki, prof. UKSW |
Abstract: |
Celem badawczym panelu jest próba wyjaśnienia relacji między procesami sekularyzacji a przemianami w rozumieniu i funkcjonowaniu demokracji w Europie. W związku z procesami sekularyzacji, które zostały zapoczątkowane przez rewolucję francuską, a nasiliły się wraz ze zmianą kulturową 1968 r., rdzeń substancjalnie pojmowanej demokracji, istniejącej realnie w państwach Europy Zachodniej i Stanach Zjednoczonych, stopniowo ulega transformacji, co z kolei w istotny sposób zmienia jej funkcjonowanie. |
Key words: | demokracja, sekularyzacja, polityka, religia, Europa |
8. |
Tożsamość cywilizacyjno-kulturowa państw europejskich w czasach zmiany (Civilizational and cultural identity of European states in time of change) |
Moderator: |
Dr hab. Adam Zamojski, prof. UJK |
Abstract: |
Rozważania koncentrują się wokół kilku zasadniczych problemów badawczych dotyczących natury tożsamości narodowej państw europejskich oraz potencjalnych kierunków transformacji tożsamości cywilizacyjno-kulturowej tych państw: |
Key words: | państwa europejskie, tożsamość narodowa, transformacja tożsamości, cywilizacja łacińska, proces islamizacji |
9. |
Pluralizm we współczesnym świecie: szanse, wyzwania, zagrożenia (panel organizowany przez IPSA Research Committee 16 - Socio-Political Pluralism) (Pluralism in contemporary world: opportunities, challenges, threats, panel organized by IPSA Research Committee 16 - Socio-Political Pluralism) |
Moderators: |
Dr hab. Mikołaj Cześnik, Dr Łukasz Zamęcki |
Abstract: |
Świat wokół nas bardzo się zmienia w ostatnich dziesięcioleciach. Obserwujemy dynamiczne przeobrażenia społeczne i demograficzne (w tym migracyjne). Struktury gospodarcze współczesnych państw ewoluują. Postęp technologiczny jest błyskawiczny. Następują też poważne zmiany polityczne, pozytywne (procesy pokojowe, międzynarodowe integracje itp.), jak i negatywne (wojny, konflikty, secesje itp.). |
Key words: | pluralizm, demokracja, tolerancja |
10. |
Polityczność różnorodności (Politicizing diversity) |
Moderator: |
Dr hab. Edyta Pietrzak |
Abstract: |
Kategorie takie jak: wiek, płeć, pochodzenie, wyznanie, sprawność fizyczna, status społeczny, czy orientacja seksualna w tradycyjnych organizacjach społeczno-politycznych funkcjonowały na marginesach sfery publicznej lub w sferze prywatnej i wielokrotnie stanowiły przyczynek do wykluczenia. W dzisiejszym świecie obserwujemy globalny proces ich przesunięcia z peryferii do centrum sfery publicznej oraz rosnącą siłę głosu marginalizowanych dotąd mniejszości. Jest to głos zmieniający dynamikę demokratycznych systemów politycznych. Czy współczesne państwo za nim nadąża? Tematyka różnorodności przynależy do tematów „trudnych” badawczo. W Polsce oprócz badań nad marginalizacją, wielokulturowością, czy dyskryminacją oscylujących wokół osi wykluczenie-włączanie, podejmowana jest w aspekcie zarządzania różnorodnością, które oznacza dostrzeganie różnic między ludźmi i świadome rozwijanie strategii i polityk tworzących klimat szacunku oraz środowisko, w którym każda osoba może realizować swój potencjał, przyczyniając się do sukcesu organizacji. Jakie konsekwencje dla tej definicji miałaby zmiana pojęcia „organizacja” na „państwo”? Celem panelu jest dyskusja nad politycznym potencjałem różnorodności. Zapraszamy badaczki i badaczy zainteresowanych teorią polityki, podejściem interpretacyjnym w politologii, czy antropologią polityczną. |
Key words: |
pluralizm, wspólnota, prawa człowieka, wykluczenie, włączanie, obywatelstwo |
11. |
Politolog jako komentator życia politycznego. Ekspert? Recenzent? Strażnik reguł? Przewodnik? (Political scientist as a commentator of political life. Expert? Reviewer? Guardian of principles? Guide?) |
Moderator: |
Dr hab. Sławomir Sowiński |
Abstract: |
Głównym celem panelu jest kontynuowanie środowiskowej debaty na temat publicznej roli i odpowiedzialności politologów komentujących w mediach życie polityczne. Coraz wyraźniej dostrzegalna obecność politologów w polskich mediach, coraz istotniejszym czyni pytanie na temat roli w jakiej mogą (powinni) występować, a także zakresu ich odpowiedzialności. Pytanie o rolę politologa komentatora dotyczy tego: w jakim zakresie występować on powinien jako ekspert tłumaczący meandry polityki? Na ile może i powinien być oceniającym politycznych aktorów recenzentem? Czy powinien wchodzić w role strażnika reguł systemu polityczne? Czy wolno mu wchodzić w rolę społecznego przewodnika? Wiążąca się z tym kwestia odpowiedzialności politologa dotyczy między innymi określenia w jakim stopniu odpowiada wobec opinii publicznej? w jakim zakresie wobec dobra wspólnego jakim jest państwo? a przede wszystkim, jaką odpowiedzialność nakłada na niego etos bezstronnego naukowca. |
Key words: | komentarz polityczny, politolog, odpowiedzialność |
12. |
Państwo wobec megatrendów energetycznych (State and energy megatrends) |
Moderator: |
Dr hab. Krzysztof Tomaszewski |
Abstract: |
Jednym z istotnych wyzwań dla współczesnego państwa jest zapewnienie bezpieczeństwa gospodarczego. Jest to ściśle powiązane z polityką energetyczną oraz działaniami w zakresie bezpieczeństwa energetycznego. Kluczowa z punktu widzenia oceny polityki energetycznej danego państwa wydaje się umiejętność reagowania na tzw. megatrendy, czyli nowe tendencje oraz zjawiska, które pojawiają się w skali globalnej. Działania państwa w tej sferze mogą być analizowane zarówno przez pryzmat uwarunkowań wewnętrznych (np. stan narodowego sektora energetycznego, dywersyfikacja kierunków i źródeł dostaw energii, postawy społeczne wobec przemian zachodzących w gospodarce), jak i uwarunkowań zewnętrznych (np. udział w międzynarodowych strukturach współpracy, specyfika stosunków bilateralnych z państwami dostawcami surowców energetycznych, nowe technologie energetyczne). |
Key words: | polityka energetyczna, bezpieczeństwo energetyczne, system polityczny, megatrendy |
13. |
Śródziemnomorski model zmian w państwie (Mediterranean model of change in the state) |
Moderator: |
Dr Rafał Dudała |
Abstract: |
Obszar basenu Morza Śródziemnego wciąż pozostaje faktycznym źródłem dla licznych procesów politycznych i zjawisk społecznych. Wiele z nich, kształtowanych na przestrzeni wieków, przechodzi właśnie znaczącą ewolucję. Przyczyn należy upatrywać zarówno w charakterze przemian wewnętrznych, jak i w dynamice zjawisk zewnętrznych, które z różną siłą wpływają na kraje aż trzech kontynentów. Choć są wśród nich państwa odgrywające główne role na światowej scenie (Hiszpania, Francja, Włochy, Grecja, Turcja, Syria, Autonomia Palestyńska czy Izrael), nierzadko jednak przychodzi im mierzyć się z nieznanymi dotąd wyzwaniami. W tym kontekście rodzą się ważne pytania badawcze: |
Key words: | region śródziemnomorski, państwo w dobie zmian, system polityczny, struktury społeczne, kryzys demokracji |
14. |
Etniczne i religijne uwarunkowania przemian zachodzących na Kaukazie (Ethnic and religious conditioning of the change in Caucasus) |
Moderator: |
Dr Renata Król-Mazur |
Abstract: |
Celem panelu jest przeanalizowanie sił sprawczych w relacjach religia –polityka oraz etniczność-nacjonalizm na obszarze Kaukazu. Upadek komunizmu doprowadził do wygenerowania warunków sprzyjających odrodzeniu się religii i instytucji konfesyjnych. To odrodzenie się religii zostało niejednokrotnie wykorzystane do wzrostu nastrojów nacjonalistycznych i stało się orężem w walce o suwerenny byt państwowy. Politycy w swojej działalności sięgali do legitymacji religijnej. Do polityzacji religii doszło właściwie na terenie całego Kaukazu. W wielu przypadkach doszło do sprzężenia się czynników religijnych i etnicznych, a religia została wykorzystana przez skonfliktowane strony jako narzędzie służące określonej strategii nacjonalistycznej. Należy mieć na uwadze, że nowo powstałe po rozpadzie ZSRR byty państwowe mają sztucznie wyznaczone granice (jeszcze z czasów carskich i radzieckich) bez respektowania uwarunkowań historycznych, etnicznych i religijnych. To właśnie uwarunkowania etnoreligijne występujące na tym obszarze mają zasadniczy wpływ na charakter bieżących konfliktów: etnicznych, wyznaniowych, społecznych, terytorialnych, a także na politykę prowadzoną przez państwo wobec własnych obywateli – w tym mniejszości etnicznych i religijnych. |
Key words: |
15. |
Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w kontekście Brexitu (United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland in the context of Brexit) |
Moderator: |
Dr Małgorzata Kułakowska |
Abstract: |
Proponowany panel ma na celu analizę procesów związanych z ‘Brexitem’, czyli wychodzeniem Zjednoczonego Królestwa ze struktur unijnych, jako zmiennych warunkujących funkcjonowanie tego państwa. Analiza obejmować będzie zarówno siły na poziomie wnętrza państwa jak również na poziomie systemu międzynarodowego. |
Key words: | Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, Brexit, brytyjskie partie polityczne, brytyjskie wybory parlamentarne, migracje międzynarodowe |
16. |
Współczesna demokracja w perspektywie rozwoju nowych technologii (Contemporary democracy in perspective of new technologies development) |
Moderator: |
Dr Paweł Matuszewski |
Opis: |
Internet stworzył nowe, dotychczas nieistniejące możliwości uczestniczenia w polityce. Obywatele posiadający dostęp do Sieci mogą bez trudu wyszukiwać interesujące ich informacje polityczne, dzielić się nimi, zabierać głos w dyskusjach online i wyrażać swoje poglądy. Internet stał się przestrzenią do organizacji spotkań i demonstracji, ale także do agitacji politycznej i mobilizacji do uczestnictwa w wydarzeniach w Sieci oraz poza nią. Zmiany w sposobie komunikacji politycznej, dyskusji publicznej, dostępie, konsumpcji i produkcji informacji politycznej otwierają szereg możliwości wspierających demokrację (jak obniżenie kosztów dostępu do informacji i partycypacji politycznej), lecz również sprzyjają zjawiskom, które stanowią dla niej wyzwanie (np. rozprzestrzenianie się fałszywych informacji, polaryzacja opinii). Główne pytanie badawcze panelu dotyczy tego, jakie są konsekwencje rozwoju nowych technologii dla funkcjonowania systemu demokratycznego? Wśród głównych wątków dyskusji, które chcielibyśmy poruszyć znajduje się polaryzacja i radykalizacja opinii publicznej, zmiana form partycypacji politycznej i obywatelskiej, powstawanie nowych partii, ruchów politycznych i obywatelskich, oraz zjawisko tzw. fake newsów i ich wpływ na procesy polityczne. |
Key words: | internet, media społecznościowe, demokracja, cyfrowe obywatelstwo |
17. |
Ruchy w obronie demokracji w Polsce i na świecie – w stronę nowego systemu politycznego? (Pro-democracy movements in Poland and worldwide – towards new political system) |
Moderator: |
Dr Anna Radiukiewicz |
Abstract: |
Jak dowodzą raporty Freedom House demokracja na świecie stoi w obliczu poważnego kryzysu, a jej podstawowe założenia (jak gwarancje wolnych i uczciwych wyborów, prawa mniejszości, wolność prasy i praworządność) są podważane. W odpowiedzi na ten trend, aktywizują się obywatele, organizując masowe demonstracje, które dowodzą, że idea obrony demokratycznych instytucji może generować działania zbiorowe na dużą skalę. |
Key words: | ruchy społeczne, protesty, demokracja |
18. |
Pamięć i polityka pamięci w procesach przemian – państwo demokratyczne a niedemokratyczne (Memory and politics of memory in the process of change – democracies v. non-democratic states) |
Moderator: |
Dr Anna Ratke-Majewska |
Abstract: |
Celem każdego państwa, zarówno demokratycznego, jak i niedemokratycznego, jest kreacja, przekazywanie oraz podtrzymywanie pamięci o określonych momentach przeszłości, po to, by ukształtować stosunek wspólnoty do historii, wpłynąć na jej postrzeganie teraźniejszości oraz ukierunkować na przyszłość. Instytucje państwowe kreują więc politykę pamięci w zależności od potrzeb i interesów danego państwa. Polityka pamięci oraz sama pamięć ulegają w związku z tym nieustannym przemianom, następującym wraz z kolejnymi decyzjami dotyczącymi upamiętniania, zmianami topografii pamięci, inicjatywami edukacyjnymi czy podejmowanymi narracjami odnoszącymi się do przeszłości, na które wpływają zarówno czynniki wewnętrzne, jak i zewnętrzne wobec państwa. Duże znaczenie w procesie przemian pamięci i polityki pamięci odgrywa ponadto postęp technologiczny. W ten sposób istotna współcześnie staje się analiza mediów społecznościowych oraz internetowego fejku, lajku i hejtu, które rozpatrywać można w kontekście ich roli w upamiętnianiu i tworzeniu postaw w społeczeństwie. Rozważania dotyczące tematyki pamięci oraz dróg konstruowania jej treści są wobec tego wciąż niezbędne i aktualne. |
Key words: | polityka pamięci, pamięć, państwo demokratyczne, państwo niedemokratyczne |
19. |
Państwo w warunkach ewolucji regionalnego ładu międzynarodowego na Bliskim Wschodzie (States during the evolution of the regional international order in the Middle East) |
Moderators: |
Dr Kinga Smoleń, Dr Bartosz Bojarczyk |
Abstract: |
Celem panelu jest identyfikacja i analiza zmiennych, które w XXI wieku warunkują funkcjonowanie państwa w regionie Bliskiego Wschodu. Analiza dotyczyć będzie zmiennych, warunkujących funkcjonowanie państwa na dwóch poziomach: jego wnętrza i systemu międzynarodowego. Proponowane uwarunkowania na poziomie systemu międzynarodowego to m.in.: Analiza zmiennych wewnętrznych i zewnętrznych z jednej strony, pozwoli wskazać nowe uwarunkowania funkcjonowania państw w regionie Bliskiego Wschodu. Z drugiej, określić adaptację państwa na poziomie jego wnętrza i systemu międzynarodowego do stale ewolującego systemu. |
Key words: | Bliski Wschód, państwo, regionalny układ sił, zmiany geopolityczne, Arabska Wiosna |
20. |
Консолидация государств Новой Восточной Европы в аспекте новых вызовов и угроз национальной безопасности (Consolidation of New Eastern European states in the context of new challenges and threats to national security) |
Moderator: |
Prof. dr hab. Walenty Baluk (проф. Валентин Балюк) |
Abstract: |
После распада Варшавского договора и СССР страны старой Восточной Европы прошли путь демократических преобразований и выбора новых геополитических координат. Ряд консолидированных демократических государств присоединилось к ЕС и НАТО. В начале XXI века в Российской Федерации сформировалась модель суверенной демократии – консолидированного авторитарного государства, предпринимающего попытки воссоздания мировой державы и зоны влияния на постсоветском пространстве. В границах бывшего СССР сформировалась новая геополитическая реальность - Новая Восточная Европа, которая географически расположена между Западом (ЕС, НАТО) и Россией (Д. Тренин). В узком смысле это страны Восточного партнерства, которые проходят сложный период создания национального государства и осознания своей культурной и цивилизационной принадлежности. |
Key words: | консолидация, государство, демократия, национальная безопасность, Новая Восточная Европа |
21. |
Суверенитет versus конкурентоспособность:есть ли выбор у государства? |
Moderator: |
Professor Alexandra Viktorovna Glukhova (Глухова Александра Викторовна) |
Abstract: |
Судьбы национального государства в глобальном мире, роль и значение суверенитета, угрозы безопасности и факторы конкурентоспособности стали ведущими темами в современном политологическом дискурсе. Актуализации этой проблематики способствуют не только резко осложнившиеся международные отношения, угрозы региональной и глобальной безопасности, но и внутренние проблемы многих государств. Государство утрачивает статус единственного политического субъекта; нация обнаруживает признаки ослабления единства и гражданской идентичности; хозяйство (экономика) выходит за пределы национальных границ и все больше ориентируется на глобальный масштаб. Формируется новая политическая реальность, осмысление которой становится главной задачей социальных наук. Возникает проблема согласования экономических интересов, ориентированных на глобальный рынок, и политико-правовых ограничений, налагаемых национальным государством. Глобальная экономика, международные структуры и законодательство, военно-политические союзы адресуют вызов государственной суверенности, но не заменяют собою национальное государство, а интегрируют его в транснациональные регулируемые процессы. Представляется плодотворной идея У.Бека о замене концепции «эксклюзивного суверенитета» концепцией «инклюзивного суверенитета», взаимовыгодной межгосударственной кооперации. |
Key words: | суверенитет, глобализация, конкурентоспособность, гражданская идентичность, инклюзивный суверенитет |
22. |
The Features of Modern Political Marketing |
Moderators: |
Prof. dr hab. Agnieszka Kasińska-Metryka, Dr Marek Sempach |
Abstract: |
Nowadays political marketing has a lot of specific features that must be taken into account for applying its tools into electoral field. There are also a lot of similarities between political marketing and commercial marketing. One of the most important is the variety of communication channels. Another question is the purpose of knowing the opinions and attitudes of customers but also the voters. For many years the political marketing activity has been focused on developing the electoral campaign, but now there are also new challenges and one of the most important is the reconstruction of the social trust. |
Key words: |
political marketing, electoral campaign, leadership, political management |
23. |
Transhumanizm jako gnoza XXI wieku w perspektywie biopolitycznej (Transhumanism as the XXIth century gnosis in bio-political perspective) |
Moderator: |
Dr hab. Piotr Grabowiec |
Abstract: |
Idea panelu inspirowana jest namysłem nad kondycją współczesnego człowieka, który oderwany od natury formułującej go przez miliony lat, dzięki dziełom techniki, jest dziś gotów na porzucenie nieznośnej skorupy biologicznego systemu ograniczeń. To właśnie „projektowane przez trans humanistów „ciało technologiczne” czyni biologiczne ciało homo sapiens podległym wobec dominującego dyskursu, stawia je w opozycji do kultury, spycha poza margines akceptowalności(…)”. Żyjemy w czasach gdy nauka rozwija się szybciej niż nasza moralna świadomość. Wydają się zanikać dotychczasowe granice pomiędzy naturą a kulturą, ciałem a technologią, życiem a śmiercią wreszcie życiem a nieśmiertelnością. Zdało się człowiekowi, iż jest u progu tego momentu w którym, dzięki pełnemu odkryciu ludzkiego genomu i tym samym rozwojowi inżynierii genetycznej może sam sobie powiedzieć, że tym razem ostatecznie tylko on będzie decydował o przyszłości swojego gatunku. Na naszych oczach być może, dojrzewa gnoza technologicznego zbawienia. Może zatem słusznie pisał Eric Voegelin, iż „do dziś scjentyzm jest jednym z najprężniejszych gnostyckich ruchów, a immanentystyczna duma z nauki jest tak mocna, że nawet poszczególne dyscypliny naukowe stworzyły własne odmiany zbawienia”. Idee transhumanizmu, które przybierają również postać religii świeckiej prowadzą jak z optymizmem pisze o tym Ray Kurzweil do stanu w którym „(…) głupia materia i mechanizmy wszechświata będą przekształcone w znakomicie wysublimowane formy inteligencji, które ustanowią (…) epokę ewolucji wzorców informacji. Jest to ostateczne przeznaczenie Osobliwości i wszechświata.” Przeznaczenie zbudowanego wreszcie przez samego człowieka Civitas Dei. Perspektywa politologiczna skłania do analizowania tego procesu cywilizacyjnych zmian dziejącego się pod wpływem biotechnologii, jako procesu w którym zarówno w wymiarze ideacyjnym jak i strukturalnym następuje biopolityczny imperatyw działania biowładzy. Państwo, czy też organizacje państw zmuszone będą do określania granic rewolucji biotechnologicznej, uprawomocnienia norm, zabezpieczenia podstawowych praw człowieka czy też ich modyfikacji. Wyzwania jakie stają przed politologią wydają się dziś bardzo ważne z punktu widzenia kondycji człowieka w jego wymiarze materialnym (biologicznym), intelektualnym i duchowym. Celem panelu jest podjecie szerszej dyskusji nad współczesnymi zagadnieniami biopolityki i biowładzy skierowanymi przede wszystkim wobec idei transhumanizmu i jej potencjalnych skutków dla kondycji człowieka. |
Key words: | transhumanizm, biopolityka, biowładza, biotechnologia, gnoza polityczna, religia obywatelska |
24. |
Uwarunkowania zmiany środowiska państwa w regionie Europy Nordycko-Bałtyckiej oraz Arktyki (Conditions of change in the state environment in the Nordic-Baltic Europe and Arctic region) |
Moderator: |
Dr hab. Michał Łuszczuk |
Abstract: |
Proponowany panel jest inicjatywą Pracowni Badań Interdyscyplinarnych Europy Nordycko-Bałtyckiej i Arktyki. Region Europy Nordycko-Bałtyckiej oraz Arktyki stanowi pod pewnym względem odrębne środowisko międzynarodowe, w którym, po pierwsze, funkcjonują państwa o różnej (a niekiedy wręcz odmiennej) charakterystyce, a po drugie, zachodzą zarówno dość powszechne, jak i specyficzne dla tych obszarów procesy i zjawiska określane wspólnym mianem „zmiennych warunkujących”. Celem uczestników panelu jest prezentacja i dyskusja wyników badań prowadzonych w ramach Pracowni badań interdyscyplinarnych Europy Nordycko-Bałtyckiej i Arktyki, które pozwalają na lepsze zrozumienie i wyjaśnienie właśnie tych „zmiennych warunkujących” – kluczowych czynników określających stan oraz charakter stosunków międzynarodowych w |
Key words: |
Europa Nordycka, region Morza Bałtyckiego, Arktyka, stosunki międzynarodowe |
25. |
Polska wobec wyzwań implementacji polityki klimatyczno-energetycznej Unii Europejskiej (Poland in the face of challenges of implementation of the European Union's climate and energy policy) |
Moderator: |
Dr hab. Sylwia Mrozowska |
Abstract: |
Unia Europejska (UE) zależna od importu energii, zmaga się z niedostateczną dywersyfikacją oraz wysokimi i niestabilnymi cenami energii przy jednoczesnym ogólnoświatowym trendzie wzrostu popytu na energię. W zapewnieniu przewagi konkurencyjnej wśród światowych gospodarek i zdobycie pozycji lidera w zakresie gospodarki niskoemisyjnej ma jej pomóc realizacja Energetycznej Mapy Drogowej 2050. Decyzja ta oznacza m.in. konieczność całkowitego przekształcenia modelu rynku energii obowiązującego w państwach członkowskich UE, których produkcja energii oparta jest na węglu. Dla państwa polskiego następujące kwestie mają znaczenie w prawidłowej implementacji polityki klimatyczno-energetycznej: niedostosowanie technologiczne elektroenergetyki i ciepłownictwa pod względem osiągnięć emisyjnych;zły stan techniczny przestarzałych źródeł i sieci elektroenergetycznych i ciepłownictwa;niewielki zasięg wykorzystania OZE;brak energetyki jądrowej;niska efektywność odbioru. Wśród zagrożeń implementacji tej polityki wymienia się: możliwość osłabienia konkurencyjności polskiej gospodarki i ograniczenia wielkości produkcji oraz kosztowne inwestycje w nowoczesne niskoemisyjne technologie. Z kolei wśród pozytywnych jej skutków możemy znaleźć możliwość przebudowy i unowocześnienia sektora energetycznego. Celem panelu jest dyskusja nad najważniejszymi wyzwaniami implementacji polityki klimatyczno-energetycznej UE w kontekście trwających prac nad „nową” polityką energetyczną Polski. |
Key words: | polityka klimatyczno-energetyczna Unii Europejskiej; transformacja energetyczna; „nowa” polityka energetyczna Polski |
26. |
Dyplomacja morska (Maritime diplomacy) |
Moderator: |
Dr hab. Agata Ziętek |
Abstract: |
Dyplomacja jest definiowana jako: globalny proces komunikacji między aktorami międzynarodowymi, dzięki któremu w drodze negocjacji poszukuje się rozwiązywania konfliktów; jako instrument polityki zagranicznej lub też jako instytucję (zespół norm, reguł, zwyczajów i ról), która umożliwia aktorom międzynarodowym (państwom) przetrwanie. Przez analogię zatem dyplomacja morska może być definiowana jako proces komunikacji, instrument polityki zagranicznej, czy instytucja, za pomocą których podmioty dyplomacji (państwa) rozwiązują istniejące problemy w obszarach morskich, wykorzystując posiadane zasoby morskie. |
Key words: | dyplomacja morska, spory terytorialne, zarządzanie i wykorzystanie zasobów morskich, dyplomacja kanonierek |
27. |
Kryzysowa przyszłość Unii Europejskiej z perspektywy państw członkowskich (The crisis future of the European Union from the perspective of the Member States) |
Moderator: |
Dr Adam Jaskulski |
Abstract: |
Celem panelu jest analiza wpływu przyszłości Unii Europejskiej, która z perspektywy najbliższych lat będzie miała z pewnością charakter kryzysowy, na państwa członkowskie Unii Europejskiej. |
Key words: |
28. |
Культурная безопасность государств Восточной Европы (Cultural security in Eastern Europe) |
Moderator: |
Dr Nadia Gergało-Dąbek |
Abstract: |
Крах коммунизма, конец холодной войны и распад биполярного разделения мира привели к развитию глобализации, которая дает различные шансы, но также несет за собой многие угрозы и риски. Эпоха глобализации создает особые условия для миграции, межкультурных контактов, обмена технологическими достижениями, информацией, трансфера идей и культурных образцов, появления мультикультурализма. В связи с этим весьма серьезной становится опасность значительного сокращения спектра культурного многообразия. В то же время политическое, экономическое, культурное и цивилизационное разнообразие вызывают фрагментацию мира и создают угрозу возникновения конфликтов. Источники многих этнических, религиозных и цивилизационных конфликтов и войн находятся в культуре и являются вызовом для национальной безопасности отдельных стран. На современном этапе проблема защиты собственной культуры, в частности культурной идентичности, от нежелательных внешних воздействий и иностранного господства, является важнейшим фактором сохранения безопасности как таковой. |
Key words: | безопасность, культура, культурная безопасность, обеспечение безопасности, Восточная Европа |
29. |
The Impact of American Military Intervention on the Politics of Selected States |
Moderator: |
Prof. David Jervis |
Abstract: |
This paper examines the impact of foreign military intervention, specifically American-led intervention, on the politics of selected states, especially Iraq, Afghanistan, and Libya. In each of these cases, American intervention resulted in the removal of the pre-intervention government but neither political stability nor effective governance was established in the aftermath. Several reasons can be cited for this outcome. One is that the removal of the preintervention regime led to the re-emergence of ethnic, religious, and other tensions that had been suppressed. In addition, certain American actions and inactions hindered the effort to create stability. Finally, the presence of large numbers of American troops made them the dominant political actor in these countries and because U.S. political interests did not always coincide with those of the local government, undermined the latter’s power and legitimacy. The paper will discuss and illustrate these points. Please note: this paper and any presentation I make to the conference will have to be in English. |
Key words: | |