Jaki jest język dziennikarzy? | dr hab. Beata Jarosz | MŁODY PROJEKT

Czy wiesz że fotoreporter, który uwiecznia na zdjęciach wizerunki celebrytów to w żargonie dziennikarskim „łowca ryjów”? Na temat języka zawodowego polskich dziennikarzy rozmawiamy dziś w „Młodym Projekcie” z dr hab. Beatą Jarosz z Instytutu Językoznawstwa i Literaturoznawstwa UMCS. Nasza rozmówczyni wydała w ministerialnym programie „Doskonała Nauka” monografię pt. „Język zawodowy polskich dziennikarzy prasowych (XIX-XXI w.)”, która została nominowana w 2024 r. do prestiżowej Nagrody Komitetu Językoznawstwa PAN w kategorii wybitne osiągnięcie naukowe w zakresie językoznawstwa.

O czym dziś będziemy rozmawiać?

- Dlaczego słownictwo zawodowe dziennikarzy polskich nikogo do tej pory nie zainteresowało i powstało na ten temat żadne większe opracowanie?

- Co odkryła nasza rozmówczyni po przeanalizowaniu 2600 (!) specyficznych nazw języka zawodowego dziennikarzy?

- Kiedy dziennikarze uświadomili sobie, że są odrębną grupą zawodową i posługują się niestandardowym językiem?

- Co znaczą wdzięczne nazwy „bramy piekieł”, „nocnik”, „ciapek”, „pipsztyk”, „maluch”, „kulka”, „kuleczka”, „kulunia”, „jamnik”, „mikrus” czy „małpka” w żargonie dziennikarskim?

- Skąd w języku zawodowym polskich dziennikarzy tyle zapożyczeń z języka angielskiego, niemieckiego, rosyjskiego, włoskiego, francuskiego, z łaciny i z greki?

- Na jakie szokujące praktyki dziennikarskie trafiła nasza rozmówczyni w trakcie badań?

- Czy w 2030 roku roboty będą miały wyższy iloraz inteligencji niż ludzie i zastąpią pracowników w redakcjach?

Zapraszamy na premierę rozmowy dziś o 19:00. Spotkanie poprowadzi dr Dorota Walczak z Biura Promocji i Popularyzacji Nauki UMCS.

***

Młody Projekt to program, w którym rozmawiamy z pracownikami naszego uniwersytetu o ich najnowszych badaniach, odkryciach i pomysłach. Dotyczą one współczesnych problemów i przynoszą rozwiązania, które już dziś zmieniają rzeczywistość. Zapraszamy na nowe odcinki co tydzień w środę o 19:00 na antenę Akademickiego Radia Centrum 98,2 FM, a na powtórki w sobotę o 11:00. Rozmowa w formie podcastu jest też dostępna na Spotify.

Program realizuje Biuro Promocji i Popularyzacji Nauki UMCS wraz z Akademickim Radiem Centrum 98,2 FM.

 

Wszystkie aktualności

Data dodania
2 kwietnia 2025